Springen naar inhoud

Waarom is gras groen?

• Log in om te kunnen reageren

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2004 - 22:22

Ja omdat de bladgroenkorrels groen zijn en omdat ze groen licht naar je ogen weerkaatsen. Maar waarom speciaal groen???? ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Demon van Laplace

Demon van Laplace

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2004 - 08:30

Ik dacht dat het met de fotosynthese te maken heeft... het groene deel van het zichtbaar licht spectrum wordt niet gebruikt hiervoor en wordt dan weerkaatst...

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2004 - 17:54

Het bovenstaande klopt inderdaad, ik zal dit nog effe toelichten...

Bladgroenkorrels bevatten naast chlorofyl a en b (welke vooral blauw resp. rood licht absorberen) nog een aantal pigmenten welke energie overdragen op chlorofyl. Omdat de hulppigment phycoerythrine vooral groen licht absorbeert neem ik aan dat de groene kleur van gras verband houdt met de aanwezigheid (of eigenlijk afwezigheid ;) ) van dit pigment.

Je vraag 'waarom speciaal groen' kan ik niet beantwoorden. Net zoals veel andere 'waarom' vragen (waarom zijn wij hier op aarde Geplaatste afbeelding --> extreem voorbeeld) is dit niet logisch te verklaren, het is nu eenmaal zo.

Demon van Laplace

Demon van Laplace

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2004 - 18:25

De reden dat het groen is en niet een andere kleur zal waarschijnlijk zijn omdat dit 1 of ander evolutionair voordeel gaf... niet dat ik weet welk ;)

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juli 2004 - 18:42

ik ben het helemaal met Gideon eens. Groen is volgens mij ook een goede kleur ivm met de warmte een donkere kleur heeft als nadeel dat het heel veel warme vast houdt. Natuurlijk heb je donker en lichtgroen misschien is het zo dat te lichte bladeren te weinig warmte vast houden en te donkere bladen te veel en tevens komt er nog eens bij kijken dat groen een niet opvallende kleur is om de insecten naar de felle kroonblaadjes te leiden. Het is allemaal hypothetisch maar je zet je wel aan het denken. ;)

MvG Ron

Elbert

Elbert

• Functie: Grafisch onderhoud
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2004 - 22:16

Ja omdat de bladgroenkorrels groen zijn en omdat ze groen licht naar je ogen weerkaatsen. Maar waarom speciaal groen????  ;)

Omdat je dan goed de witte voetbal ziet :P
Jantine is weer terug hoor :P

slider527_CF

slider527_CF

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2004 - 12:39

Ja omdat de bladgroenkorrels groen zijn en omdat ze groen licht naar je ogen weerkaatsen. Maar waarom speciaal groen???? ;)

Omdat je dan goed de witte voetbal ziet :P
Jantine is weer terug hoor :D

HAHAHHAHAHHAHA :P

Jorim: Het 'spammen' met onzinnige berichten, zoals alleen een smilie of reclame, is niet toegestaan. Probeer altijd ontopic te blijven ook in de Chillout Lounge. Als je geen zinnige toevoeging hebt, reageer dan niet a.u.b. Zie Algemene Regels

Veranderd door Jorim, 28 juli 2004 - 10:28

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 24 juli 2004 - 19:07

Omdat de hulppigment phycoerythrine vooral groen licht absorbeert neem ik aan dat de groene kleur van gras verband houdt met de aanwezigheid (of eigenlijk afwezigheid) van dit pigment.

Op zich mee eens, maar de spectroscopist in mij vereist dat ik het volgende meld:

[zout, slak, leggen...] ;)
Als iets groen is, houdt dat in dat het óf alle zichtbare straling absorbeert en alleen groen weerkaatst; óf dat het alle zichtbare straling weerkaatst en de complementaire kleur van groen absorbeert.
[/zout, slak, leggen...]

De complementaire kleur van groen is rood > bladgroenkorrels die de groene kleur van gras veroorzaken absorberen dus rood licht.
Als ze groen zouden absorberen, zou gras juist rood eruit zien...

Van Gideon begrijp ik dat chlorofyl B rood absorbeert, dus is deze verantwoordelijk voor de groene kleur van gras.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2004 - 19:17

Ja, je hebt helemaal gelijk Geplaatste afbeelding wel geleerd, maar niet onthouden... Tja, biochemie he ;)

t moet trouwens chlorofyl A zijn welke rood absorbeert, chlorofyl B absorbeert blauw. Foutje, bedankt... again :P

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2004 - 14:13

Maar goed bij zo'n vraagstelling gaat de scherpte er natuurlijk ook wel een beetje af ;)

Maar wat beryllium zegt is echt een regel die elke chemicus zelfs een biochemicus moet weten hoor :P (geintje)

De complementaire kleur van groen is rood > bladgroenkorrels die de groene kleur van gras veroorzaken absorberen dus rood licht.
Als ze groen zouden absorberen, zou gras juist rood eruit zien...

MvG Ron

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 juli 2004 - 11:03

Dus eigenlijk zou Jantine haar vraagstelling moeten zijn: "Waarom gebruikt een plant voor de synthese rood en blauw licht". Of word ik nu een beetje kleurenblind ;).

Chlorofyl A: C66H72O5N4Mg
Chlorofyl B: C66H70O6N4Mg

Tja, dat zij die stoffen, maar daar schiet je niks mee op. Naar mijn idee is het niks evolutionairs, die stoffen zijn gewoon die kleur en absorberen die andere. Er zijn dus ook geen andere stoffen mogelijk, want andere planten (niet groene) hebben ook geen fotosynthese.
Bovenstaande stoffen zijn vereist en absorberen door hun structuur dus gewoon blauw en rood licht. Niks meer en niks minder!

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2004 - 23:49

Ah thanks! Simpel dus, als je een absorptiespectrum zou draaien van deze stoffen, krijg je een piek bij rood licht.... ;)

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 31 juli 2004 - 08:18

Ja, die sowieso (als enige in het zichtbare gebied); maar mogelijk ook nog ergens in UV en IR...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures