rhodium oplossen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

rhodium oplossen

Hallo

Graag had ik wat meer te weten gekomen over rhodium oplossing

namelijk over deze die gebruikt wordt om wit goud te voorzien

van rhodiumlaagje (plating) via electrolyse;

Is het mogelijk om deze oplossing zelf te maken daar ik kan beschikken

over rhodium in metaalvorm zo ja in welk zuur los ik dit dan op

de normaale verhouding is 2gram rhodium op 100ml vloeistof

Dank bij voorbaat en hopelijk kan iemand mij hier meer over vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: rhodium oplossen

Rhodium is (onder andere) oplosbaar in geconcentreerd zwavelzuur, je krijgt dan Rhodiumsulfaat, waarschijnlijk kan je hier (na oplossen in water) inderdaad goud mee rhodaniseren.

Maar!

Je moet precies genoeg zwavelzuur gebruiken om het rhodium op te lossen en niets meer, of bewerkelijke zuiveringen uitvoeren door neutralisatie en gefractioneerde kristallisatie.

Mogelijk is rhodiumsulfaat niet de beste stof om te gebruiken en moet je dit omzetten naar een ander rhodiumzout. Verder is galvaniseren ook een vak: ik heb geen idee bij welke spanning en stroom dit rhodaniseren het beste geschied, doe je dit onjuist dan zal d laag gaan bladderen.

Ofwel: je zal eerst het nodige moeten experimenteren. Aangezien rhodium niet goedkoop is zijn dat dure experimenten. Verder is geconcentreerd zwavelzuur een gevaarlijke stof!

Ik raad je dan ook niet aan om dit zelf te doen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: rhodium oplossen

Volgens mij is Rhodium niet echt een goedkoop product. Het wordt veel toegepast bij electrolyse. Maar vaak wordt hier dan een platina metaal gebruikt inplaats van goed op zich logisch platina is net iets fijner materiaal. Er zijn genoeg bedrijven (volgens veel in duitsland) die deze plaatsjes maakt.

Ik ben namelijk op project bases bezig geweest in een electronica bedrijf met testen van de plaatsjes. Ze zeer goed maar dit kwam mede door een goed diafragma van AlO3 die tevens niet zo gemaakt kan worden alleen door een erkend bedrijf.

MvG Ron

Reageer