Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Moderator: Astro

Berichten: 485

Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes


Scoubidou-touwtjes, de nieuwe rage onder kinderen, kunnen hoge concentraties giftige weekmakers bevatten. Deze ftalaten kunnen leiden tot lever- en nieraandoeningen, kanker en onvruchtbaarheid. Dit blijkt uit een onderzoek van het Duitse milieuministerie van Noordrijnland-Westfalen.


Scoubidou-touwtjes worden door kinderen, met name in de leeftijd van zes tot elf jaar, gebruikt om allerlei dingen te knopen, zoals armbanden en sleutelhangers.

...



klik HIER voor de volledige tekst.


Bron: www.c2w.nl


Hoe giftig is het? Volgens mij is het weer een hoop ophef over niks. Ja je moet niet dagelijks 5 uur gaan sabbelen op die touwtjes. Maar benzine tanken bij een tankstation is gevaarlijker denk ik? Of op de fiets naar school achter dieselauto's hangen. ;)

Berichten: 10

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Idd Ik geloof ook dat als j lang genoeg op n boom sabbelt dat j daar ook slecht van wordt ;) Maja zo heeft iedereen zijn werk, die gasten onderzoeken elk speelgoed wat op de markt komt en kan me voorstellen dat er 999 van 1000 speeltuigjes niet giftig zijn. Als zo'n populair speeltuigje giftige weekmakers blijkt te bevatten zou ik ook HALEELUJAA!!! schreeuwen en meteen aan de bel trekken, want we hebben er 1 jongens!!! :P ook al moet 8 uur per dag, 5 dagen per week en 2 jaar kauwen voordat j egt eindelijk een probleem hebt Afbeelding


magoed... totaal gebaseerd op speculatie en zonder enig wetenschappelijke info kan ik dus best fout zitten, ma wie weet :P
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 337

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Denk dat het allemaal wel meevalt, zeker als het alleen sabbelen is, de oplosbaarheid van DEHP (de meest voorkomende ftalaat in scoubidou touwtjes) is 0.000034 g/100 mL water. En dat is een boel kwat hoor ;)


Het kauwen is een ander verhaal. Om de afgite te kunnen te bepalen zul je toch een representatieve proef moeten doen, daar zijn ze nu hard mee bezig.

Wat mij betreft een beetje overtrokken allemaal, maar de commotie is op zich wel te verwachten natuurlijk want het is sowieso niet de bedoeling dat deze potentiele carcinogenen in (kauwbaar) kinderspeelgoed zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Het is wel alom bekend dat weekmakers niet goed zijn voor een menselijk lichaam. Tenslotten zit in meerder producten weekmakers. Het touwtje is er immers niet voorgemaakt om op te kauwen denk ik dan. En als ze er wat aan willen doen dan moeten ze er een leeftijdsgrens aan leggen.Tuurlijk zijn de hoeveelheden weekmakers tot het minimum beperkt( volgens mij zit er ook nog wel verschil in kwaliteit als je kijkt naar de verschillende merken van het touwtje) de fabrikanten zijn vast niet zo dom geweest om zich niet aan de normen van de weekmakers te houden. ;)

Maar kauwen op touwtjes lijkt mij op zich niet echt een goed idee.


MvG Ron

Berichten: 159

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

hoorde geloof ik dat greenpeace onderzoekers er mee kwamen dat ftalaten giftig zijn... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Het grootste gevaar is denk ik het inslikken van delen van touwtjes. Als de weekmakers in de maag uit het plastic raken blijft het oorspronkelijke scherpe plastic over waar de touwtjes van gemaakt zijn. Dat is even wat acuter dan kanker!


In de jaren zeventig heeft een serie honden het loodje gelegd door hondenspeeltjes van PVC met weekmakers, ik weet niet welke kunststof in de scoubidou's zitten, maar dat kan natuurlijk ook een harde zijn.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Zoals Paracelus zei: niet de stof is giftig, maar de hoeveelheid die je binnen krijgt.

De hoeveelheid is zo laag, dat je het op je brood kan smeren. En deze zijn alleen schadelijk voor dieren, vnl konijnen.

Er zitten veel weekmakers in infuus slangen, plasma zakken etc.(DOS,DOA, IDP en ftalaat), dus het loopt wel los.

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Correctie op wat Paracelus zei: dit gaat meestal op voor chemische stoffen, niet voor biologische stoffen. Dat is een heel ander verhaal. Bovendien werd het verhaal door een concurrent in de wereld gebracht. Negatief nieuws wint altijd van positief nieuws. Ik denk dat wij (mensen) meer houden van negatief dan positief nieuws.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Correctie op wat Paracelus zei: dit gaat meestal op voor chemische stoffen, niet voor biologische stoffen. Dat is een heel ander verhaal. Bovendien werd het verhaal door een concurrent in de wereld gebracht. Negatief nieuws wint altijd van positief nieuws. Ik denk dat wij (mensen) meer houden van negatief dan positief nieuws.
En leg mij dan eens uit wat het verschil is tussen een chemische en biologische stof?? ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Chemische: de hoeveelheid die het menselijk lichaam binnenkrijgt bepaald de giftigheid, bv PCA stoffen, hiervan zijn bekende dat op langere termijn, afwijking optreden in het DNA, invloed hebben op ongeboren vrucht, kanker veroorzaken etc. Dus niet direct schadelijk. Maw het is niet dodelijk. (wel op langere termijn)


Biologisch: gaat niet om de hoeveelheid die je binnenkrijgt om giftig te zijn. Maar wat je binnenkrijgt, om direct schade toe te brengen. Maw dodelijk zijn. Time frame binnen 24 uur. (heel ruim genomen)


We hebben het nu over de stoffen die giftig kunnen zijn, zowel chemisch als biologisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Scoubidou-touwtjes ongevaarlijk


Uitgegeven: 12 augustus 2004 16:41

Laatst gewijzigd: 12 augustus 2004 16:41

DEN HAAG - Spelen met de razendpopulaire Scoubidou-touwtjes is niet gevaarlijk voor de gezondheid. De weekmakers in de touwtjes komen zulke kleine hoeveelheden vrij dat het speelgoed niet schadelijk is voor de gezondheid. Dat heeft de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) donderdag gezegd. De inspectie zet het onderzoek wel voort.


In twee van de 25 onderzochte monsters trof de inspectiedienst namelijk stoffen met een zogeheten dibutyltin-verbinding aan.


"Voor alle zekerheid onderzoekt de VWA hoeveel van deze stof kan vrijkomen uit de touwtjes om op basis daarvan te beoordelen of er sprake is van een schadelijk effect op de gezondheid. Dit onderzoek neemt enkele weken in beslag".

bron nu.nl

Zo dat we dat maar even weten ;)


MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Chemische: de hoeveelheid die het menselijk lichaam binnenkrijgt bepaald de giftigheid, bv PCA stoffen, hiervan zijn bekende dat op langere termijn, afwijking optreden in het DNA, invloed hebben op ongeboren vrucht, kanker veroorzaken etc. Dus niet direct schadelijk. Maw het is niet dodelijk. (wel op langere termijn)


Biologisch: gaat niet om de hoeveelheid die je binnenkrijgt om giftig te zijn. Maar wat je binnenkrijgt, om direct schade toe te brengen. Maw dodelijk zijn. Time frame binnen 24 uur. (heel ruim genomen)

Dat is niet een verschil tussen chemisch en biologisch, dat is een verschil tussen acuut en chronisch. Op beide is Parcellus van toepassing:


Acuut: als je teveel in korte tijd binnenkrijgt heb je een probleem

Bijvoorbeeld bij blauwzuurvergiftiging. Krijg je een lage dosis binnen dan is er niets aan de hand.


Chronisch: hoe meer je in de loop van de tijd binnenkrijgt, hoe groter de kans op een probleem. Krijg je ook op langere termijn weinig binnen dan is de kans dat je er iets van krijgt kleiner. Een typisch voorbeeld zijn kankerverwekkende stoffen, maar bijvoorbeeld zware metaal vergiftigingen kunnen ook chronisch zijn: een dosis arseen kan acuut giftig zijn, maar als je elke dag een dosis binnenkrijgt die niet acuut giftig is dan krijg je na verloop van tijd mogelijk toch te veel in je lichaam, waardoor vergiftigingsverschijnselen ontstaan.


Elke biologische stof is uiteraard ook een chemische stof!
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Elke biologische stof is uiteraard ook een chemische stof!
Jíj had mijn hint dus wel tussen de regels door begrepen! Ik vond 't al raar dat niemand reageerde. ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 485

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Scoubidou officieel ongevaarlijk


Sabbelen op scoubidou-touwtjes is niet gevaarlijk voor de gezondheid. De hoeveelheid weekmaker, die uit de kunststof kan vrijkomen, ligt ver beneden het risiconiveau. Dit concludeert de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) uit een risicobeoordeling.


Scoubidou-touwtjes bestaan over het algemeen uit zacht pvc, een kunststof die haar flexibiliteit pleegt te ontlenen aan een hoog ftalatengehalte. Enkele tientallen procenten is normaal. Vorige maand ontstond enige paniek toen de media dat doorkregen. Er zijn namelijk aanwijzingen dat ftalaten kankerverwekkend zijn en de hormonale huishouding verstoren.


Maar uit de risicobeoordeling, die de VWA samen met hetRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) heeft uitgevoerd, blijkt dat zelfs in het ergste geval niet genoeg ftalaten uit de touwtjes kunnen komen om schadelijk te zijn. Dat ergste geval betreft bijvoorbeeld een peuter van drie die drie uur per dag op zo"n touwtje sabbelt. Onderzoek toont aan dat de ftalaten ook in dat geval geen risico voor de gezondheid vormen.


DeVWA waarschuwt wel dat peuters kunnen stikken in de touwtjes. De fabrikant moet dus op de verpakking aangeven dat het speelgoed niet bedoeld is voor kinderen jonger dan 3 jaar.


In 2 van de 25 onderzochte monsters is ook een geringe hoeveelheid van een dibutyltin-verbinding aangetroffen. Deze stof wordt soms gebruikt als stabilisator. Voor alle zekerheid onderzoekt de VWA of hier een gezondheidsricio in schuilt. De resultaten van dat onderzoek worden over enkele weken verwacht.



Bron: Chemisch2Weekblad


Nou het valt allemaal wel mee dus, zoals wel vaker...... ;)

Berichten: 2

Re: Giftige weekmakers in Scoubidou-touwtjes

Maaaarrrrrr......


Zie onderstaand stuk, tevens van de site van het Chemisch2Weekblad (www.c2w.nl).


Directe schadelijke gevolgen zijn blijkbaar niet meetbaar (zie hierboven), maar langetermijn effecten zijn niet uit te sluiten.


-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-


Allergisch door ftalaten


Er bestaat een duidelijk verband tussen allergische symptomen bij kinderen, waaronder astma, en bepaalde ftalaten die bij hen thuis in het huisstof zitten. Dat blijkt uit een Zweeds-Deens onderzoek dat onlangs is verschenen in het blad Environmental Health Perspective.


Het onderzoek betrof 400 kinderen, waarvan er 198 een allergie hadden. In hun slaapkamers zijn stof- en luchtmonsters genomen. Het stof uit de woningen van de allergische kinderen bevatte hogere concentraties butylbenzylftalaat (BBzP) dan dat uit de huizen van gezonde kinderen. Daarbij bleek een correlatie te bestaan tussen de BBzP-concentratie en het voorkomen van rhinitis (loopneus en tranende ogen) en eczeem. Een dergelijke correlatie werd ook gevonden tussen di(2-ethylhexyl)ftalaat (DEHP) en ademhalingsproblemen.


De correlaties bleken tevens kwantitatief: hoe hoger de dosis ftalaten, des te erger de klachten.


Diethylftalaat (DEP), diisobutylftalaat (DIBP), di-n-butylftalaat (DnBP) en diisononylftalaat (DINP) werden ook in het stof aangetroffen, maar konden niet in verband worden gebracht met medische klachten. De onderzoekers denken dit te kunnen verklaren uit verschillen in chemische en toxicologische eigenschappen.


Ftalaten zijn de afgelopen veertig jaar op grote schaal als weekmakers verwerkt in de kunststof pvc. Er komen steeds grotere hoeveelheden van in het milieu terecht. Tot nu toe zijn er geen harde bewijzen dat dat echt kwaad kan. Maar het is op z"n minst opvallend dat de laatste veertig jaar het aantal allergiepatiënten explosief is gestegen.


bron: persbericht Swedish Research Council (Vetenskapsrådet), 16 augustus 2004

Reageer