Springen naar inhoud

hypnose om trauma te verwerken.

• Log in om te kunnen reageren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2005 - 18:02

wie kan mij informatie geven over hypnose om een trauma te verwerken?

ik bedoel; stel je hebt een bepaald trauma opgelopen, dit trauma dat neem je heel je leven mee. je kan hulp krijgen natuurlijk ;(praatgroepjes,psychiater enz). maar dan nog moet je de denkbeeldige schakelaar in je hoofd om kunnen draaien. het zogenaamde knopje.

nu kan je ,naar wat ik heb vernomen onder hypnose gaan ,om op deze manier een bepaald ''probleem,trauma of hoe je het beestje ook heet''
aan te pakken of op te lossen, zeg maar ''makkelijker'' te verwerken.

wie heeft hier ervaring mee, of wie heeft hier informatie over?
werkt zo'n behandeling echt ,of hoe moet ik het zeggen ,werkt het als net een placebo?
groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2005 - 21:00

Over hypnotherapie vond ik deze links:

http://www.hypnotherapie.nl/

http://hypnotherapie.startkabel.nl/ (
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 11:21

Ik dacht dat hypnose handig was om te weten hoe je dat trauma hebt opgelopen.
BV.:Ik ben bang van tunnels, hoe komt dat?
Via de oprakeling van die herinnering kan de therapeut het irrationele blootleggen aan dat trauma of is het verwerkingsproces gemakkelijker omdat je nu weet hoe dat komt.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen kŲnnen

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 12:08

Ik dacht dat hypnose handig was om te weten hoe je dat trauma hebt opgelopen.
BV.:Ik ben bang van tunnels, hoe komt dat?
Via de oprakeling van die herinnering kan de therapeut het irrationele blootleggen aan dat trauma of is het verwerkingsproces gemakkelijker omdat je nu weet hoe dat komt.

Ik dacht idd dat hypnotherapie in combinatie met regressietherapie wordt gebruikt. De vraag is echter niet hoe we denken dat het zit, maar hoe het daadwerkelijk zit. Zijn er mensen die weten hoe hypnotherapie werkt met betrekking tot traumaverwerking? Is dit onderzocht en door wie? Is hypnotherapie een vorm van therapie die binnen de huidige medische wetenschap geaccepteerd wordt? En waarom wel of waarom niet?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 12:16

Wat zeker is: hypnose is geen aanvaarde wetenschappelijke techniek omdat ze te suggestief is.
Als ik vraag: welke sjaal had hij aan?
En de patient antwoordt: geel
Terwijl het echte antwoord: geen
Dan kan je je natuurlijk al vragen gaan stellen over de techniek in kwestie, laat staan regressietherapie
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen kŲnnen

Edwin

Edwin

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 11:43

Ik ken iemand die het gedaan heeft en is alleen maar verder erdoor in de put geraakt.de informatie die hij kreeg kon hij niet verwerken met de werkelijkheid die hij nu kent.Mensen met een traumatische stoornis zijn over het algemeen labiel en je mag je zelf de vraag stellen of dit dan wel zo verstandig is.daar komt bij dat er een hoop kwakzalvers tussen zitten en dan ga ik er nog van uit dat het daadwerkelijk bestaat

Zandkorrel

Zandkorrel

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2005 - 05:59

Wie kan mij informatie geven over hypnose om een trauma te verwerken? Werkt zo'n behandeling echt, of hoe moet ik het zeggen, werkt het als net een placebo?

Er is een bekend geval van iemand die "plots" een herinnering kreeg dat hij ooit wellicht misbruikt was: dit gevoel werd steeds krachtiger waardoor hij zichzelf liet hypnotiseren: dat bevestigde dat hij was misbruikt door een of andere begeleider op een zomerkamp. Daardoor heeft hij contact opgenomen met andere kinderen van die tijd: een aantal van hun bleken ook misbruikt te zijn. Uiteindelijk gaf de begeleider toe dat hij kinderen had misbruikt.

Er zijn ook gevallen van vrouwen die zeggen dat ze sexueel zijn misbruikt door hun vader wat uiteindelijk helemaal niet zo blijkt te zijn. Dit hebben ze nader onderzocht en het heeft heel veel te maken met "creating false memories" mede door de suggestieve vragen van hypnotherapeuten: zoals napoleon dynamyte al in zijn voorbeeld aangeeft.

Daarnaast is er ook nog een ander interessant fenomeen: the imagination inflation effect: dit ontstaat wanneer iemand onder hypnose zich bv een situatie moet "voorstellen" maar dit gaat verwarren met wat er daadwerkelijk is gebeurd.

Ik denk dat hypnotherapie zeker zijn vruchten kan afwerpen wanneer je een gekwalificeerde therapeut hebt en wanneer je deze herinneringen die je oproept kunt bevestigen door ervaringen van anderen (zoals in het geval van 1ste voorbeeld)

Het mag duidelijk zijn dat hypnotherapie geen tovermiddel is (zoals ik vroeger dacht :roll: ) om 100% zekerheid te krijgen op wat er in werkelijkheid is gebeurd. Loftus (1993) heeft veel onderzoek gedaan hierover. Ik denk dat je daar wellicht nog meer andere interessante dingen zal vinden. Hij/zij noemt namelijk nog een ander interessante theorie: confirmatory bias bij therapeuten: de neiging om te zoeken naar bewijs die hun eerste vermoedens bevestigen en niet naar bewijs zoeken die deze vermoedens ontkrachten. Dit kan bv een valkuil zijn voor therapeuten die van mening zijn dat persoonlijke problemen het resultaat zijn van jeugdtrauma's.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures