Koolzaadolie als autobrandstof

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Koolzaadolie als autobrandstof

Hey allemaal,

Gisteren op het NOS Journaal gehoord dat de Nederlandse Overheid meer gaat experimenteren met het gebruik van koolzaadolie als autobrandstof, als vervanger van diesel. Er werd beweerd dat de verbranding van koolzaadolie geen uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt.

Nu vroeg ik mij het volgende af...

Voor zover ik weet is CO2 hét broeikasgas als het om verbranding van fossiele brandstoffen gaat. Het ontstaat bij verbranding van koolstofhoudende brandstoffen indien er voldoende zuurstof aanwezig is. Moet ik nu geloven dat de verbranding van koolzaadolie geen CO2 oplevert?? Het is onmiskenbaar een olie, dus dan zou je toch ook gewoon CO2 verwachten bij verbranding??
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Koolzaadolie levert netto geen CO2 op.

Bij verbranding ontstaat uiteraard CO2. Echter deze CO2 wordt weer opgenomen door planten, leveren weer koolzaadolie, dit wordt weer verbrand en zo krijg je een kringloop waar evenveel CO2 in ontstaat als er verbruikt wordt.

De bijdrage aan het broeikas effect is daarmee in principe nul.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Maar het is toch zo dat die koolstofkringloop voor alle flora geldt. Is de opname-efficiëntie van koolzaad dan 100% vergeleken met de productie van koolzaadolie? Dus komt alle koolstof die in de olie terecht komt netto uit de CO2 die ze opnemen?

En hoe zit het dan met de nachtelijke uitstoot van CO2 van de koolzaadplanten? Die maakt toch voor een deel de opname overdag weer ongedaan?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 34

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Op zich is het hele biodiesel gebeuren een leuk verhaal

echter ?

Voor het persen van olie uit raapzaad is behoorlijk wat energie voor nodig

het rest product raapschilfers dient afgezet te worden in de veevoedersector of zal voor opwekking van groene stroom gebruikt gaan worden. Dit zal met name het geval zijn idien er echt massaal op bio diesel wordt overgeschakeld.

Wat er dan echter zal ontstaan is een prijskwestie. Over het algemeen is de produktie en verbruik van plantaardige olie redelijk in evenwicht. Indien een groot deel van de plantaardige olie gebruikt zal worden voor bio diesel zal heel snel een prijsexplosie van plantaardige olie plaats vinden en binnen no time heeft bio diesel zich uit de markt geprijsd.

Veel beter is de produktie van ethanol uit zetmeel. Zetmeel is namelijk een behoorlijke overproduktie van . Bovendien zijn zetmeel houdende gewassen

veel makkelijk te telen dan olie houdende gewassen.

Ook is het beter te onderzoeken welke restproducten uit de raffinage van plantaardig olie gebruikt kunnen worden als bio diesel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Fosiele brandstoffen hebben vele nadelen zoals we wel weten.

Als je fosiele brandstoffen gebruikt heeft dit tot gevolg dat men extra CO2 aan het hoeveelheid dat er al op de aarde aanwezig is. Aangezien deze CO2 Al jaren ligt opgesloten.

Het geval met deze plantaardige diesel olie is dat de hoeveelheid uitstoot gelijk staat met de hoeveelheid geproduceerd. Dat heet netto CO2 evenwicht.

kom ik ff terug op beryllium
Maar het is toch zo dat die koolstofkringloop voor alle flora geldt. Is de opname-efficiëntie van koolzaad dan 100% vergeleken met de productie van koolzaadolie? Dus komt alle koolstof die in de olie terecht komt netto uit de CO2 die ze opnemen?

En hoe zit het dan met de nachtelijke uitstoot van CO2 van de koolzaadplanten? Die maakt toch voor een deel de opname overdag weer ongedaan?
Ik denk dat je meer naar het hele plaatje moet kijken in principe verander je weinig aan de CO2 produkt omdat je met producten te maken hebt die opdat moment nog het biologische evenwicht behoort wat dus niet het geval is met de fosiele brandstoffen. Het komt er op neer dat je de zogenoemde brandstof uit de planten opslaat in de plant zelf. Je slaat dus je energie op. En dat wil zeggen er kan nooit meer uit komen dan er in is gegaan. Voor de productie van het product is dus CO2 gebruikt. ;)

MvG Ron

Berichten: 159

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

ehrmm..kijkt niemand top gear?

laatst zag ik nl een gast daar die had een brandstof gemaakt van oud frituurvet en een beetje alcohol..eh..ik bedoel..ethanol ;)

en het reed!

(maar of het gezond is...)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Als je verbranding van plantaardige olie gaat vergelijken met die van fossiele brandstoffen dan is die van de plantaardige olie gesloten. Uiteraard geldt dat niet voor elk individueel C atoom, maar je kan niet meer CO2 maken van koolzaad olie dan ze ooit heeft opgenomen, alle C atomen die in koolzaad zitten zijn uit CO2 ontstaan (misschien een minimale fractie uit zouten in de grond opgenomen, ik ben geen bioloog). Dat is dus beslist milieuwinst als je alleen naar dit aspect kijkt: netto stijgt het percentage CO2 in de atmosfeer niet.

De nachtelijke uitstoot van planten is kennelijk lager dan de dagelijkse opname, planten groeien en leggen dus CO2 vast, maw: de opname van CO2 is groter dan de uitstoot.

Als je aardolie, kolen of aardgas gaat verbranden dan maak je CO2 vrij die daar milioenen jaren geleden is opgeslagen. Gevolg is dat het perecentage CO2 in de atmosfeer toemeent met alle gevolgen van dien.

Ik sprak pas iemand die handelde in een bepaalde plantaardige olie soort die speciaal voor de biodiesel gekweekt werd. Het gaat dan om een plant die alleen in halfwoestijnen gedijt. In eerste instantie werd deze plant alleen gebruikt om de woestijnvorming te stoppen, maar het is natuurlijk beter om dan ook de producten hiervan te gebruiken.

Uiteraard kost de winning van zaad en transport de nodige energie, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld aardolie raffinage en transport (de rafinaderijen in het Rijnmondgebied gebruiken ruim 5 % van alle in Nederland verbruikte energie!), maar voor beide processen geldt dat er meer energie behouden blijft dan er nodig is.

Huidige overschotten zijn denk ik geen goede basis om een geschikte brandstof op te baseren, halfwoestijnen zijn er genoeg, als dat lucratief is worden ze in een mum van tijd ontgonnen, en hoeveel auto's kunnen op het huidige zetmeeloverschot rijden? Wat levert de meeste energie per hectare?

Het hangt denk ik daarom ook van de situatie af welke eco brandstof je gebruikt. In Brazilië wordt veel op ethanol gereden omdat suikerriet daar prima gedijt en op deze manier economisch kan worden ingezet (Brazilië heeft geen grote lichte aardoliereserves). Vorig jaar was ik op IJsland en daar is men aan het experimenteren met rijden op waterstof. Daar is aardwarmte goedkoop, waardoor electriciteit goedkoop is en (dmv electrolyse) dus is waterstof daar ook goedkoop.

Nederland is natuurlijk veel te dicht bevolkt om zelfs maar in een fractie van z'n eigen eco brandstof te kunnen voorzien.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Volgens het bedrijf dat achter al het beginonderzoek zit, Solaroilsystems, absorbeert de plant, tijdens de groei, net zoveel CO2, als tijdens de verbranding in de motor via de uitlaat wordt vrij gegeven. Het maakt PPO (Pure Plantaardige Olie) derhalve tot een CO2 neutrale brandstof.

Vervolgens hebben wetenschappenlijke onderzoeken aangetoond dat het gebruik van primaire energie die nodig is om PPO te produceren , in de totale productieketen ca. 30% CO2 absorbeert. Dit betekent dat tenminste 70% CO2 reductie tot stand komt, als PPO wordt ingezet als vervangende brandstof voor dieselmotor.

Zie Solaroilsystems voor (alle) informatie over koolzaadolie als brandstof...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Dit betekent dat tenminste 70% CO2 reductie tot stand komt, als PPO wordt ingezet als vervangende brandstof voor dieselmotor
Volgens mij blijft het tenminste 100 %

Die 30 % gaat ten laste van het rendement van biodiesel.

Van de 100 liter biodiesel wordt maar 70 % nuttig gebruikt. Maar van de 100 liter die voor die 70 liter nuttige energie zorgt wordt alle ontstane CO2 weer opgenomen. (en inderdaad, de motor van een auto gebruikt daar maar week 30% nuttig van).

Dat de betreffende 30% in de praktijk niet altijd door biodiesel wordt gedekt is denk ik niet relevant, dat is meer om praktische redenen dan omdat het niet kan.

Een rekenvoorbeeld: als ik mijn auto (na ombouw) met 35 liter biodiesel voltank, dan is daar in totaal ongeveer 46 liter biodiesel voor nodig, die voor 100 % CO2 neutraal is.

Ergo 100 % CO2 reductie
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Tja die benadering is logischer. Het leek mij ook al vreemd, maar ik dacht gewoon wat over het hoofd te zien.

Kan het niet zijn dat er 'gewoon' 30% extra CO2 vrij komt bij de productie die niks met het koolzaad te maken heeft ??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Wat ook de herkomst is van de CO2, zolang de hoeveelheid CO2 die ontstaat bij productie, distributie etc. tenminste gedekt wordt door de opname van de planten is het nog steeds CO2 neutraal.

Natuurlijk heeft het weinig zin als er nog maar een paar procenten milieuwinst overblijft, maar 70% is denk ik wel genoeg.

IK denk dat solaroilsystems zich arm rekent, maar misschien kan een eMail die kant op de oplossing geven.

Jorim: Goed idee, e-mail verstuurd!
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Dat zou mooi zijn als je een product kan maken waarbij je meer product krijgt dan als je er in stopt ;) Dat is volgens mij niet echt mogelijk.

Het komt nog wel eens voor dat je er minder uithaald dan dat je er in stopt.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Na het mailen van Solaroilsystems kreeg ik een enthousiaste email van Hein Aberson terug, lees zelf maar even...
Email Hein Aberson van Solaroilsystems schreef:Beste Jorim,

Met belangstelling je forum discussie gelezen. We zijn blij dat er in Nederland nu een discussie op gang komt om ook PPO op de kaart te zetten.

De parameters welke in het buitenland worden gebruikt om biobrandstoffen te kunnen waarderen, worden uitgedrukt in de Ecobalans en de Energiebalans met als ijkpunt de parameters voor diesel olie.

Hier had men tot voor kort in Nederland nog nooit van gehoord, en hanteerde men allerlei vreemde nederlandse maatstaven die voor ons maar ook voor buitenlanders in het geheel niet te volgen waren , laat staan aansloten bij internationale maatstaven.

Het toont aan hoever Nederland ( ook wetenschappenlijk) is teruggezakt als het gaat om nieuwe en internationale ontwikkelingen. Hoogst zorgwekkend !

Voor de inzet van PPO ( Koolzaadolie) als hernieuwbare/schonere brandstof voor dieselmotoren had men al helemaal geen kaas gegeten, en moesten wij zelfs Hogescholen en Universiteiten voorlichten. De overheid is echter schoorvoetend begonnen, een en ander in kaart te brengen maar helaas gebruikt ze in vele gevallen daarvoor juist die instituten, die ook nog alles moeten leren omtrent deze nieuwe ontwikkelingen. Vandaar dat de praktijk ver voorligt op de theorie, en de ontwikkelingen gaan werelwijd razend snel.

Datgene wat met Ecobalans wordt bedoeld, is als het om CO2 gaat, de vaststelling van gebruik en opbrengst van CO2 over de gehele keten.

Zoals men internationaal dit omschrijft van met"From Well to Wheel " Dus in dit geval van : zaaien,oogsten,persen, rijden !

Naast Deense ,Oostenrijkse en Franse rapporten, is er een recentelijk een studie in Duitsland gepubliceerd, waraan wij ons goed kunnen confirmeren.

Het beschrijft de gehele keten, waarbij de percentages CO2 in beeld worden gebracht.

Kort gezegd komt het hier op neer.

PPO ( Koolzaadolie ) heeft een CO2 neutrale verbranding. Met andere woorden er wordt net zoveel CO2 door de plant opgenomen, als later via de uitlaat

vrij komt .

Echter, in het voortraject, wordt er extra CO2 gebruikt

1) bij de productie van kunstmest,

2) bij ploegen /zaaien van het gewas

3) bij het oogsten van het gewas

4) bij transport en persing van de oogst en in de oliemolen.

5) bij transport van de olie/ en residue naar afnemers.

Deze factoren omvatten in percentage CO2 uitgedrukt ca. 30 %.

Dit betekent vervolgens weer dat PPO voor 70% CO2 neutraal is.

De studie kan worden opgevraagd bij het Bundesverband Pflanzenoele in

Duitsland. (http://www.bv-pflanzenoele.de)

en ook bij : sergis@SGS-Ingenieure.de : de opstellers van het rapport.

Een goed informatie site is ook de Deense folkecenter.dk (http://www.folkecenter.dk/plant-oil/pub ... alance.htm)

http://www.nos.nl/journaal/uitzendingen/extra/koolzaad.html

Klik op : camera : reportage over het milieuvriendelijk koolzaad als

biobrandstof.

Uitzending NOS-Journaal : 31.7.2004

Ik hoop dat ik je hierbij wat geholpen heb.

mvg

Hein Aberson

www.solaroilsystems.nl
Waarschijnlijk kijkt hij hier nog wel eens een keer dus daarom op de manier. Meneer Aberson bedankt voor uw uitleg!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Ik las net de scientific american ( in het Nederlands! En het gaat slecht met alle beta-dingen ??? ) en kwam daar een opmerking tegen: "De belangrijkste bronnen van zwart koolstof of roet zijn dieselbrandstof en biobrandstof" en de uitleg over roet: "Aërosols (fijne deeltjes in de lucht) vormen nog een ander belangrijke menselijke broeikasfactor...bestaan uit witte en zwarte aërosols waarvan de zwarte zonlicht absorberen en de atmosfeer opwarmen"

Het komt er dus op neer dat er bij het gebruik van biobrandstof minder roet vrijkomt dan bij gewone diesel (50% volgens Solaroilsystems), maar is het dan niet gewoon beter dat iedereen gewoon benzine gebruikt ?? Of komt daar nog meer troep vanaf ??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Ik geloof dat diesel wel beter is dan benzine als er een roetfilter wordt gebruikt (wat geloof ik per 2007 verplicht is in alle dieselauto's). Het is nl. zo dat een dieselauto veel minder diesel per kilometer nodig heeft dan een benzineauto en zodoende een lagere uitstoot aan schadelijke stoffen heeft per afgelegde kilometer.

Terugkomend op koolzaadolie: het is ook weer zo dat de Nederlandse overheid heeft besloten om in 2005 niet meer dan 3.5 miljoen liter te produceren. Dat is natuurlijk niet voldoende om aan de vraag te voldoen maar wel een veelbelovende start.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer