Koolzaadolie als autobrandstof

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Het onderling vergelijken van autobrandstoffen op milieuvriendelijkheid is helemaal een feest: vogens mij bijna door trends bepaald:

Diesel: is de laatste jaren weer de boosdoener: veel roet uitstoot, maar inderdaad wel het zuinigste van de gebruikelijke brandstoffen en eenvoudig te vervangen door plantaardige producten, wat vooral op de langere termijn prettig is. Bovendien is ook gewone diesel een relatief veilige stof in het gebruik.

Benzine: bevat behoorlijk wat kanker verwekkende aromaten. Ik geloof dat de benzeen gehaltes inmiddels ver onder de 1% liggen, maar het blijft een stof die niet vriendelijk is voor de gebruikers. Dank zij de katalysatoren is het NOx gehalte in de uitlaatgassen enorm gedaald.

LPG: het liefste jongetje van de klas, hoewel: relatief veel aldehyden in de uitstoot en daarmee toch ook een smogvormer. Verder is de opslag en het transport van LPG aanzienlijk riskanter dan dat van benzine of diesel. Een brandende benzinetankauto levert tot op enkele tientallen meters risico op, een LPG tankwagen tot op enkele honderden meters. Het is niet voor niets dat er steeds meer LPG tankplaatsen dicht moeten.

De bijdrage van Hein Aberson is voor mij nog niet echt verhelderend, maar gelukkig bied dit wel een paar aanknopingspunten om verder te kijken, daarmee is het wel een heel zinvolle bijdrage.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Voor zover ik weet is CO2 hét broeikasgas als het om verbranding van fossiele brandstoffen gaat. Het ontstaat bij verbranding van koolstofhoudende brandstoffen indien er voldoende zuurstof aanwezig is. Moet ik nu geloven dat de verbranding van koolzaadolie geen CO2 oplevert?? Het is onmiskenbaar een olie, dus dan zou je toch ook gewoon CO2 verwachten bij verbranding??
Het ging om de uitleg van die 30% CO2 dat ik die mail stuurde en hij verteld dus dat PPO (koolzaadolie) een CO2 neutrale verbranding heeft. Met andere woorden er wordt net zoveel CO2 door de plant opgenomen, als later via de uitlaat vrij komt. Echter, in het voortraject, wordt er extra CO2 gebruikt (30%):

1) bij de productie van kunstmest,

2) bij ploegen /zaaien van het gewas

3) bij het oogsten van het gewas

4) bij transport en persing van de oogst en in de oliemolen.

5) bij transport van de olie/ en residue naar afnemers.

Dat lijkt me dus redelijk duidelijk en is het antwoord waar Beryllium naar zocht, ;) toch ??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Het is me duidelijk geworden.

Persoonlijk vind ik de manier waarop werd vermeld dat koolzaadolie geen broeikasgas produceert niet bepaald duidelijk. Maar we weten dan ook dat ambtenaren nou niet uitblinken in het duidelijk communiceren!! :P ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

rien_nl schreef:Op zich is het hele biodiesel gebeuren een leuk verhaal

echter ?

Voor het persen van olie uit raapzaad is behoorlijk wat energie voor nodig

het rest product raapschilfers dient afgezet te worden in de veevoedersector of zal voor opwekking van groene stroom gebruikt gaan worden. Dit zal met name het geval zijn idien er echt massaal op bio diesel wordt overgeschakeld.

Wat er dan echter zal ontstaan is een prijskwestie. Over het algemeen is de produktie en verbruik van plantaardige olie redelijk in evenwicht. Indien een groot deel van de plantaardige olie gebruikt zal worden voor bio diesel zal heel snel een prijsexplosie van plantaardige olie plaats vinden en binnen no time heeft bio diesel zich uit de markt geprijsd.

Veel beter is de produktie van ethanol uit zetmeel.  Zetmeel is namelijk een behoorlijke overproduktie van .  Bovendien zijn zetmeel houdende gewassen

veel makkelijk te telen dan olie houdende gewassen.

Ook is het beter te onderzoeken welke restproducten uit de raffinage van plantaardig olie gebruikt kunnen worden als bio diesel.
Ethanol is inderdaad een prima bio-brandstof.

Het is hier in Zweden al jaren te koop bij ca 100 tankstations (binnenkort 1000 till) als E85, een mengsel van 85% (99,5%ig)ethanol en 11,6% normale 95 oktaan benzine, 2% MTBE en 0,4% Isobutanol. Verder is E85 in USA en Canada ook te koop. Brazillië is natuurlijk het ethanol land van de eerste orde.

Er zijn hier speciale FFV (flexifuel vehicles) te koop van SAAB en Ford die op E85 en benzine in iedere mix kunnen rijden, maar ook gewone bezine auto's kunnen zonder enige ingreep 30% E85 tanken. Een directe enorme potentiele vermindering van de CO2 uitstoot zou bv 25% ethanol door de benzine betekenen. Het voor mij een raadsel waarom dit bv in de hele EU niet gebeurd!

Een gewone benzineauto kan ook heel gemakkelijk voor 100% E85 omgebouwd worden, zo heb ik mijn oude eend tot bio-fuel auto omgebouwd door een wat grotere sproeier te monteren! Bij moderne injectie motoren is het nog eenvoudiger. Het grote voordeel is dus dat niet iedereen een nieuwe miljeuauto hoeft te kopen om de kooldioxide uitstoot onmiddelijk terug te dringen!

Bio-ethanol kan behalve uit suikers en zetmeel via nieuwe technieken uit tal van grondstoffen geproduceerd worden, waaronder cellulose en hout (afval). Er is nu wereldwijd al een enorm productie potentieel. De uitstoot van een ethanolaangedreven auto is schoner dan een benzine auto, daar zijn dus ook winsten, zie http://www.baff.info/

Helaas is de automobiel- en olie-industrie vooral geïntreseerd om hun investeringen in oude techniek te beschermen en willen liever, dat "we" wachten op de perfekt schone auto op brandstofcellen en waterstofgas, en ondertussen lekker doorrijden op fossiele brandstoffen, de vraag is alleen of we wel zo lang kunnen wachten.

/Aryan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Bio ethanol is vooral interessant als je grote landbouw arealen hebt, in ons stukje van de wereld kunnen we ons niet eens voeden met de producten van de eigen grond, dus of je nu olie of alcohol importeert maakt niet veel uit. Voor het geld hoeven we het niet te doen, en dat is vaak de belangrijkste drijfveer tot vernieuwing.

En de idee dat ethanol schoner is dan benzine is deels weer een kwestie van appels en peren vergelijken. De uitstoot van stikstofoxiden is waarschijnlijk kleiner bij ethanol, maar de uitstoot van vluchtige organische stoffen is hoger. Wel kan je de uitgestoten CO2 bij ethanol wegstrepen.

Een nadeel is dat ethanol wat gevaarlijker in het hanteren is, maar aan de andere kant vinden we dat bij LPG (wat nog even wat linker dan ethanol is) geen probleem.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Nieuwsblad van het Noorden van 4-11-2004 schreef:Minister wil af van accijns op biobrandstof

STADSKANAAL - Minister Veerman van landbouw gaat werk maken van de stimulering van biobrandstoffen uit landbouwgewassen. De grootschalige teelt van koolzaad en andere oliehoudende gewassen kan de akkerbouw in het Noorden nieuw toekomstperspectief bieden. Dat stelde de minister woensdag in Stadskanaal tijdens het congres 'Akkerbouw met een nieuwe horizon', georganiseerd door de Rabobank. Ook andere sprekers als landelijk akkerbouwvoorman Aike Maarsingh van LTO-Nederland noemde de stimulering van biobrandstoffen "van essentieel belang" voor de sector. "Niet omdat we er rijk van worden maar omdat het nieuwe afzetmogelijkheden oplevert voor onze producten".Veerman wil binnenkort een pakket maatregelen presenteren ter stimulering van het gebruik van biobrandstoffen. Frankrijk, Groot-Brittannië en vooral Duitsland gingen Nederland daarin al voor. De landbouwminister is inmiddels in overleg met zijn collega's in het kabinet over een stimuleringsbeleid.Daarbij heeft Veerman drie pijlen op zijn boog: (wetenschappelijk) onderzoek, belastingmaatregelen en extra geld voor concrete projecten. Zo is hij "al een heel eind opgeschoten" bij staatssecretaris Wijn van Financiën met een voorstel voor een algehele accijnsvrijstelling voor biobrandstoffen. Tot dusver gaat de Nederlandse overheid niet verder dan het lage, 'groene' accijnstarief.Vooral in Duitsland heeft het gebruik van biobrandstoffen een enorme vlucht genomen sinds de regering de accijns daarop afschafte. Door het hele land kan bij honderden pompstations biodiesel getankt worden, de productie en verwerking biedt inmiddels tienduizenden mensen werk en de afzet bereikt binnen afzienbare tijd een miljoen ton per jaar.Behalve een accijnsvrijstelling wil Veerman ook onderzoek in gang zetten naar een 'bio-based economy' in Nederland. Tot slot moet het gebruik van biobrandstoffen ook worden ondersteund vanuit het project Energy Valley, dat het noordelijke energiecluster rond de Gasunie moet ontwikkelen tot hét Europese kenniscentrum op energiegebied.

Desnoods met trekker naar Den Haag

Akkerbouwer Lenus Hamster, drijvende kracht achter de koolzaad-oliemolen in Delfzijl, was gisteren meteen enthousiast over Veermans biobrandstof-plannen. Toch heeft hij er een hard hoofd in dat de minister zijn collega's in het kabinet mee krijgt, ook al heeft zijn partij het CDA volledige steun toegezegd in kabinet en Tweede Kamer. Hamster zegde dan ook spontaan zijn steun toe. "Als u het niet voor elkaar krijgt, zijn wij graag bereid met de trekker naar Den Haag te komen om een handje te helpen", beloofde de biodiesel-promotor uit Nieuwolda de minister. De oliemolen in Delfzijl gaat uiterlijk begin volgende maand draaien. In eerste instantie wordt er jaarlijks 8000 ton koolzaad verwerkt, waarvan 2000 uit eigen land. Dat levert 2,5 miljoen liter 'pure plantaardige olie' (ppo) op. Binnen twee jaar moet de capaciteit groeien naar 16.000 ton.
Misschien komt het toch nog goed hier in Nederland......ooit.

Berichten: 1

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Beryllium schreef: Hey allemaal,

Gisteren op het NOS Journaal gehoord dat de Nederlandse Overheid meer gaat experimenteren met het gebruik van koolzaadolie als autobrandstof, als vervanger van diesel. Er werd beweerd dat de verbranding van koolzaadolie geen uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt.

Nu vroeg ik mij het volgende af...

Voor zover ik weet is CO2 hét broeikasgas als het om verbranding van fossiele brandstoffen gaat. Het ontstaat bij verbranding van koolstofhoudende brandstoffen indien er voldoende zuurstof aanwezig is. Moet ik nu geloven dat de verbranding van koolzaadolie geen CO2 oplevert?? Het is onmiskenbaar een olie, dus dan zou je toch ook gewoon CO2 verwachten bij verbranding??
Wat heeft men nodig om koolzaad te persen,kan men dit met een extruder en hoe haal ik alle onzuiverheden er uit.

Berichten: 2

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

dat is juist het leuke hieraan.

koolzaadolie beginnen als plantjes die heel veel koolstofdioxide opnemen.

deze komt met de zelfde mate bij de verbranding weer vrij.

kortom er komt net zo veel vrij dan er wordt opgenomen.

daarom is het koolstofdioxide uitstoot neutraal :D
I am 42, I work as a stone mason in canada and about 16 years ago I invented or re invented the pulser pump. It is a pump with no moving parts that may be benificial in 3 rd world countrys.

Brian White

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Wat heeft men nodig om koolzaad te persen,kan men dit met een extruder en hoe haal ik alle onzuiverheden er uit.
Ze maken gebruik van 'koud persen' waarbij ongeveer 42% olie wordt gewonnen, verder weet ik er ook niks over. Kijk voor meer info eens op Solaroilsystems of stuur ze een mailtje!

Berichten: 3

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Bio ethanol is vooral interessant als je grote landbouw arealen hebt, in ons stukje van de wereld kunnen we ons niet eens voeden met de producten van de eigen grond, dus of je nu olie of alcohol importeert maakt niet veel uit. Voor het geld hoeven we het niet te doen, en dat is vaak de belangrijkste drijfveer tot vernieuwing.
Het maakt natuurlijk wel alles uit voor beperking van de CO2 uitstoot. Er is idd geen enkele reden om in NL landbouw grond te gebruiken om ethanol te "verbouwen" maar tegenwoordig kan ethanol uit allerlei celluloze worden gewonnen, dwz afval van landbouw zoals stro ed. Wat niet lokaal geproduceerd kan zullen we moeten importeren uit warmere landen, kunnen die (vaak arme) landen er ook nog wat aan verdienen.
En de idee dat ethanol schoner is dan benzine is deels weer een kwestie van appels en peren vergelijken. De uitstoot van stikstofoxiden is waarschijnlijk kleiner bij ethanol, maar de uitstoot van vluchtige organische stoffen is hoger. Wel kan je de uitgestoten CO2 bij ethanol wegstrepen.
De vluchtige organische stoffen die een verbrandingsmotor op ethanol produceert worden door de katalysator gereduceerd. Alleen bij de (koude start) worden nogal wat koolwaterstoffen uitgestoten, maar die bestaan voornamelijk uit onverbrand ethanol, een ongevaarlijke stof die snel afgebroken wordt!
Een nadeel is dat ethanol wat gevaarlijker in het hanteren is, maar aan de andere kant vinden we dat bij LPG (wat nog even wat linker dan ethanol is) geen probleem.
Dat gevaarlijke valt in de praktijk erg mee, in landen waar al op ethanol wordt gereden (hier in Zweden), Brazilië, de VS en Canada zijn zover ik weet geen rampen/ontploffingen gebeurd. De ethanol wordt meestal met een een kleine 15% benzine vermengt tot E85 om de koude strarteigenschappen te verbeteren en bij een brand overdag zichtbare (gele)vlammen te krijgen.

Er is hier al wel eens een ethanol tankauto omgeslagen waarbij een deel van de inhoud uit de tank stroomde maar dat gaf geen nadelige gevolgen voor het milieu, wat het met een benzine of diesel lekkage natuurlijk wel was geweest.

Gr Aryan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

tegenwoordig kan ethanol uit allerlei celluloze worden gewonnen, dwz afval van landbouw zoals stro ed. Wat niet lokaal geproduceerd kan zullen we moeten importeren uit warmere landen, kunnen die (vaak arme) landen er ook nog wat aan verdienen.
Niet nuttig te gebruiken biomassa moet je uiteraard alsnog gaan benutten, bijvoorbeeld om ethanol uit te bereiden. Echter wordt dit nu veelal verstookt tot groene stroom en vrijwel alles is te verbranden of te vergassen, dus vraag ik me af of je overhoudt.

Uiteraard kunnen we inkopen in landen waar veel landbouwgrond over is, maar realiseer je dat Nederland al enorme landbouwarealen elders benut voor het verbouwen van het grootste deel van ons voedsel en voor het voeden van de veestapel. Als de Chinezen ook nog allemaal willen autorijden en eten dan hebben we waarschijnlijk toch niet genoeg landbouwgrond op den duur. En ik wil ook graag wat natuur behouden.
onverbrand ethanol, een ongevaarlijke stof
Precies: dat is een vluchtige organische stof (VOS) die afgebroken wordt tot o.a. acetaldehyde. Je zal maar cara hebben.
Dat gevaarlijke valt in de praktijk erg mee, in landen waar al op ethanol wordt gereden (hier in Zweden), Brazilië, de VS en Canada zijn zover ik weet geen rampen/ontploffingen gebeurd.
Ongetwijfeld zijn er ongelukjes mee gebeurd, dat is met elke voldoende gebruikte brandstof wel eens gebeurd.
Er is hier al wel eens een ethanol tankauto omgeslagen waarbij een deel van de inhoud uit de tank stroomde maar dat gaf geen nadelige gevolgen voor het milieu, wat het met een benzine of diesel lekkage natuurlijk wel was geweest.
De relatieve milieuvriendelijkheid is zeker een pluspunt. Geldt uiteraard ook voor plantaardige diesel.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 3

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Tegenwoordig kan ethanol uit allerlei celluloze worden gewonnen, dwz afval van landbouw zoals stro ed. Wat niet lokaal geproduceerd kan zullen we moeten importeren uit warmere landen, kunnen die (vaak arme) landen er ook nog wat aan verdienen.
Niet nuttig te gebruiken biomassa moet je uiteraard alsnog gaan benutten, bijvoorbeeld om ethanol uit te bereiden. Echter wordt dit nu veelal verstookt tot groene stroom en vrijwel alles is te verbranden of te vergassen, dus vraag ik me af of je overhoudt.

Uiteraard kunnen we inkopen in landen waar veel landbouwgrond over is, maar realiseer je dat Nederland al enorme landbouwarealen elders benut voor het verbouwen van het grootste deel van ons voedsel en voor het voeden van de veestapel. Als de Chinezen ook nog allemaal willen autorijden en eten dan hebben we waarschijnlijk toch niet genoeg landbouwgrond op den duur. En ik wil ook graag wat natuur behouden. .
Ik wil ook graag wat natuur overhouden, maar daarvoor moet je m.i. in eerste instantie ervoor zorgen dat de landbouw op een natuurvriendelijke manier gebeurd. Dan hou je overal nog een levende natuur ipv enkele eilandjes met "natuurreservaten".

Dat alle Chinezen en de Indiers ook allemaal een auto willen als zodra ze dat kunnen betalen is onvermijdelijk. We hebben nu al de hoogste concentratie CO2 in de atmsfeer als ooit de afgelopen 650.000 jaar, eerdere metingen bestaan nog niet. De klimaatverandering als gevolg hiervan is dan ook onafwendbaar maar we kunnen door keuzes de schade beperken of nog verergeren. Gelukkig raken de aardoliereserves nu ook op dus we zullen wel alternatieven moet en gaan gebruiken.

Ethanolproductie heeft daarbij het hoogste rendement en kan bovendien parralell met voedselproductie, dus en voedselproductie en ethanol productie. In China wordt er bv al rijst en ethanol van rijst stro gemaakt in een testfabriek. Het meeste landbouwafval wordt immers nog niet gebruikt om groene stroom of bio-gas uit te maken maar in veel landen gecomposteerd of verbrand. Groene stroom kunnen we bovendien ook meer uit andere duurzame bronnen halen. Ethanolproductie van houtafval of energiebos erg effektief. Op de site van BAFF.org kan je lezen dat twee voetbalvelden met energiebos in Zweden jaarlijks voldoende biomassa produceren om daar met houtpellets een villa mee te verwarmen én 2 auto"s op ethanol te laten rijden, ook daar 2 vliegen in een klap dus..
onverbrand ethanol, een ongevaarlijke stof
Precies: dat is een vluchtige organische stof (VOS) die afgebroken wordt tot o.a. acetaldehyde. Je zal maar cara hebben.
Cara lijkt me idd geen prettige ziekte, natuurlijk is geen enkele brandstof is helemaal schoon, ook waterstof niet -als je die al zou kunnen tanken- want er is veel electriciteit nodig om waterstof te maken,

Ethanol geeft alleen bij koude start meer onverbrande koolwaterstoffen die grotendeels uit onverbrande alcohol bestaan, in het lichaam en de natuur wordt alcohol gemakkelijk afgebroken oa via acetaldehyde, dat niet als giftig wordt beschouwd, naar CO2 en water.

Een benzine en dieselmotor stoot welliswaar minder onverbrande koolwaterstoffen uit bij koude start maar die zijn wel erg giftig en bevatten oa een groot aandeel cyclische koolwaterstoffen w.o. benzeen.

Een benzinemotor stoot bovendien meer formaldehyde, CO, NOx en roet uit als een ethanolmotor. De roet van een dieselmotor is nog vele malen groter dan die van een benzinemotor en ook moderne dieselmotoren met roetfilter stoten nog steeds veel meer NOx uit als moderne benzineauto"s. Een ethanolmotor is daarmee schoner als eentje die op plantaardige olie draait. Van de vernieuwbare brandstoffen is alleen bio-gas wat schoner maar daarvan is het potentiel veel kleiner en vereist het een veel duurdere ombouw van de auto.
Dat gevaarlijke valt in de praktijk erg mee, in landen waar al op ethanol wordt gereden (hier in Zweden), Brazilië, de VS en Canada zijn zover ik weet geen rampen/ontploffingen gebeurd.
Ongetwijfeld zijn er ongelukjes mee gebeurd, dat is met elke voldoende gebruikte brandstof wel eens gebeurd.
Er is hier al wel eens een ethanol tankauto omgeslagen waarbij een deel van de inhoud uit de tank stroomde maar dat gaf geen nadelige gevolgen voor het milieu, wat het met een benzine of diesel lekkage natuurlijk wel was geweest.
De relatieve milieuvriendelijkheid is zeker een pluspunt. Geldt uiteraard ook voor plantaardige diesel. .
De allergrootste winst is natuurlijk de vermindering van uitstoot van broeikasgassen, daarbij wint ethanol het van alle andere brandstoffen, ook al is een dieselmotor efficienter is de plantenolieproductie is zoveel inefficienter dat die winst tov ethanol ruimschoots teniet wordt gedaan. Dieselmotoren kunnen trouwens ook omgebouwd worden voor zuivere ethanol (niet E85) en daarmee hun hoge rendement behouden, zo rijden er hier in Stockholm al vele bussen maar dat vergt een meer ingrijpende aanpassing van de motor als en benzinemotor.

/Aryan

Berichten: 27

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

er wordt wel CO2 gevormd, maar omdat het weer wordt opgenomen door planten die weer olie produceren blijft er niets over, bij verbranding van fossiele brandstoffen komt ook CO2 vrij maar zit het niet meer in een kringloop waardoor er een soort van overschot ontstaat. klopt het zo een beetje?

Berichten: 2.035

Re: Koolzaadolie als autobrandstof

Het klopt ongetwijfeld, maar de laatste post in deze topic was van een half jaar geleden..... ;)

Reageer