Urine en chloor in zwembaden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 778

Urine en chloor in zwembaden

Momenteel gaat er op radio 538 een radiospotje rond over het volplassen van zwembaden (± 1000 liter/maand). Nu weet ik dat vooral chloor en ozon worden gebruikt om de ureum in de urine af tebreken of onschadelijk te maken, maar nu wilik graag weten hoe dit gaat met chloor.

Na zelf een beetje zoeken kwam ik al uit op natriumhypochloriet en het vormen van chlooramines:

Als natriumhypochloriet in het zwembad wordt gebruikt, veroorzaakt het soms rode ogen en de typische chloorlucht. De chloorlucht en rode ogen ontstaan als er veel verontreinigingen in het zwemwater voorkomen. Bij een hoge concentratie ureum (uit urine) in het zwemwater, worden met onderchlorig zuur chlooramines gevormd. Deze chlooramines werken irriterend op het slijmvlies van de ogen en veroorzaken de 'chloorlucht'. In de meeste zwembaden worden deze ongemakken door een goed uitgeruste waterzuivering en luchtverversing voorkomen. De irritatie van de ogen gaat na verloop van tijd vanzelf over.

Bron: Lenntech

Kan iemand mij meer vertellen hoe dit werkt en dan ook met hoeveelheden erbij ??

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Urine en chloor in zwembaden

Ik heb er een project van thuis liggen over desinfecteren van water met behulp van Chloor varianten.

Helaas was het onderzoek nog niet in zo'n staat dat ik microbiologisch testen kon doen op de effectiviteit van chemisch reinigen.

Ik heb meer gewerkt aan het analyt dat men daar voor gebruikt.

De beste methodes voor het zuiveren van water kan met behulp van Ozon(O, Chloordioxide, UV en hypochloriet. Tevens werkt Chloorgas maar dit wel wat te grof :P

ik heb nog wel een normen tabel gevonden

vrij beschikbaar Chloor > 0.5 mg/l < 1,5 mg/l

gebonden Chloor <1,0 mg/l

met een pH waarde van 6.8 tot 7.8

Meestal heeft een bad een zuiveringsysteem dat automatisch 'chloor' toevoegd als het nodig is. Het gaat meestal om de chloor varianten NaClO, ClO2. En natuurlijk ozon O3. ozon is effectief voor de korte termijn het heeft een halfwaarde van een half uur zo snel breekt het af. De stoffen die vrijkomen na reactie met uream is de ClNH2. tevens moet men rekening houden dat de chloriet/chloraat concentratie erg laag zijn!!!

Het voordeel van chemisch reinigen is gewoon dat de micro-organismes hier geen resistentie tegen hebben.

Ik zal nog ff rond kijken of ik nog meer informatie heb dan horen jullie het wel ;)

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Urine en chloor in zwembaden

Toevallig staat er een stuk hierover in het boek "Over sneeuwballen en glaasjes melk...", van Ten Hagen Stam uitgevers. Via de KNCV heb ik dit ooit besteld.

Samengevat gebeurt er dit (sorry Elbert, tis een tikkeltje chemisch ;) ):

NaOCl (aq) <> Na+ + ClO- (aq)

ClO- (aq) + H2O (l) <> HOCl (aq) + OH-

HOCl (aq) + H+ + Cl- <> H2O (l) + Cl2 (g) (Cl2 ontsnapt in de lucht)

De juiste zuurgraad (pH) is nodig; daarom is zwembadwater gebufferd met een carbonaatbuffer tussen 6,8 en 7,8. Een lichte afwijking in pH kan al hevige oogirritatie bij zwemmers veroorzaken.

Het ClO- en HOCl zijn de werkzame stoffen. Helaas worden deze afgebroken door UV-straling van 253 en 323 nm. Dus continue verversing is nodig.

Het Cl2 reageert met ureum:

R-NH2 + Cl2 > R-NHCl + HCl wat de typische zwembadlucht veroorzaakt.

Daarnaast kan Cl2 nog reageren met andere verbindingen waardoor o.a. chloroform en bromoform kunnen ontstaan.

Al met al een behoorlijk complex systeem!

Ik hoop dat je er al wat verder mee kan.

Overigens kan ik je het boek aanraden (weet niet of je het nog kan krijgen), het legt op een leuke en duidelijke manier allerlei alledaagse chemische problemen uit.

EDIT

Oeps, Ron was eerder...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Urine en chloor in zwembaden

Nog ff het microbiologisch gedeelte ;)

Bacterie en parasieten die in water kunnen voorkomen

Aeromonas Darmontsteking - zeer dunne bloed en slijm bevatten diarree.

Campylobacter jejuni Campilobacteriose - griep diarree hoofd en buikpijn.

Plesiomonas shigelloides plesiomonas-infectie - misselijkheid buikpijn en diarree

Salmonella tyfuskoorts/salmonella - koorts darmklachten

Streptococcus darmziekte - buikpijn diarree en koorts

Vibrio El Tor Chlolera lichte vorm - Ernstige diarree

Amoebe Amoebe dysenterie - Ernstige diarree hoofdpijn buikpijn en lever darm problemen zeer gevaarlijk.

cryptoporidium parvum cryptoporidiose - misselijkheid diarree overgeven

giardia giadiase - diarree flatulentie uitstoten vermoeiheid.

toxoplasm gondii toxoplamose - griep, opzwellen lymfeklieren.

Eet smakelijk !!! :P

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Urine en chloor in zwembaden

Wat ik vooral tegenkom is dat de chloor puur is om te ontsmetten en de producten die gevomd worden met ureum (in de urine), de chlooramines ( NH2Cl, NHCl2, NCl3) dus, juist ongewenst zijn (chloorlucht en slaan op je ogen en slijmvliezen)...

Door ozon te gebruiken als aanvulling worden die chlooramines in mindere maten gevormt terwijl een hoger percentage 'beestjes' wordt vermoord dus is een veel beter alternatief...

Zie ik dit nu goed of niet ???

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Urine en chloor in zwembaden

Wat kwam ik nu nog even tegen op Wikipedia

De hoeveelheid chloor die jaarlijks in Nederlandse zwembaden wordt verbruikt, bedraagt ongeveer 1500 tot 1800 ton.

De minumumhoeveelheid vrij beschikbaar chloor in het zwemwater is gesteld op 0,5 milligram per literen er geldt een bovengrens van 1,5 mg/l.

Berichten: 98

Re: Urine en chloor in zwembaden

Jorim schreef: Wat ik vooral tegenkom is dat de chloor puur is om te ontsmetten en de producten die gevomd worden met ureum (in de urine), de chlooramines ( NH2Cl, NHCl2, NCl3) dus, juist ongewenst zijn (chloorlucht en slaan op je ogen en slijmvliezen)...

Door ozon te gebruiken als aanvulling worden die chlooramines in mindere maten gevormt terwijl een hoger percentage 'beestjes' wordt vermoord dus is een veel beter alternatief...

Zie ik dit nu goed of niet ???
Bedoel je dat er ozon wordt toegevoegd aan het zwemwater dan? Dat zou me verbazen omdat ozon serieus toxisch is.

Trouwens, ozon heeft een nogal kenmerkende geur die al in lage concentraties wordt waargenomen maar die geur heb ik nog nooit in een zwembad geroken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Urine en chloor in zwembaden

Jorim schreef: Wat ik vooral tegenkom is dat de chloor puur is om te ontsmetten en de producten die gevomd worden met ureum (in de urine), de chlooramines ( NH2Cl, NHCl2, NCl3) dus, juist ongewenst zijn (chloorlucht en slaan op je ogen en slijmvliezen)...

Door ozon te gebruiken als aanvulling worden die chlooramines in mindere maten gevormt terwijl een hoger percentage 'beestjes' wordt vermoord dus is een veel beter alternatief...

Zie ik dit nu goed of niet ???
Op zich denk ik dat chlooramines inderdaad ongewenst zijn, maar dat ze toch ook weer nodig zijn omdat ze ontstaan bij afbreken van ureum. Het zal wel een soort keuze tussen twee kwaden zijn.

In dat licht is de ontwikkeling van het gebruik van ozon ook meteen duidelijk: het systeem zorgt voor afbraak van ureum maar minder vorming van chlooramines.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Urine en chloor in zwembaden

Wordt er überhaupt wel ureum 'afgebroken' ?? Elbert noemt dat zo, maar volgens mij zorgt de ureum alleen voor extra ellende en zorgt het chloor ervoor dat er geen problemen met micro-organismen zijn.

Over ozon, in Nederland word ozon wel gebruikt (zie Lenntech en in België (zie Aquaheat.be) ook, maar wel met allemaal extra veiligheidsonderdelen want het is inderdaad behoorlijk wat giftiger...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Urine en chloor in zwembaden

De minumumhoeveelheid vrij beschikbaar chloor in het zwemwater is gesteld op 0,5 milligram per literen er geldt een bovengrens van 1,5 mg/l.
Dit had ik dus ook al gezegd :P Wel alles lezen hé Jorim ;) Geintje

Bij mijn inziens is ureum (ammoniumcarbonaat) niet schadelijk alleen in combinatie met chloor. De chlooramine zijn schadelijk. Uream reageert dus met het chloor dit is wel van toepassing.

Ozon is giftig dat weet iedereen in zwembaden gebruikt men ozon vooral omdat het in werken met chloor tot een effectiever desinfectie lijdt. Daarbij komt nog eens kijken dat je het ozon bijzonder laag kunt houden voor een effectieve desinfectie. Het ozon blijft ook niet heel lang in het bad want binnen een half uur is de lage concentratie ozon al terug gebracht tot de helft. :P

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Urine en chloor in zwembaden

mijn inziens is ureum (ammoniumcarbonaat)
Mijn inziens is ureum NH2CONH2

Dat is iets anders dan (NH4)2CO3 !
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Urine en chloor in zwembaden

Correctie
bepalingsmethoden: de meest gebruikte bepalingsmethode is die met urease. Hierbij wordt uream door urease gehydrolyseerd tot ammoniumcarbonaat, waarna het gevormde ammonium met een specifieke reactie wordt bepaald

interpretatie van uitkomsten van lab. onderzoek in de geneeskunde,Bohn stafleu Van Loghum
Ik was wat te snel met door lezen van een boekje ;)

MvG Ron

Berichten: 1

Re: Urine en chloor in zwembaden

Hallo mensen.

ik surfde even langs en zag deze topic.

ik ben nu aan het afstuderen op dit onderwerp (milieutechnologie)

hoeveel urine in zwemwater?

Men heeft experimenteel bepaald wat een zwemmer in een gemiddeld binnenbad aan ureum achterlaat. Voor een volwassene is dat 0.25 gram en voor een kind 0.75 gram. Incontinente zwemmers (vooral ouderen) verrijken het water gemiddeld met zo'n 2 gram ureum per persoon.

hoeveel chlooramines in zwemwater (zelf gemeten in het hanzebad in zwolle)?

mono 0,1 mg/l

di + tri 0,3 mg/l

vrij chloor 0,3 mg/l

wat doe je eraan?

Met een uv reactor (ultraviolet licht dus)

krijg je het volgende:

mono 0,1 -----> 0.02 mg/l

di + tri 0,3 ----> 0.19 mg/l

vrij chloor 0.3-> 0.21 mg/l

groeten van victor
als je onzichtbaar wilt zijn moet je sneller als het licht bewegen.

Reageer