Polymeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Polymeren

Weet iemand waarom laagmoleculaire stoffen meestal direct smelten, terwijl er bij polymeren nog een tussengebied (de rubberachtige fase) is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Polymeren

Ik ben geen polymeerchemicus ;) maar ik zou gokken dat het een effect is van het verminderen van de intermoleculaire Vanderwaalskrachten. Bij polymeren zullen in eerste instantie niet alle Vanderwaalskrachten overwonnen worden en krijg je dus flexibiliteit zonder dat je daadwerkelijk gaat smelten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 69

Re: Polymeren

yup zou ik ook denken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Polymeren

Polymeren hebben een zogenaamd smelttraject doordat de ketenlengtes van de afzonderlijke polymeermoleculen verschillen (uitgedrukt in de dispersiteit van het polymeer). Hierdoor smelten de kleinere ketens eerst en daarna de steeds langere waardoor het eerst rubberachtig wordt. Laagmolekulaire stoffen hebben vaak hetzelfde molgewicht en smelten dus tegelijkertijd. Wanneer alle polymeermoleculen dezelfde ketenlengte (en dus molgewicht) zouden hebben dan heeft dit ook een smeltpunt. Dat laatste wordt benaderd bij dendrimeermoleculen (hoogvertakte goed gedefinieerde polymeren die stapsgewijs worden opgebouwd). Het type interactie (vdwaals, waterstofbrug etc) doet er voor deze eigenschap dus eigenlijk niet toe.

Reageer