Silly Putty

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Silly Putty

Ik kwam laatst het fenomeen 'Silly Putty' ergens tegen....

Geen id waar dat over ging. Het was ergens heel vaag.

Weet iemand wat dat inhoud?

Chemix

PS: Ze vergeleken het met een zgn 'spaghetti-model' ofzow en lange ketens van polymeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Silly Putty

Info over Silly Putty, een mislukt experiment om synthetisch rubber te maken maar succesvol als speelgoed, is te vinden op:

http://www.sillyputty.com/

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Silly Putty

Silly Putty oftewel Dow Corning 3179 Dilatant Compound bestaat waarschijnlijk uit:

65% - Dimethyl Siloxane, hydroxy-terminated polymers with boric acid

17% - Silica, quartz crystalline

9% - Thixotrol ST

4% - Polydimethylsiloxane

1% - Decamethyl cyclopentasiloxane

1% - Glycerine

1% - Titanium Dioxide

Bron: Molehill.org

De officiële producent zegt er verder niks over dus of bovenstaande klopt is, voor mij, niet te achterhalen. De producent zelf zegt alleen dat het gemaakt is uit siliconen en kleurstoffen en dat de oorspronkelijk stof is gemaakt uit boorzuur en siliconen-olie...

Berichten: 1

Re: Silly Putty

Ik heb dit ooit gesynthetiseerd, volgens mij op deze manier. De totstandkoming van stuiterende Putty kun je vergelijken met spaghetti: als je deze pasta net kookt glijden alle slierten nog makkelijk langs elkaar heen, maar naarmate het water meer verdampt, beginnen de slierten spaghetti meer aan elkaar te kleven. Eerst leek de spaghetti nog op een vloeistof, maar na uitdamping is het "vast" geworden.

De moleculen van de Silly Putty zijn polymeren en dus relatief lang. Als ze allemaal langs elkaar kunnen glijden is de Putty nog een vloeistof, maar als er enkele kruisverbindingen worden aangelegd wordt de stof al vaster. Door weinig verbindingen te gebruiken (en zwakke, bijvoorbeeld waterstofbruggen) kan de Putty in de vorm van een elastomeer gebracht worden. In bovenstaande synthese worden de kruisverbindingen aangebracht bij toevoegen van het boorzuur.

Berichten: 11

Re: Silly Putty

In het Chemisch 2 Weekblad van de KNCV (nummer 15) staat een stukje over iemand die met de eigenschappen van dit "silly putty" is gaan spelen, en hiermee een nieuwe generatie veiligheidsmaterialen heeft ontwikkeld. www.d3olab.com. Deze materialen zijn bij normaal gebruik lekker flexibel, maar bij een plotselinge impact worden ze erg hard. De toepassingen zijn vooral te denken bij veiligheidskleding, motorkleding, helmen.....

Beryllium: Reageer aub niet meer op topics die al een lange tijd niet meer actief zijn! Ze komen hierdoor bovenaan te staan, wat ten koste gaat van het overzicht. Zie de Algemene Regels!
Als iedereen naar rechts kijkt is het verstandig om ook eens naar links te kijken.

Berichten: 1

Re: Silly Putty

Waar in Nederland kun je dit spul krijgen ? 8-[

Ik heb het nodig voor een experiment :oops:

Berichten: 2

Re: Silly Putty

SILLY PUTTY. [!]

Silly Putty can be successfully approximated with Elmer's Glue instead of silicone oil. The recipe below makes a small, palm-sized ball:

* 1 fluid ounce of 50% Elmer's Glue solution (in water)

* 5 milliliters of 4% sodium tetraborate (Borax) solution (in water)

* a few drops of food coloring.

Mix the food coloring with the Elmer's Glue solution. Add the 5ml Borax solution and stir for 2 minutes. Roll around the lump in your hands for two minutes, after which time it will cease to be sticky. Store the putty in a clean, covered container. [!]

Afbeelding

Reageer