Springen naar inhoud

indicators voor vitamines e.a.

• Log in om te kunnen reageren

Erik_CF

Erik_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2004 - 20:27

Ik heb een vraag over het aantonen van de aanwezigheid van vitamines en andere stoffen die een gunstig effect op je lichaam kunnen hebben in geneeskrachtige kruidendrankjes. We zijn namelijk van plan om van bepaalde kruiden naar recept van een boek een paar geneeskrachtige sappen/aftreksels te maken om dan d.m.v. een scheikundige reactie aan te tonen dat er inderdaad een stof in zit die geneeskrachtig is. Ik kan echter nergens vinden welke indicators ik hiervoor kan gebruiken en ik hoop dat ik hier een antwoord kan vinden op mijn vraag: waar kan ik vinden wat indicators zijn voor o.a. vitamines (A,B,C,D,E), flavono´den, salicine en glycosiden? Of kan iemand al direct aangeven welke indicators hiervoor bestaan (graag met bron)? M.n. de indicators voor vitamines zou ik heel graag willen weten.

Alvast heel erg bedankt,
Erik

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2004 - 21:01

Dag Erik,

Ik wil je niet heel erg afschrikken, maar ik heb de volgende bedenkingen:
  • Er zijn voor sommige stoffen wel redelijk specifieke indicatoren beschikbaar (voor vitamine C kan je bijvoorbeeld dichloorfenolindofenol gebruiken), maar voor andere is het wat ingewikkelder.
  • Je weet na zo'n test alleen dat die betreffende stof voorkomt in zo'n drankje, maar de relatieve hoeveelheid is ook van belang, daarvoor heb je wat geavaceerdere apparatuur en kennis nodig.
  • Niet alle glycosiden zijn goed voor de gezondheid, en dat geldt voor meer groepen stoffen, je kan dus niet zomaar een uitspraak doen over de gezondheid van die drankjes op basis van een algemene uitslag.
  • Van heel erg veel kruiden die bekend staan als geneeskrachtig is heel precies bekend wat er in zit en vaak ook nog in welke hoeveelheden. Waarom dubbel werk doen, je kan ook de betreffende literatuur opzoeken in een (universiteits-)bibliotheek of eventueel aanschaffen. Waarschijnlijk kan je op het internet al een heleboel van deze informatie gratis inzien.
Mocht je toch onderzoek willen doen: laat het dan doen, uiteraard kost dit geld. Is het pure interesse, of bijvoorbeeld voor school: laat het dan bij een literatuuronderzoek, met beperkte kennis en middelen kan je er heel weinig zinnigs over zeggen.

Jorim: Even je opsomming verhelderd; bekijk dit anders eens

Veranderd door Jorim, 28 augustus 2004 - 11:49

β-Damascenon en maneschijn

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2004 - 22:09

Hmm, lastig. Vitamine C kan je aantonen mbv DCPIP zoals hierboven beschreven. Suikers kun je aantonen met benedict (dacht ik). Het klinkt als een profielwerkstuk. Ik raad je aan om je onderwerp iets aan te passen, naar bijvoorbeeld vitamine C in verschillende producten bepalen, met verschillende methodes. (Ik heb zelf leerlingen begeleid hiermee, dus ik weet dat hier genoeg over te vinden is). Hou je onderwerp eenvoudig en niet te ingewikkeld. ;)

Erik_CF

Erik_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2004 - 06:16

Ja, dat klopt, ik doe hier een profielwerkstuk over (of wil hier een profielwerkstuk over doen;-)) In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik snap dat het wellicht iets te gewikkeld wordt op deze manier.
Misschien een idee om van een aantal zelfgemaakte kruidenremedies waarvan je weet dat er vitamine C in zit de hoeveelheid ervan te proberen vast te stellen?
Ik zal dit in ieder geval aan m'n groepsleden voorleggen en nogmaals hartelijk bedankt voor jullie reactie!

Groeten,
Erik
How will it end?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures