ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

goedenmiddag allen!

Ik moet voor school een werkstukje schrijven over de ELISA, virus neutralisatietest en complement fixatietest.

Ik merk dat er in onze schoolboeken bar weinig over instaat en op google zoeken komt ook niet de desgewenste informatie eruit rollen....

Mijn vraag is of er mensen goede links kennen met betrekking tot deze serologische testen?

(de andere vraag over elisa heb ik al bekeken en heb er enorm veel aan!)

met vriendelijke groet,

Rene

Jorim: Probeer de volgende keer direct een duidelijk onderwerp aan je vraag te geven. 'School opdracht' is zo nikszeggend. Is al aangepast

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

Dus eigenlijk komt het weer op het zelfde neer als de vorige vraag ;)

Misschien als je echt specifiek iets wil weten kun je dat hier plaatsen in de vorm van een vraag ik weet nog wel wat van ELISA maar dan is het handig als je precies aangeeft wat je wilt weten :P

MvG Ron

Berichten: 2

Re: ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

ja betreft de elisa had ik genoeg aan die andere topic!

maar het ging mij meer om goede info te vinden om:

- De virus neutralisatietest

en

- De complement fixatietest

uit te leggen. In mijn schoolboek "Immunologie" (van Roitt) staat het namelijk niet zo uitgebreid in behandeld en zou er dus graag diepere informatie over willen hebben. Maar ik weet bijvoorbeeld geen wetenschappelijke zoekmachines etc. en google geeft ook niet veel diepgaande informatie (tis vrij veel van hetzelfde allemaal)

hoop dat het zo ene beteje duidelijker is wat ik bedoelde?

mvg rene

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

Ik heb er wel wat over gevonden in een van mijn boeken maar dit moet nog wel even op zich wachten aangezien ik het nu al druk heb misschien kom ik er vanavond nog aan toe :P

Tussendoor kan je misschien Scirus eens proberen. Dat is een goede wetenschappelijke zoekmachine...(wie heeft dit er neer gezet ;) ) goeie tip (Jorim: 'ikke')

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

Neutralisatieproef

Kwalitatieve bepaling

Uitgangspunt (principe) van deze bepaling is dat wanneer men virus en passende antistoffen bij elkaar brengt het virus zijn werkzaamheid verliest en niet meer in staat is een dier ziek te maken of in een celcultuur een cytopathogeen effect te veroorzaken.

Kwantitatieve bepaling

Zoals zo vaak moet bij de kwantitatieve bepaling met verdunningen worden gewerkt. Hierbij moet het serum verdund worden. Bij elke verdunning van het serum wordt een gelijke hoeveelheid bekend virus gebracht . Hoe groter de verdunning waarbij nog juist neutralisatie optreedt, hoe meer antistoffen er in het (te bepalen) serum aanwezig waren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

complement fixatie test: is een serologische test gebaseerd op de fixatie van een complement door een antigeen-anti-lichaam complex. Dit wordt zeer veel gebruikt in het anti-geen anti-lichaam bepaling.

Het komt er dus op neer dat ze een serum met antilichamen mengen met een specifieke antigen. En deze gaan een reactie aan met het complement. Is dit niet het geval dan heb je een negatieve test is dit wel zo dan is het positief

MvG Ron

Berichten: 3

Re: ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

complement fixatie test: is een serologische test gebaseerd op de fixatie van een complement door een antigeen-anti-lichaam complex. Dit wordt zeer veel gebruikt in het anti-geen anti-lichaam bepaling.

Het komt er dus op neer dat ze een serum met antilichamen mengen met een specifieke antigen. En deze gaan een reactie aan met het complement. Is dit niet het geval dan heb je een negatieve test is dit wel zo dan is het positief

MvG Ron 
Beste,

Hoe meet men dat het complement zich bind in zo'n test ?


Berichten: 3

Re: ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

mabos schreef:
complement fixatie test: is een serologische test gebaseerd op de fixatie van een complement door een antigeen-anti-lichaam complex. Dit wordt zeer veel gebruikt in het anti-geen anti-lichaam bepaling.

Het komt er dus op neer dat ze een serum met antilichamen mengen met een specifieke antigen. En deze gaan een reactie aan met het complement. Is dit niet het geval dan heb je een negatieve test is dit wel zo dan is het positief

MvG Ron
Beste,

Hoe meet men dat het complement zich bind in zo'n test ?
Ik heb zelf het antwoord gevonden op een franstalige site. Wanneer het complement al gebonden zit op een antigeen-antilichaamcomplex, dan zal het zich niet meer kunnen binden op op een een antigeen-antilichaamcomplex van rode bloedcellen en hemolysine die men er nadien aan toevoegt, waardoor de hemolyse wordt geremd en dat is visueel zichtbaar doordat de rode bloecellen intact naar de bodem zakken. Misschien kan ik op mij beurt hiermee iemand helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ELISA, virus neutralisatietest en de fixatietest

Ik heb zelf het antwoord gevonden op een franstalige site. Wanneer het complement al gebonden zit op een antigeen-antilichaamcomplex, dan zal het zich niet meer kunnen binden op op een een antigeen-antilichaamcomplex van rode bloedcellen en hemolysine die men er nadien aan toevoegt, waardoor de hemolyse wordt geremd en dat is visueel zichtbaar doordat de rode bloecellen intact naar de bodem zakken. Misschien kan ik op mij beurt hiermee iemand helpen.
Dat is heel mooi. Het is goed dat je het post zo kun je inderdaad andere mensen helpen. En natuurlijk heb ik er persoonlijk ook nog wat aan 8-[

MvG Ron

Reageer