Springen naar inhoud

DNA

• Log in om te kunnen reageren

Karentje_CF

Karentje_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2004 - 13:43

Hey allemaal,
Ben juist op deze site uitgekomen omdat ik informatie aant verzamelen ben voor mijn eindwerk, weer er een van jullie misschien iets over het gebruik van DNA bij misdaadbestrijding of weten jullie bij wie ik moet zijn om hierover informatie te krijgen. Alvast bedankt. ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2004 - 18:18

Hoi Karentje, welkom op Chemieforum!

Ik heb hier wat sites en documentjes gevonden die je vast wel op weg kunnen helpen...

Een werkstukje met algemene informatie
Een site met informatie over de gebruikte technieken
Een interactief filmpje voor de RFLP methode

Een belangrijke techniek in DNA profiling (vooral bij kleine hoeveelheden DNA, bijv een haar) is DNA kopieen maken met PCR (DNA amplificatie)

voor een introductie in de PCR techniek klik HIER

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2004 - 18:46

PCR, daarbij kan veel fout kan ik je zeggen. In de praktijk is het een ingewikkeld proces. Wij deden dat een 3 maanden geleden, toen was ik nog een propedeuse student, voor het eerst. 6 verschillende projecten hebben het gedaan en het mislukte allemaak.
Al die projectgroepen wouden ook een dna profiel maken via elektroforese (scheiding op basis van verschil in geleidbaarheid). Dan krijg je zo'n leuk balken rijtje die je ook wel eens ziet bij plaatjes over DNA onderzoek. Ook al die experimenten waren mislukt.

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2004 - 19:22

Goede spullen helpen wel hoor... Er zijn ook uitgebreide troubleshooting guides te vinden voor PCR.

elektroforese (scheiding op basis van verschil in geleidbaarheid)

Dit is niet helemaal waar.

De basis voor migratie van DNA fragmenten ligt in het feit dat DNA negatief geladen is (fosfaatgroepen) en richting de positieve pool getrokken worden door de mazen in de gel (meestal agarose).

Door het zeefeffect ondervinden grotere fragmenten meer hindering en migreren dus langzamer door de gel. Als referentie om de fragmentgroottes te schatten worden basenparenladders (ook wel DNA markers genoemd) gebruikt, welke fragmenten bevatten van bekende groottes.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2004 - 19:36

PCR is echt geweldig als je goed materiaal hebt :P
Ik ga me bezig houden met real time RT-PCR :P
kan wel 98 te gelijk en zelfs nog wel meer moet ik een andere plaat gebruiken.
Ik heb hierin nog geen problemen gezien. Het is praktisch goed te doen als je alle pcr produkten hebt en een goede werkende machine :D

Met real time PCR is ook nog goed te volgen en is snel klaar :D

MvG Ron

PS: denk er wel aan handschoenen aan anders heb je je DNA zo aangort ;)

Karentje_CF

Karentje_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2004 - 19:58

Hey,
Merci voor de tips zal er zeker gebruik van maken. Als een van jullie me nog wat meer info kunnen bezorgen over DNA bij misdaadbestrijding ben ik meer als blij om het van jullie te horen. Als ik dank zij iemand van jullie aan een adres van een technisch labo van recherge kan komen ben ik er ook mee gediend dan kan ik hun vragen voor informatie.
Alvast bedankt.
En ben het met u eens microbiologie en biochemie zijn echt superrrrr!!!! ;)

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2004 - 11:44

Goede spullen helpen wel hoor... Er zijn ook uitgebreide troubleshooting guides te vinden voor PCR.

elektroforese (scheiding op basis van verschil in geleidbaarheid)

Dit is niet helemaal waar.

De basis voor migratie van DNA fragmenten ligt in het feit dat DNA negatief geladen is (fosfaatgroepen) en richting de positieve pool getrokken worden door de mazen in de gel (meestal agarose).

Door het zeefeffect ondervinden grotere fragmenten meer hindering en migreren dus langzamer door de gel. Als referentie om de fragmentgroottes te schatten worden basenparenladders (ook wel DNA markers genoemd) gebruikt, welke fragmenten bevatten van bekende groottes.

Okey, ik had het fout. Ik had me niet bezig gehouden met die proef, maar een proef over een hartaanval die ik naar ik meen ook hier gepost had en mislukt was.
Niet geheel mislukt, maar wisten totaal niet watvoor resulaten we moesten verwachten en konden de proef dus ook niet een beetje bijstellen.
Die proef die fout ging was mbv spectro. We deden ook een proef elektroforese met dat enzym en z'n 5 isoenzymen (ik kan even niet op de naam komen) en daarvan liet ik het monster op de grond vallen. stupid me.

En vaak waren het de markers de enige banden die we konden zien. ;)

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 september 2004 - 12:39

Dat enzym dat je bedoeld is LDH en die isoenzymen noemen ze dan LD1,LD2,LD3,LD4 en LD5. Deze zijn niet alleen toepasbaarbaar bij een hartaanval maar tevens voor andere organen zoals lever en longen. ;)

MvG Ron

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2004 - 13:37

Als een van jullie me nog wat meer info kunnen bezorgen over DNA bij misdaadbestrijding ben ik meer als blij om het van jullie te horen. Als ik dank zij iemand van jullie aan een adres van een technisch labo van recherge kan komen ben ik er ook mee gediend dan kan ik hun vragen voor informatie.

Kun je misschien wat specifieker zijn met welke informatie je zoekt?

Ik heb HIER het adres voor je van het Nederlands Forensisch Instituut. Zij houden zich o.a. bezig met sporenanalyses, DNA fingerprinting. Klik voor DNA onderzoek op Onderzoeksterreinen/DNA onderzoek.

Ook een goede site is www.dnasporen.nl (deze pagina staat gelinkt op het NFI), een mooi artikel wat hierop staat is DNA als gerechtelijk bewijsmateriaal

Succes ermee!

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2004 - 20:45

Dat enzym dat je bedoeld is LDH en die isoenzymen noemen ze dan LD1,LD2,LD3,LD4 en LD5. Deze zijn niet alleen toepasbaarbaar bij een hartaanval maar tevens voor andere organen zoals lever en longen. ;)

MvG Ron

Lactaat Dehydargolyse ofzo iets ja. An bij een hartaanval is de concentratie van LDH1 sterkvergroot.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2004 - 07:48

Jongens we gaan een beetje off-topic bekijk het eerste berichtje nog even en voeg eventueel informatie toe. Indien je verder wilt gaan met isoenzymen of PCR maak dan even een nieuw topic aan ;) (gideon geeft het goede voorbeeld :P )

MvG Ron

Ruben_CF

Ruben_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2004 - 18:07

Zijn microsattelieten hier niet nuttig voor? Dit wordt veel gebruikt voor de biologische vader te achterhalen, dus denk ik ook wel voor de dader te vinden (aan de hand van bloed, sperma, haar, speeksel, ...)

PS: @Gideon, meestal polyacrylamide voor DNA en/of eiwittten.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 november 2004 - 10:23

Ik ben zelf ook aan dit onderwerp bezig dus ik wissel wat informatie bronnen uit. Als je erg goede informatie hebt zou je mij die dan ook kunnen sturen :oops:

Dit zijn mijn links:

DNA: Sporen naar de toekomst www.dnasporen.nl

EIBE: Europees Initiatief voor Biotechnologie Educatie
www.ipn.uni-kiel.de/eibe/HOME.htm

DNA: The Ultimate Code http://www.xs4all.nl/~wheerens/

DNA: de kern van het leven http://proto.thinkqu...3/dna/index.htm

Genomics http://proto.thinkqu...23/nlindex.html

Biologieweb www.geocities.com/brosserke55/index.html

Biometrics: je lichaam als identiteitsbewijs http://proto.thinkquest.nl/~llb356

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :P

Om in een laboratorium voor DNA-onderzoek te komen van de recherche moet je iemand bij de politie kennen want ze laten geen burgers toe in het forensisch lab (helaas[N])

Veranderd door jurn, 22 november 2004 - 18:03

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

tjonic

tjonic

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2005 - 14:46

hey bij die geocitys wie weet het wachtwoord om de eindwerken te bekijken heb een mail gestuurd en heb nog steeds geen reactie...........en heb het echt nodig !!! :D

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 26 januari 2005 - 15:08

hey bij die geocitys wie weet het wachtwoord om de eindwerken te bekijken heb een mail gestuurd en heb nog steeds geen reactie...........en heb het echt nodig !!! :D

Volgens mij, wat ik kon zien in ieder geval, is het een lege eindwerken database die daar staat (ja gekeken met gebruikersnaam en wachtwoord, zie paginabron). Als ik jou was zou ik vast wat anders gaan zoeken en niet op reactie rekenen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures