vrij/actief chloor?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

vrij/actief chloor?

Wat is vrij chloor? En wat is het verschil met totaal chloor en actief chloor?

Het antwoord graag zo uitgebreid mogelijk (met v.b.'s) en zonodig met vaktermen. Ik word gek van alle verschillende uitleg op i-net!

En eventueel: hoe stel ik de bovenstaande concentraties vast met bv titratie?

bvd

E.D.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vrij/actief chloor?

Hallo Erik3ssen, welkom op Chemieforum.nl! ;)

Ik ben zo vrij aan te nemen dat je het even hebt over zwembadwater.

Ik denk dat met "vrij chloor" het gehalte aan Cl2 wordt bedoeld. Het totale chloorgehalte is echter ook afhankelijk van het hypochlorietgehalte dat in het water aanwezig is (de werkzame stof in zwembadwater is nl. natriumhypochloriet).

Kijk wat dat betreft ook eens hier.

Voor titraties kan je eens kijken wat Google oplevert: http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8...ng+titratie&lr=

Ik denk dat vooral deze je verder kan helpen wat betreft hoe je natriumhypochloriet ("actief chloor") kan bepalen.

Vrij chloor, Cl2 kan je denk ik het beste bepalen mbv een redoxreactie.

Ik denk dat je hier al wel verder mee komt. Als je er nog niet uitkomt kijken we gewoon nog even verder...

Veel succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: vrij/actief chloor?

Vrij chloor: In zwembadwater is dat onderchlorig zuur (HOCl, dat elektrisch neutraal is) en hypochlorietionen (OCl-, elektrisch negatief)

Actief chloor: vrij chloor

Totaal chloor: Al het chloor in een oplossing (gebonden chloor en ongebonden chloor)

En verder staat er nog een hoop over zwembadwater in deze topic...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: vrij/actief chloor?

oke ik heb zelf ook het gehalte aan Cl2 bepaald en ik heb hier ook een topic over geopend.

chloorgehalte

MvG Ron

Berichten: 3

Re: vrij/actief chloor?

Dank voor de vele reacties, en zo snel ook!

Neen, het gaat hier niet specifiek om zwembadwater, maar de term vrij (=actief) chloor in het algemeen. Ik heb gevonden dat hiermee wordt bedoeld: de werkzame (desinfecterende) stof. Maar wat is dat nou precies?

Is dat in alle gevallen enkel de CLO- concentratie? Of zijn er meer componenten die bijdragen aan het actief chloor gehalte?

Het gaat nl. hierom: in een testrapport van actief kool stond dat 2,0 mg/l vrij chloor was toegevoegd. En dat vrije chloor werd voor 99,9...% verwijderd. Wat betekent dit nu?

Is er 2 ppm ClO- toegevoegd...en dat voor 99% verwijderd? En dus de reeds aanwezige hoeveelheid cl-verbindingen onveranderd?

Hopelijk wordt dit niet te spcifiek allemaal.

Ik vertrouw om jullie chmiekenners met chemlevels>5 ;)

gr

erik

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: vrij/actief chloor?

Het gaat nl. hierom: in een testrapport van actief kool stond dat 2,0 mg/l vrij chloor was toegevoegd. En dat vrije chloor werd voor 99,9...% verwijderd. Wat betekent dit nu?

Is er 2 ppm ClO- toegevoegd...en dat voor 99% verwijderd? En dus de reeds aanwezige hoeveelheid cl-verbindingen onveranderd?
Actief kool word vaak gebruikt als filter. Deze vorm van vrij chloor is volgens mij Cl2(g) opgelost in water of gewoon in de lucht.

Cl verbindingen in andere oplossingen worden denk ik intact gehouden.

MvG Ron

Reageer