formaline/formaldehyde

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

formaline/formaldehyde

;) hallo kenners van het vak, ik ben een huisvrouwtje die hulp nodig heeft voor mijn onderzoek naar het gevolg van de stof Formaldehyde / Formaline in de spouwmuren van een huis. Ik heb het vermoeden dat dit kankerverwekkend is en verzamel nu alles wat er op schrift staat hierover Afbeelding .......

Help!! wie kan mij verder helpen of me iets aanrijken hoe ik hier aan kom???

het is nogal spoed!!

Alvast van harte bedankt,

LAAT WAT VAN JE HOREN A.U.B. stuur gewoon een mail met wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: formaline/formaldehyde

ik ben gewoon wat aan het kijken op google en je komt inderdaad nogal wat tegen dat relateerd naar carcinogene stof. Ik heb geen idee of dit in spouwmuren voorkomt en wat de concentratie van deze stof is. Om hier over een conclusie te trekken in de trend van gevaren op carcinogene gevolgen, moet er een onderzoek gestart worden die die zich hierop richt. De stof zelf is inderdaad carcinogeen, maar dat zegt dus niet alles.

carcinogene stoffen

waarschuwing voor studenten

MvG Ron

PS: we zijn snel !!!

Re: formaline/formaldehyde

Hallo Sylvia,

Bekend onderwerp, er is in het verleden veel onderzoek gedaan naar de stof Formaldehyde, in bouw materiaal. Ik gebruikte het in stilstand water, perfect middel om algen te doden. (vnl bedoeld voor lamuir testen). Onderstaande is een link, zoals er vele links zijn over dit onderwerp. Is wel in het engels, veel vragen en antwoord. Hopelijk heb je hier wat aan.

http://cis.nci.nih.gov/fact/3_8.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: formaline/formaldehyde

Volgens de Europese regelgeving moet deze stof worden geëtiketteerd met de tekst "Carcinogene effecten zijn niet uitgesloten". In dit geval is men er nog niet helemaal uit of formaldehyde kankerverwekkend is.

Geen zekerheid dus, maar het is raadzaam er voorzichtig mee om te gaan.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: formaline/formaldehyde

Formaldehyde in gebouwen (bruikbare onderzoeken, artikelen):

TNO onderzoek over het binnenmilieu (zeer bruikbaar)

ECN onderzoek; sensoren vor de bepaling van binnenluchtkwaliteit (ook zeer bruikbaar)

WVC onderzoek (departement welzijn, volksgezondheid en cultuur te Vlaanderen) (ook zeer bruikbaar)

Kankeronderzoek omtrend formaldehyde (bruikbare onderzoeken, artikelen):

Onderzoek Belgische werknemersbond

LARC publicatie van juni 2004 waarin wordt geconcludeerd dat het kankerverwekkend is. LARC (International Agency for Research on Cancer) is een onderdeel van de WHO (World Health Organization) dus dit is zeer goede informatie! (Nederlandse samenvatting van Laboratorium.nl)

Even de hoogtepunten uit deze artikelen:

- Formaldehyde achtergrondconcentraties in woonkamers variëren tussen 22-67 ppb, in slaapkamers en keukens variëren de waarden tussen 22-75 ppb.

- Metingen duiden op, keuken 51 ppb (69 μg/m3), woonkamer 49 ppb(66 μg/m3) en slaapkamer 57 ppb (77 μg/m3)

- Toegestaan volgens ministerie van volksgezondheid en milieuhygiëne is 90 ppb (120 μg/m3) en door het WHO is 75 ppb (100 μg/m3)

- Materialen zoals spaanplaat, fineer, fiberplaat, lijmen, kunstof leidingen en enkele syntetische en minerale isolatiematerialen (dus ook spouwmuurisolatie) kunnen formaldehyden emiterren

- Vloerkleden, tapijt, meubels, matrassen en intrieurcosmetica kunnen ook bronnen zijn van formaldehyde

- Verwarmingsketels, open haarden en fornuizen kunnen door verbranding ook formaldehyde bronnen zijn

Waar je dus erg mee moet oppassen is dat de stof wel kankerverwekkend is (officieel), maar dat de gemeten waarden (die al kunnen irriteren) gewoon zijn toegestaan.

Ik denk niet dat de bijdrage van formaldehyde uit spouwmuren zo hoog is dat alleen deze kanker tot gevolg kan hebben. Op het moment dat een huis slecht geventileerd is en er veel bouwstoffen zijn gebruikt die deze stof bevatten zou er een probleem kunnen ontstaan, maar ik denk, nee concludeer uit deze onderzoeken, dat je je niet druk hoeft te maken.

Ook kwam ik heel veel sites tegen van bouwbedrijven en architecten die er speciaal rekening mee houden dat hun producten zo weinig mogelijke stoffen bevatten die later vrij zouden kunnen komen.

Formaldehyde is officieel kankerverwekkend, maar in een huis hoef je je, is uit onderzoek gebleken, niet druk te maken!

Reageer