wetgeving chemicalien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

wetgeving chemicalien

Ik stel deze vraag voor een kennis die van plan is een bedrijf te starten in o.a. chemicalien verkoop.

"Bij welke stoffen is het precies verplicht om een eingebruikersverklaring van een klant te eisen? Het gaat hier waarschijnlijk om chemicalien die voor de vervaardiging van explosieven, drugs, chemische wapens e.d. worden gebruikt. Ik ben dus opzoek naar een lijst van stoffen waarvoor dit verplicht is.

Verder zou ik graag willen weten of er naast lijst I/lI stoffen van de opiumwet ook andere lijsten zijn met stoffen die niet (zomaar) geleverd mogen worden."

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: wetgeving chemicalien

Beste cvh welkom op Chemieforum.nl!

Aangezien wij hier op Chemieforum.nl een soort 'zero tolerance policy' hebben tegenover explosieven en drugs wil ik je vragen om in deze topic erg op te passen wat er wel en niet gezegd wordt.

Het opsommen van stoffen en kort waarom deze niet 123 verkocht mogen worden is geen probleem, maar op het moment dat er duidelijk wordt uitgelegd waarom en niet en hoe er 'iets' van gemaakt kan worden zijn wij genoodzaakt de discussie te sluiten. Via mail zou je dan altijd door kunnen vragen natuurlijk mits de beantwoorder daar mee instemt.

Deze vraag is geen probleem, maar pas op waar hij tot kan leiden...

Berichten: 7

Re: wetgeving chemicalien

Dat snap ik.

Ik ben echter slechts op zoek naar tips voor wetteksten met lijsten waarin gereguleerde stoffen voorkomen, daar er, weinig informatie hierover op internet te vinden is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wetgeving chemicalien

CVH, ik heb in ieder geval een document gevonden waarin de precieze wettelijke eisen staan. Er staan geen lijsten van chemicaliën in, aangezien dat uiteraard onuitputtelijk zou kunnen zijn. Je zal denk ik moeten nagaan onder welke regels de specifieke chemicaliën vallen en uit de tekst opmaken welke maatregelen je zal moeten nemen.

Denk eraan dat het verstandig is om een expert hierover advies te vragen. Liefst iemand met ervaring: het is soms verstandig om bepaalde stoffen niet bij elkaar in de buurt op te slaan, ook al zegt de wetgever daar niets expliciets over.

Hier vind je het document: http://www.fontys.nl/facilitairbedrijf/Bij...etgeving(1).doc
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: wetgeving chemicalien

Het document van Fontys zegt vooral veel over arbo richtijnen en de speciale regels van het ministerie van onderwijs (Benzeen is geen verboden stof, maar het ministerie heeft een aantal jaren geleden het gebruik in onderwijsinstellingen aan banden gelegd).

Als handelaar in chemicaliën heb ik mij verbaasd over het beperkte aantal stoffen dat binnen een vergunningstelsel valt. Uiteraard is de verkoper aansprakelijk bij misbruik van chemicaliën door zijn klanten indien hij redelijkerwijs kon aannemen dat dat zou gebeuren. Daarnaast zijn er een paar belangrijke wetten:

- Kernenergie wet mbt radioactieve stoffen

- Opiumwet mbt drugs en medicijnen

- Wet voorkoming misbruik chemicaliën (export)

- Wapenwet

Verder is er warenwetgeving die de verkoop van bepaalde klassen stoffen aan banden legt bij verkoop aan particulieren.

Denk er verder aan dat er wetgeving is mbt de etikettering, verpakking, opslag, transport (ADR) etc.

Je kan bijna alle regelgeving vinden op www.overheid.nl en europa.eu.int/eur-lex/nl/search/search_lif.html
β-Damascenon en maneschijn

Reageer