[Studeren] Saaie stage ?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 130

[Studeren] Saaie stage ?

Dit jaar ga ik afstuderen. Ik ben druk bezig met het zoeken van een passende afstudeerplaats. Afbeelding

Maar wat me opvalt is dat er voor analytische mensen alleen maar een opdracht te krijgen is waarbij een methode ontwikkelt moet worden.... Op zich is dat natuurlijk best interessant, maar het nadeel dat er dan weer aanhangt, is dat je de hele dag achter 1 apparaat zit..... ;) Dat lijkt me dus echt vreselijk!! Een half jaar lang!!

Zijn hier meer mensen die hier mee te maken hebben of wat is jullie mening hierover??

Ben benieuwd......

Jorim: Even verplaats en de vraag meer discussie gericht gemaakt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Hmmm wel een leuke discussie, maar ik studeer dit jaar ook af (analytisch) en ga voor het afstuderen ook een methode cq. apparaat ontwikkelen. Je hebt dus wel gelijk, maar zorg dan dat je op een bedrijf zit waar ze nog meer ineressante dingen doen en je ook leuk kan rondkijken.

Of doe wat bijdehander en kijk of ze je niet iets anders kunnen laten doen, maar dan moet je wel weten wat...

[edit]

Betekend niet dat ik dit niet leuk vind natuurlijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Tja: als je Analytische Chemie doet is dat nu eenmaal de standaard. Vaak gaat het om óf een nieuwe methode/techniek ontwikkelen óf een bestaande verbeteren/uittesten. Veel andere keuze heb je niet, daar is meestal ook de stagetijd te kort voor.

Mogelijk heb je wat kansen als je in een bestaand lab terecht kan. Het NFI bijvoorbeeld, heeft geloof ik voor Analytsche Chemie interssante stageplaatsen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 130

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Tja.... er zijn natuurlijk leuke stageplaatsen, maar dan moet je die wel kunnen vinden en weten te bemachtigen.

En wat het NFI betreft: daar heb ik niet zulke goede berichten over gehoord, maar dat zal wel per persoon verschillend zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Ik wil hier even op terug komen... Volgens mij behoorlijk methode ontwikkeling tot het pakket analystisch. Veel chemie studenten komen dit tegen in hun stage. Een HBO'er chemisch wordt er volgens mij echt voor opgeleidt om tot een goed protocool te komen voor een specifieke machine. Het gaat er om dat een MLO'er deze machine maxiaal kan gebruiken. Dat is dus echt het vak van een chemie analist op HBO niveau.

Als ik kijk naar mijn vak gebied licht het iets anders. Wij werken met veel verschillende analyse methodes en wij hoeven vaak niet echt te optimaliseren. Meestal wordt het te verkregen product geoptimaliseerd met behulp van de verschillende technieken. Dus voor echt wisselend werk indien je het echt leuk vind, vind je voornamelijk in deze sector.

MvG Ron

Berichten: 130

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Misschien heb je hier wel gelijk in, maar er schijnen ook genoeg stages waarin je met verschillende analysetechnieken werkt........

Als analyticus word je natuurlijk opgeleid om een goede methode te ontwikkelen voor een bepaald apparaat/monster (ik heb trouwens nog maar 1 keer een methode ontwikkelt en ga in november op stage ;) ), maar het lijkt mij ook niet de bedoeling om je hele leven achter de GC te zitten........

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Studeren] Saaie stage ?

maar het lijkt mij ook niet de bedoeling om je hele leven achter de GC te zitten........
Volgens is het de bedoeling dat je elke keer weer een nieuw apparaat valideerd als je er weer 1 af hebt. Zo wissel je wel wat af. ;)

MvG Ron

Berichten: 130

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Tja, daar heb je gelijk in...

Maar toch vind ik het vrij lang en eentonig om tijdens je stage/afstuderen 7 maanden lang (of langer) achter 1 apparaat te zitten en daar een methode voor te ontwikkelen en die te valideren.....

Berichten: 37

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Ik loop dit jaar ook stage en moet daarna afstuderen. (zit bij Jorim in de klas) :P

Ik loop stage bij de Shell en werk op de afdeling GC. Hier zijn niet veel verschillende apparaten, maar wel erg veel verschillende methodes. Zelf ga ik werken met 2-dimensionale GC. Dit wordt GCxGC genoemd. (Ik weet niet of iemand weet wat dat is ;) ). Het lijkt mij dan ook helemaal NIET saai om het hele jaar met dezelfde apparatuur bezig te zijn. Maar dat komt denk ik omdat dit allemaal vrij nieuw is en je er (nog) niet zoveel over weet.

PS: mijn stage hier is ook niet saai door mijn collega's. Want zonder leuke mensen om je heen lijkt het me echt vreselijk om ergens een jaar te moeten rondlopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Hadden jullie nu toch maar voor organisch gekozen .......... :cry:

Berichten: 130

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Neee, dat zeker niet!!

De keuze analytische chemie heb ik toch wel bewust gekozen...

Berichten: 485

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Hadden jullie nu toch maar voor organisch gekozen ..........  :P
:cry:

Nee dank je!

Het voordeel van analytische chemie vind ik juist dat je overal terecht kan, van een medisch gericht lab tot een meer technisch lab, of milieu :D analyses.

Berichten: 39

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Volgens mij hebben een aantal van jullie ook een wat beperkte kijk op "methode-ontwikkeling" ahcter 1 apparaat.

Het gaat toch ook om het onderzoek waar je die methode voor moet ontwikkelen? De methode op dat apparaat is alleen maar een "trucje" om het juiste antwoord op de onderzoeksvraag te krijgen?

Volgens mij moet je meer info over het onderzoek vragen en je minder focussen op doe hoeveelheid apparaten die je moet gaan gebruiken.

Ik heb zowel stages gedaan achter 1 apparaat (en dat voor 9 maanden) als zoveel mogelijk apparatuur gebruikt, maar altijd om antwoord te krijgen op een (deel)probleem in het onderzoek.

mazzel, matt

Berichten: 10

Re: [Studeren] Saaie stage ?

he, dat is grappig.

Daar ben ik ook mee bezig.

Ik ben vorig jaar begonnen met het uittesten/ valideren van 2 apparaten. En na 4 weken kwam ik eruit dat er 1 niet geschikt was om te gaan gebruiken voor de producten die hier gemaakt worden. Toen bleef er nog 1 één apparaat over, en ik verveelde me echt dood. Ik had alles al helemaal uitgestippeld. (inclusief verwerking resultaten, statistiek) en heb de rest van mijn tijd alleen maar gedaan wat ik had geplend. Dat was echt saai!

Gelukkig nu na de vakantie heb ik een nieuwe (extra) opdracht op de G.L.C naast mijn vorige opdracht (die loopt voor andere productiegroepen, want in fabrieken weten ze niet van ophouden). Dat zijn dus 2 dingen. En dat is mooi, want ik had het ook aangestipt tijdens een vergadering.

Het scheelt echt een hoop als je andere (of meerdere) dingen kan doen. Ik heb ook van HLO-ers gehoord dat ze maar wat routine werkzaamheden tussendoor deden. Want het apparaat liep toch wel. Dat was alleen maar wachten.

:cry:

Berichten: 10

Re: [Studeren] Saaie stage ?

Zelf ga ik werken met 2-dimensionale GC. Dit wordt GCxGC genoemd.
:cry:

Je injecteert op 2 kolommen tegelijk ofzo? Leg eens uit.

Reageer