bereiding van zeep die totaal verkeerd ging

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

bereiding van zeep die totaal verkeerd ging

Hoi,

ik wil graag mijn profielwerkstuk over zeep doen maar ben hiervoor nog opzoek naar een voorschrift over het bereiden van zeep.

kan iemand mij hiermee helpen?

--> Het voorschrift heb ik inmiddels. We hebben ook al geprobeerd om de zeep te maken, maar dit ging erg verkeerd. Toen we de zeep aan het roeren waren mengde deze niet en zoals op het voorschrift stond zijn we het toen zachtjes gaan koken. Dit moest er voor zorgen dat het wel mengde maar het tegendeel was waar.

Nou is mijn vraag aan jullie hoe het kan dat een geconcentreerde NaOH oplossing, een geconcentreerde NaCl oplossing, zonnebloemolie en water niet mengen!?

En ook zou ik graag weten hoe de oplossing die we kregen kon reageren met aluminium? Want dit was toch een niet al te fijn verschijnsel.

Alvast bedankt voor de moeite
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: bereiding van zeep die totaal verkeerd ging

Hallo Ellen, welkom op het chemieforum ik heb even voor je rond gekeken op het internet en ik kan nog een leuke site tegen die je misschien verder kan helpen ;)

Voorschrift voor het maken van zeep

Nog een site met een voorschrift voor het maken van zeep

Zoals je al ziet is er genoeg te vinden. Een beetje zoeken op google kom je toch wel tot een aardig resultaat.

Daarom adviseer ik je ook om eerst eens goed te zoeken voor dat je iets plaatst :P

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: bereiding van zeep die totaal verkeerd ging

Ook leuk is het bekijken van de film "Fight Club" waarin op een erg grappige manier natuurlijke zeep wordt gemaakt ;)

Berichten: 15

Re: bereiding van zeep die totaal verkeerd ging

sorry zal in vervolg eerst idd google gaan proberen

maar nog bedankt voor jullie hulp
God does not play dice...

Berichten: 2

Re: bereiding van zeep die totaal verkeerd ging

voor de bereiding van zeep is het toepaselijk om volgende formule uit te proberen

er zijn tal van soorten olieén en vetten te verwerken tot zeep,

maar het beste resultaat luid als volgt :

hoeveelheid vet of olie

bv: 500gr = 63,61gr soda

heel simpel de hoeveelheid vet of olie delen door 7,86 en je hebt

de perfecte hoeveelheid soda die je moet gebruiken

het vet of de olie laten opwarmen tot 76 graden

loog toevoegen en laten opkoken tot 94 graden

wanneer de massa na afkoeling hard is geworden,

laat je deze koken voor een half uurtje in pekel (oplossing van zout in water)

terug laten afkoelen en 14 tot 21 dagen laten uitreageren

testen met ph strips

zelf ben ik bezig met het maken van zeep uit spinolie

groetjes agman

Berichten: 2

Re: bereiding van zeep die totaal verkeerd ging

wie kan mij het beste resultaat bezorgen om

tijdens het vervaardigen van zeep er fluorisine aan toe te voegen,

hoeveelheden en de berekeningen,formules,etc

ben daar zelf mee bezig als tijdverdrijf,

laat maar iets horen of mail naar :

[email protected]

groetjes agman

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: bereiding van zeep die totaal verkeerd ging

hoeveelheid vet of olie

bv: 500gr = 63,61gr soda

heel simpel de hoeveelheid vet of olie delen door 7,86 en je hebt

de perfecte hoeveelheid soda die je moet gebruiken
Dat is onjuist.

Soda en vetten kunnen geen zeep vormen, hoewel er mogelijk een beetje zeep zal ontstaan (omdat de meeste vetten vrije vetzuren bevatten). Soda is niet sterk genoeg om de vet esters te hydrolyseren, daar heb je een sterkere base voor nodig, bijvoorbeeld natriumhydroxide. Wel kan je een zeep maken van vetzuur en soda.

Let wel: soda is NIET hetzelfde als "Caustic soda"!!!

Wat de te gebruiken hoeveelheid betreft: dat hangt af van het te gebruiken vet en het te gebruiken loog. Elk vet heeft een andere vetzuurverhouding en natriumhydroxide en kaliumhydroxide hebben een ander moecuul gewicht, dus die kan je ook niet zomaar uitwisselen.

Twee voorbeelden:

- Voor het verzepen van 1,00 kilo kokosvet heb je 268 gram KOH nodig

- Voor het verzepen van 1,00 kilo zonnebloem olie heb je 135 gram NaOH nodig

Voor het maken van zeep moet je eerst de olie/vetten mengen en smelten. Vervolgens op een temperatuur van ongeveer 70 graden celcius brengen (komt niet heel precies). Vervolgens breng je de NaOH oplossing (tenminste 10 Molair) ook op 70 graden.

Daarna druppel je de NaOH oplossing langzaam bij de vetten: goed roeren: na een druppel of 20 kan je overgaan tot een dun straaltje en vervolgens tot een dikkere straal.

Nu nog zeker 30 minuten roeren!

Als je de zeep wilt uitzouten kan je geconcentreerde keukenzout oplossing toevoegen.

Vergeet niet om een veiligheidsbril te dragen: zeep is geen ongevaarlijk goedje!!!
β-Damascenon en maneschijn

Reageer