Ontsluiting dmv H2SO4 en HNO3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Ontsluiting dmv H2SO4 en HNO3

Wie kan mij vertellen wat de reactie´s zijn die plaats vinden bij het ontsluiten van ijzer dmv H2SO4 en HNO3 bij AAS

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de help functie hoe sub- en superscript te gebruiken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ontsluiting dmv H2SO4 en HNO3

Leg eens uit wat je bedoelt met het "ontsluiten" van ijzer? Ik kan het niet volgen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Ontsluiting dmv H2SO4 en HNO3

Bedoel je er misschien mee dat je ijzer uit een bepaald product haalt doormiddel van deze zuren???

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Ontsluiting dmv H2SO4 en HNO3

Met ontsluiten breng je je monster in zuur milieu en verhit je het (eventueel) om te zorgen dat al het gebonden ijzer ook vrij komt, want AAS meet natuurlijk alleen 'vrij' (ongebonden) ijzer.

De reacties, tja dat is moeilijk. Zonder te weten wat je monster is kan je daar volgens mij weinig over zeggen. Alles word gewoon kapot gemaakt en je metalen komen 'los' in de oplossing.

Berichten: 6

Re: Ontsluiting dmv H2SO4 en HNO3

Berdankt allen voor de snelle reactie.

Inderdaad bedoel ik met ontsluiten van ijzer, het losmaken van ijzer uit een matrix d.m.v. de twee genoemde zuren.

Met betrekking tot de reactie´s leek het me al moeilijk iets te zeggen daar het afhangt van de matrix. Zover jullie weten gaat het ijzer dus geen reactie aan met de zuren.

Groet

;) Uffie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ontsluiting dmv H2SO4 en HNO3

(let op, mijn bericht is gewijzigd! Er stond een foutje in dat ik heb weggehaald.)

De combinatie zwavelzuur/salpeterzuur lijkt op koningswater (is met zoutzuur ipv zwavelzuur) wat een sterke oxidator is dat zelfs goud kan oplossen. Mogelijk dat met ijzer hetzelfde gebeurt, ijzer is immers een stuk onedeler dan goud.

Dan zou je krijgen:

Fe(s) + 2 NO3- + 4 H+ >> Fe2+ + 2 NO2 + 2H2O

Het Fe2+ blijft dan in oplossing met het sulfaat als tegenion.

Maar ik weet het niet zeker.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Ontsluiting dmv H2SO4 en HNO3

Oké, daar kan ik mij iets bij voorstellen.....

Gebeurt er dan niets met H2SO4?

Dan zou je toch volgens mij hebben dat er een ijzersulfaat neerslag ontstaat?..dat kan toch niet de bedoeling zijn want hoe krijg je deze weer opgelost (m.a.w. het ijzer weer vrij)?

;) Uffie

Reageer