Schema's/diagrammen tekenen/simuleren (software)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Schema's/diagrammen tekenen/simuleren (software)

Ik ben op zoek naar een programma (freeware hoeft niet mag wel natuurlijk) om opstellingen te kunnen simuleren. Ik bouw dus een opstelling en dan wil ik met de software even snel kunnen bekijken of alle kranen (van die sampling valves enzo*) goed staan.

Dit soort plaatjes:

Afbeelding

en dan dus ook nog de werking kunnen bekijken. Goed duidelijkheid is wat anders, maar je snapt wel wat ik bedoel.

Iemand ideeën ???

*Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Schema's/diagrammen tekenen/simuleren (software)

Ik ken wel een programma om chemische reactoren te simuleren en uit te testen. Mogelijk dat je er al wat aan hebt: http://reactorlab.net/
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Schema's/diagrammen tekenen/simuleren (software)

Het is een mooi programma, maar echt voor chemische reactoren. Ik heb van die opstellingen met buisenpompjes, allemaal slangetjes, etc in mijn hoofd en dié wil ik digitaal kunnen tekenen/simuleren...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Schema's/diagrammen tekenen/simuleren (software)

Ik zou het met Chemdraw doen. Daar zitten genoeg extra figuurtjes in en het werkt nog makkelijk ook.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Schema's/diagrammen tekenen/simuleren (software)

Nu heb ik even de site bekeken van ChemDraw, maar dat is volgens mij toch echt voor molecuultjes en bied niks meer (post anders even een screenshot) en kan zeker niet simuleren. Dat hoeft niet perse maar zou wel een erg leuk extraatje zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Schema's/diagrammen tekenen/simuleren (software)

Simuleren zal inderdaad niet lukken, maar Chemdraw bevat erg veel geometrische figuren en andere figuren die goed in flowschema's te gebruiken zijn. Het bovenste plaatje van de voorbeelden die je geeft kon ik in een paar minuten namaken (ik weet ff niet hoe je hier een plaatje in het forum zet).

Je kunt het misschien ook proberen met isisdraw (gratis te downloaden bij www.mdl.com geloof ik), al denk ik dat deze minder mogelijkheden heeft. Maar ik heb deze al jaren niet meer gebruikt dus zeker weten doe ik het niet.

succes!

Berichten: 26

Re: Schema's/diagrammen tekenen/simuleren (software)

Chemwindow biedt de mogelijkheid om een uitgebreid arsenaal aan opstellingen te tekenen, maar simuleren zit er nog even niet in... Het programma is ook geschikt om structuurformules uit te tekenen.

even een paar screenshots.

Afbeelding

Afbeelding

Reageer