Salpeterzuur aantonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Salpeterzuur aantonen

Weet iemand hoe je geconcentreerd salpeterzuur (65%) kunt aantonen???

Het gaat om een onbekend mengsel. We weten er dus helemaal niets van. Nu moeten we aantonen of het salpeterzuur is of niet. Weet iemand dit???

Bij voorbaat dank

Re: Salpeterzuur aantonen

Tja als ik mij goed herinnerd kan je het aantonen met een stukje aluminium, krijg je gas belletjes dan is het salpeterzuuur.. hebt het ooit gekregen op de lagere school, jaren jaren jaren geleden. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Salpeterzuur aantonen

Gasbelletjes met aluminium lijkt met niet de meest selectieve methode. Met andere zuren en ook met loog wordt er gas (waterstof) gevormd. Typisch voor salpeterzuur is wel dat het een oxiderend zuur is wat vaak nitreuze bruine dampen geeft. Koper reageert met salpeterzuur onder de vorming van deze nitreuze dampen (zie redoxtabel van de binas).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Salpeterzuur aantonen

Ik vraag me af of er niet zoiets als een reagens voor nitreuze zuren bestaat?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 81

Re: Salpeterzuur aantonen

Geeft een reactie met salpeterigzuur ook geen NOxdampen af?

Ze zijn toch een bijna evensterke oxidator. NO2 en NO3 is een zure omgeving

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Salpeterzuur aantonen

Op het moment dat het zeer geconcentreerd is, is HNO2 niet meer stabiel, dus met een pH-meting ben je daar snel achter.

Vervolgens werkt het dus goed met koper en de bruine dampen. Wat je ook nog kan doen is, om HCl uit te sluiten, er zilvernitraat bij gooien en als er dan een neerslag vormt is het HCl zoniet dan kan het salpeterzuur zijn.

Reageer