alternatief voor chloroform

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

alternatief voor chloroform

Hoi

Wie weet er een niet al te ongezonde apolaire vloeistof met een dichtheid groter dan water? Oftewel een alternatief voor chloroform voor gebruik op scholen. Trichloorethaan is ook niet erg gezond en trichlooretheen is in een maand weer trichloorethaan. Wie weet er een alternatief?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: alternatief voor chloroform

Klein lijstje met organische oplosmiddelen: zie hier. Als het per se zwaarder dan water moet zijn, heb je nietveel keuze behalve gehalogeneerde koolwaterstoffen, ben ik bang. En die zijn geen van allen erg gezond, maar dat geldt eigenlijk voor alle organische oplosmiddelen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: alternatief voor chloroform

Van de gehalogeneerde oplosmiddelen lijkt me chloroform of dichloormethaan de beste keuze. De dichtheden zijn veel groter dan die van water dus fasescheiding zal snel plaatsvinden. Ongezond zijn ze natuurlijk wel en als water in contact is geweest met deze oplosmiddelen dan mag dit water niet meer door de gootsteen gespoeld worden. De oplosbaarheden van chloroform en dichloormethaan in water zijn wel laag, maar liggen wel boven de lozingsnormen.

Ik zou deze oplosmiddelen alleen niet als apolair bestempelen, ze hebben een behoorlijk dipoolmoment. Apolair zijn eerder pentaan, hexaan of heptaan, maar deze hebben weer te lage dichtheden.

Een niet-gechloreerd alternatief is methyl benzoaat. Deze verbinding wordt ook gebruikt in de warmtemeters die je soms op verwarmingen vindt, dus erg schadelijk zal deze niet zijn. De dichtheid is wel maar een klein beetje hoger dan die van water (nl. 1.088) dus fasescheiding zal waarschijnlijk wat langer op zich laten wachten.

Glycerol kan misschien ook wel (d=1.2613), maar dit lost toch wel redelijk goed in water op. Fasescheiding zal je dus pas waarnemen wanneer het water verzadigd is (of voorzichtig op elkaar schenken).

Ten slotte is de triacetyl ester van glycerol minder oplosbaar in water en heeft ook een hogere dichtheid dan water (d=1.1596). Deze is natuurlijk ook makkelijk te maken uit azijnzuur en glycerol, of anders wel te koop.

succes!

Berichten: 159

Re: alternatief voor chloroform

Verdere opties:

Dimethylsuccinaat (ρ=1,12 g·cm-1)

Diethylsuccinaat (ρ=1,04 g·cm-1)

Dibenzylether (ρ=1,04 g·cm-1)

Ethylacetoacetaat (ρ=1,02 g·cm-1)

Nitromethaan (ρ=1,14 g·cm-1)

Meer heb ik niet kunnen vinden.

Hoewel sommige niet ongevaarlijk zijn, zijn ze beter dan gechloreerde koolwaterstoffen. Aan de andere kant zijn deze oplosmiddelen een stuk duurder dan dichloormethaan en chloroform.

Misschien kun je beter overleggen of je de methode verandert. Een extractie kun je ook met een lichter oplosmiddel doen, alleen heb je dan meer handelingen.

Berichten: 677

Re: alternatief voor chloroform

Hallo,

Bij de gechloreerde koolwaterstoffen zijn er slechts twee die dermate gevaarlijk zijn, dat het gebruik sterk af te raden is, tenzij met aangepaste veiligheidsmaatregelen. Dit zijn chloroform (CHCl3) en tetrachloormethaan (CCl4).

Dichloormethaan (CH2Cl2) is best bruikbaar zonder speciale voorzorgen. Dit betekent natuurlijk nog altijd: werken onder de zuurkast, maar dat geldt voor alle vluchtige solventen.

Hou er wel rekening mee dat het verwerken van het afval van gechloreerde solventen vrij duur is.

mvg,

Etienne

Berichten: 51

Re: alternatief voor chloroform

Sorry reageer misschien wat laat, maar ben pas sinds kort op de hoogte an deze site.

Ik las in 1 van bovenstaande berichten dat de snelheid van fasescheiding af zou hangen van de dichtheid van een vloeistof. Dit is natuurlijk NIET waar. Alcohol en water hebben een verschillende dichtheid, maar zijn in alle verhoudingen mengbaar en zullen niet fasen scheiden.

Fasescheiding komt voort uit de verschillen in polariteit (polair / apolair).

Berichten: 2

Re: alternatief voor chloroform

Bedankt voor alle reacties!!

Ik heb de triacetylglycerol besteld en ik ga het direct uitproberen als ik hem binnen heb (maar bij scholen duurt dat nog al lang)

Groet Mir

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: alternatief voor chloroform

Ik las in 1 van bovenstaande berichten dat de snelheid van fasescheiding af zou hangen van de dichtheid van een vloeistof. Dit is natuurlijk NIET waar. Alcohol en water hebben een verschillende dichtheid, maar zijn in alle verhoudingen mengbaar en zullen niet fasen scheiden.

Fasescheiding komt voort uit de verschillen in polariteit (polair / apolair).
Het lijkt me niet meer dan logisch dat ik niet doelde op twee vloeistoffen die volledig met elkaar mengbaar zijn. Het ging immers over fasescheiding. Ook is het niet juist om te stellen dat de snelheid van fasescheiding enkel van de verschillen in polariteit afhankelijk is. De dichtheid is zeker van (even)groot belang. Verder spelen eventueel opgeloste stoffen en temperatuur ook nog een rol.

Reageer