[scheikunde] Atoomstraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] Atoomstraal

hoi chemiefanaten...

ik heb dus een zeer dringende vraag.

Ik moet kunnen verklaren waarom de atoomstraal binnen een periode DAALT en binnen een groep STIJGT..

Toch bedankt op voorhand en vele groetjes, een wanhopig meisje op zoek naar een antwoord!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Atoomstraal

Welkom op Chemieforum.nl :cry:

In een periode nemen de hoeveelheid electronen naar rechts toe, elke periode eindigt aan de rechterkant van het periodiek systeem dan ook met een edelgas waarvan de buitenste elektronenschil geheel gevuld is. Niet alleen de hoeveelheid electronen neemt toe maar ook het aantal protonen en neutronen in de kern waardoor de electronen harder naar de kern worden getrokken en de atoomstraal dus af neemt.

In een groep neemt de hoeveelheid electronen en gevulde electronenschillen toe, maar de hoeveelheid valentie-electronen (buitenste schil) blijven gelijk. Doordat de volle schillen aantrekkingskracht van de kern 'afschermen' komen de buitenste electronen verder van de kern af te staan en neemt de atoomstraal dus toe.

Ik hoop dat dit duidelijk is!

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Atoomstraal

:cry: waauw bedankt, je bent de reddende engel!!!!

ik dacht dat ik het nooit meer zou vinden! dan is 1 antwoord op m'n vraag toch al even duidelijker:-) ja ik begrijp het nu wel

Reageer