Springen naar inhoud

bivalente ion-DNA interacties

• Log in om te kunnen reageren

Spanko

Spanko

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2004 - 14:06

Wat is de rol, indien bestaand, van MgCl2 in een PCR reactie naast de relatie met het Mg2+ dependency van het Taq-polymerase ?

Klopt mijn vermoeden van een DNA-conformatieinteractie met twee waardige ionen in oplossing, resulterende in een verstarring van de templatebackbone...?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de help functie hoe sub- en superscript te gebruiken

Veranderd door Jorim, 21 september 2004 - 14:11

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2004 - 18:19

Hallo Spanko! Welkom op Chemieforum.nl! :cry:

Mg2+ (opgelost als MgCl2) heeft naast rol als cofactor van Taq-polymerase inderdaad een backbone stabiliserende werking :D. Een hoge [MgCl2] verhoogt de opbrengst, maar verlaagt de specificiteit:

The success of amplification requires optimal Mg2+ concentrations. The result of changing the Mg2+ concentration in only a narrow range can be quite striking. In general, higher Mg2+ concentrations increase the PCR yield but decrease the specificity of the reaction and favor the formation of primer-dimers; lower Mg2+ concentrations increase the specificity, but decrease the yield.

en de echte verklaring:

Mg2+ is critical for binding phosphate groups in nucleic acids (reduces the repelling action of negatively charged phosphates, and allows chain folding to occur). Mg2+ is needed for maintaining an adequate supply of purine and pyrimidine nucleotides required for DNA/RNA synthesis (cell proliferation).

PS. zet je Chemielevel maar wat hoger (6) :P

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2004 - 20:09

Site met nog meer info over Magnesiumchloride bij PCR
Misschien heb je hier ook nog wat aan.
Ik sluit me trouwens helemaal aan bij de verklaring van Gideon :cry:

MvG Ron

Spanko

Spanko

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2004 - 17:34

Dit is de informatie die ik zocht. Bedankt voor de snelle en kundige reactie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures