isopropyl verdunnen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

isopropyl verdunnen

hallo! helemaal nieuw hier op dit forum en heel eerlijk, ik denk niet dat jullie veel aan MIJ zullen hebben. de beste chemie die ik produceer komt uit mijn gasfornhuis waneer ik taarten bak

:cry:

maar ik waag me, jullie hoon en gelach over mij heen te krijgen met mijn vraag.

ik heb isopropyl alcohol nodig met een percentage van ca 90/91 %. Ik heb isopropyl acohol van 9% in huis, maar heb geen idee hoe ik dit moet verdunnen. hoe moet ik rekenen.

ik heb gedistileerd water nodig om te verdunnen ( heb ik inmiddels al begrepen ) maar wat nu???

is er iemand zo aardig mij hier mee te willen helpen???

heel erg veel dank

Kernheimer

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: isopropyl verdunnen

Hoi Kernheimer, welkom op Chemieforum.nl!

Je kan geen 90% isopropyl alcohol maken uit een 9% oplossing (in ieder geval niet door te verdunnen, hooguit door destillatie maar dat voert wat ver denk ik).

Andersom kan wel: 9% maken als je 90% hebt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: isopropyl verdunnen

Aangezien Isopropylalcohol meestal verkocht wordt als 99% denk ik dat er in je bericht een 9 is weggevallen, controleer anders het etiket nog eens.

Als je van 99% isopropylalcohol 90 % wil maken neem je 90 ml isopropyl alcohol en iets minder dan 10 ml gedestileerd water. In totaal heb je dan bijna 100 ml isopropylalcohol van 90%.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 3

Re: isopropyl verdunnen

zo zie je maar wat een oen ik dus ben. het is inderdaad 98% die ik heb en ik heb 90% nodig. tjonge ik moet echt bij mijn oven blijven zeg! ( hoewel...als ik recepten net zo goed lees hahahaha)

alvast mijn heel grote dank

Kernheimer

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: isopropyl verdunnen

Ach, ieder zijn vak hoor. Mijn keukenkunsten zijn niet zo bijzonder als de jouwe gok ik zo :cry:

Om even terug te komen: het is misschien handig dat je weet hoe je zoiets kan berekenen.

Stel, je wilt 100 ml mengsel van 90% isopropyl alchol uit een 98% voorraad halen.

100 ml van 90% is dus eigenlijk 90 ml "pure" isopropyl.

Dat wil je uit 98% halen, dus dan heb je nodig:

100/98 (concentratieverhouding tussen wat je wil en wat je hebt) x 90 ml (zoveel "puur" wil je hebben) = 92 ml van de 98% nodig.

Dus: 92 ml van je geconcentreerde isopropyl en dan 8 ml water.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: isopropyl verdunnen

HEEEL veel dank!!!!!

dit was het wat ik zocht. tja...chemie, scheikunde...wiskunde....laat ik maar bekennen: ik ben een pretpakketter!!! ik heb zelfs een mac, omdat ik een pc te moeilijk vind, maar ja dat is weeer een ander onderwerp he?

ik zou hier ook helemaal jullie niet moeten lastig vallen, maar mijn omgeving is ook heleboel pretpakket! en ik kwam er niet uit!

En inderdaad, kom je/jullie ooit in de buurt van tilburg. IK bak de beste taarten van de omgeving.

( toch blijf ik stiekem hier rondkijken, want ik vind datgene wat ik tot nu toe gelezen heb, machtig interessant. en ik heb een zoontje van 5 die nu nog googelaar wil worden, dus je weet maar nooit!)

Nogmaals Dank!!

Kernheimer Afbeelding

Reageer