Springen naar inhoud

kleinste eenheid?

• Log in om te kunnen reageren

bofkonijntje

bofkonijntje

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2004 - 21:52

Halloo, ik vroeg me af wat kleinste fundamentele eenheid op aarde is.
Volgens mijn geweten: een Cel. maar.. fotonen dan? ook al hebben ze geen massa.. is het dan wel vergelijkbaar??? :cry:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2004 - 01:53

Voor de allerkleinste deeltjes kom je toch al gauw in de kwantum-fysica terecht. Dit is nu niet echt één van de gemakkelijkste onderdelen van de natuurkunde, maar voor een onderverdeling van groot naar klein klopt het volgende wel ongeveer:

Een cel is niet de kleinste fundamentele eenheid op aarde (en daarbuiten). Deze is nl opgebouwd uit verschillende onderdelen (celkern, mitochondrieen, celwand etc). Deze onderdelen zijn weer opgebouwd uit Moleculen (eiwitten, liposomen, DNA, RNA etc). Deze Moleculen zijn vervolgens weer opgebouwd uit atomen (waterstof, koolstof, stikstof, fosfor etc). Alle verschillende (bekende) atomen kun je terugvinden in het periodiek systeem van de elementen. Maar ook atomen zijn niet de kleinste eenheden. Deze zijn opgebouwd uit neutronen, protonen en electronen (de neutronen en protonen in de atoomkern en de electronen daar omheen). Deze zijn dan weer opgebouwd uit zogenaamde quarks, en daar heb je er (geloof ik) acht van (up, down, magic, en nog een aantal anderen waar ik nu niet op kom). Naar mijn weten worden deze gezien als de kleinste fundamentele eenheden. Door combinaties van deze te maken krijg je in ieder geval de protonen, neutronen en electronen, maar ook fotonen, muonen, positronen en nog veel meer.

Dat van die massa van de fotonen hangt eigenlijk af van hoe je licht wil definieren. Definieer je het als een golf dan heeft deze geen massa, maar definieer je het als deeltjes (fotonen) dan weer wel. Voor de beschrijving van fenomenen in de natuur zijn afwisselend beiden goed te gebruiken (wat maar goed uitkomt). Je ziet in ieder geval wel dat hoe kleiner de deeltjes zijn waarover je spreekt, des te vager het wordt. En dat is eigenlijk wel typerend voor de kwantum fysica (en kwantum chemie trouwens ook).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Danièle

Danièle

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2004 - 09:33

Het gaat hier al lang niet meer over biochemie, maar goed.

In grote lijnen klopt het verhaal van DrQuico wel, maar er vallen een paar dingetjes recht te zetten op het gebied van quarks (ik kick op elementaire deeltjes :cry:).

Grof genomen bestaat alle materie uit twee soorten deeltjes: baryonen (waaronder protonen en neutronen) en leptonen (waaronder elektronen en positronen). Baryonen zijn opgebouwd uit quarks. Er zijn zes quarks: up, down, strange, charm, top en bottom (deze namen zijn bijna volledig willekeurig). Verder heb je in de werelden van de antimaterie ook voor elke quark een antiquark, maar dat terzijde. Leptonen zijn niet opgebouwd uit quarks. Of leptonen en quarks uit nog kleinere deeltjes bestaan is niet bekend, dus zijn zij voorlopig de kleinste fundamentele eenheden.

Overigens bevatten baryonen niet alleen quarks. De quarks moeten namelijk ook aan elkaar vast blijven zitten, dit gebeurt door zogeheten gluonen (van glue = lijm, ook fysici hebben gevoel voor humor). Naar mijn weten is niet bekend hoe groot/zwaar gluonen zijn, dus kan ik niet zeggen welk fundamenteel deeltje echt het allerkleinst is.

Fotonen zijn weer heel anders (en ook niet opgebouwd uit quarks) want zij zijn geen bestanddeel van materie. Fotonen worden in de fysica ook niet gezien als deeltjes, maar als golven. Het is ook niet mogelijk om over de grootte van een foton te praten.

Particleadventure is een ontzettend leuke en toegankelijke site over elementaire deeltjes.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 22 september 2004 - 17:28

En die site stond ook in ons internetforum (hier) dus het is een aanrader om daar soms ook eens te kijken! :cry:

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2004 - 09:15

Laatst was er een buitengewoon interessante aflevering van teleac op tv. Het begon me te duizelen. Atomen waren opgebouwd uit neutronen, prot en elektr. En die wie uit ..... (weet niet meer) en die weer uit ...... Uiteindelijk kwamen ze tot superstrings. Kleine energie snaartjes Geplaatste afbeelding

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 23 september 2004 - 09:30

En dat programma (De eenheid van het universum) stond op onze kalender (hier), dus het is een aanrader om daar soms ook eens te kijken! :cry:

Einsteinium_CF

Einsteinium_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2004 - 09:53

ik heb voor Bocom een kranten artikel gekregen en daarin staat dat Quarks de kleinste deeltjes in de natuur zijn. :oops:

Atomen->kern->proton/neutron->Quark

in wetenschap de bijlage zat die kan je misschien even opzoeken op internet of zo

Einsteinium_CF

Einsteinium_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2004 - 10:31

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 30 november 2004 - 12:03

Beste mensen, willen jullie alleen reageren op topics van ruim een maand oud als jullie nog een echte bijdrage kunnen leveren. In deze vraag was er allang geconcludeerd dat quarks het kleinst zijn...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures