Formules omzetten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Formules omzetten

Wie wil er ff helpen de volgende formules foutloos om te zetten. Ik twijfel teveel bij sommige...

1. diijzertrisulfide Fe2S3?

2. koolstoftetrachloride CCl4?

3. bismutsulfide ?

4. bariumoxide ?

5. ijzer(II)sulfaat ?

6. koper(II)bromide ?

Afbeelding

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de help functie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Formules omzetten

Hallo Siwa, welkom op Chemieforum.nl!

De eerste twee lijken me duidelijk, er staat immers al een telwoord bij.

Wat betreft de andere ga ik je wat tips geven:
  • Ga eens na in welke vorm het negatief geladen deel voorkomt. Bijvoorbeeld: nitraat (NO3-) heeft één negatieve lading.
  • Ga na in welke positief geladen verschijningsvormen het metaaldeeltje voor kan komen (bij sommige heb je het er al bijstaan).
  • Zorg ervoor dat je evenveel positieve als negatieve lading hebt zodat de gehele formule per saldo ongeladen is.
Succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: Formules omzetten

ok bedankt !!!

ik zal het eens proberen...

ik had nog een vraagje...

De opgave is : geef de formule voor bismutsulfide, kan men hier een binding vormen? want bismut heeft 5 elektronen (-3) op de buitenste schil en sulfide 6

(-2)... ? Is het dan gewoon BiS ? of wat moet je juist doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Formules omzetten

Nee, geen BiS. Dat zou dan BiS1+ worden. Wat je moet doen is een combinatie maken van meerdere atomen Bi en meerdere atomen S, zodanig dat er evenveel + van Bi is als - van S.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: Formules omzetten

ok bedankt !

veel snap ik er toch nog niet van... als ik het goed begrepen heb zou je dan van

Bi 5+ moeten zijn en van S -2

dus dan krijg je Bi2S5 als je op nul wil uitkomen... :cry:

Sorry dat ik je hiermee lastig val... maar ben er echt nog niet zo goed mee weg...

Volg een speciale cursus om op 1 jaar operator in de chemie te worden, dus het is allemaal nieuw voor mij...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Formules omzetten

Siwa schreef: ok bedankt !

veel snap ik er toch nog niet van... als ik het goed begrepen heb zou je dan van

Bi  5+  moeten zijn en van S -2 

dus dan krijg je Bi2S5 als je op nul wil uitkomen...    :cry:

Sorry dat ik je hiermee lastig val... maar ben er echt nog niet zo goed mee weg...

Volg een speciale cursus om op 1 jaar operator in de chemie te worden, dus het is allemaal nieuw voor mij...
Daar hoef je geen sorry om te zeggen. Niet iedereen is even thuis in de chemie, juist voor dit soort dingen is Chemieforum.nl opgericht.

Jouw voorbeeld, Bi2S5 geeft een totale lading van 6+ (Bi) en 10- (S). Netto dus 4-. Dat kan dus niet.

Ik zal het proberen uit te leggen hoe je het het beste kan bepalen, misschien is mijn andere uitleg niet erg duidelijk geweest.

Bi is een metaal. Als ion (geladen vorm) verliest het 3 electronen, zodanig dat Bi3+ ontstaat.

Sulfide is als ion S2-.

Als je nu 2 Bi3+ en 3 S2- neemt, dus Bi2S3, heb je precies een gemeenschappelijke lading van nul.

Hoe je dit kan bepalen? Het is een beetje moeilijk uit te leggen door het op te schrijven, maar als je nu de ladingsgetallen van beide (dus 3 en 2) vermenigvuldigt krijg je de lading die beide helften kunnen aannemen door meerdere deeltjes te nemen. Dus in dit geval: je wil 6 "ladinkjes" hebben bij zowel Bi als S. Dus heb je 3 Bi en 2 S nodig.

Ik hoop dat ik het je zo beter heb kunnen uitleggen...

Probeer eens zelf om te oefenen: Vanadium (V, vijf positieve ladingen) en Zuurstof (O, twee negatieve ladingen) vormen samen Vanadiumoxide. Wat is de formule?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Formules omzetten

Even een toevoeging, want ik vind Beryllium's uitleg nog een beetje wazig.

Bi is een metaal. Als ion (geladen vorm) verliest het 3 electronen, zodanig dat Bi3+ ontstaat. Sulfide is als ion S2-.

Dan halen we de tafels tevorschijn:

Tafel van 3 voor Bismut: 3-6-9-12-15

Tafel van 2 voor zwavel:2-4-6-8-10

Nu zie je dat je bij 2·3 (bismut) en bij 3·2 (zwavel) uitkomt op 6, dan heb je dus 6+ en 6- en dat is nul. En dus 2 keer bismut en 3 keer zwavel dus Bi2S3.

Berichten: 10

Re: Formules omzetten

Bedankt voor jullie uitleg !!!

mijn fout was dat ik dacht... Bismut 5 elektronen op buitenste schil... Dus

Bi5+ en zwavel 6 elektronen op buitenste schil.. dus die neemt er 2 op S2-

en zo kom je op Bi2S5 als je een gemeenschappelijke lading van nul wil uitkomen.

Ik had dus eigenlijk gewoon 3 elektronen moeten afstaan van Bismut

zodat je Bi3+ krijgt en dan had ik het wel juist gehad.

Maar ik dacht eerst dat Bismut er 3 moest opnemen omdat die er 5 had op buitenste schil... En dat had je Bi3- en S2- gehad... En dan kon je geen gemeenschappelijke lading bekomen... En daarom had ik die 5 gebruikt die Bi op de buitenste schil had...

Om op je oefening terug te komen...

: Vanadium (V, vijf positieve ladingen) en Zuurstof (O, twee negatieve ladingen) vormen samen Vanadiumoxide. Wat is de formule?

---> Ben je niet verkeerd met Vanadium? want dat element heeft toch 2 positieve ladingen volgens de tabel? of ben ik verkeerd ? :cry:

Oplossing

-----------

Vanadium heeft 2 op de buitenste schil... dus die zal er 2 afstaan... V2+ en Zuurstof O zal er 2 opnemen O2- (want had er 6 op buitenste schil) , dus je verkrijgt VO omdat je een gemeenschappelijke lading bekomt... dus Vanadiumoxide...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Formules omzetten

Ik had je natuurlijk niet voor niets Vanadium als voorbeeld gegeven :cry:

VO bestaat inderdaad. In deze stof heeft Vanadium het zogeheten oxidatiegetal 2 (dus kan 2 electronen afstaan).

In mijn voorbeeld echter heeft V het oxidatiegetal 5 (V is een gemeen element, dat kan namelijk meerdere toestanden hebben). Ik bedoelde dus met mijn voorbeeld V2O5, Vanadiumpentoxide.

Om precies te zijn vormt Vanadium de volgende oxides (tussen haakjes heb ik het oxidatiegetal van V in die stof gezet):

VO (II)

VO2 (IV)

V2O3 (III)

V2O5 (V)

V3O5 (?)

Bron: Webelements

De laatste is een raar geval, daar zal ik niet over uitwijden, omdat ik zelf de preciese reden niet zo uit mijn hoofd ken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer