Springen naar inhoud

Domino-effect chemische reacties in een loods

• Log in om te kunnen reageren

yin2000nl

yin2000nl

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 02:18

Hallo allemaal,

Dit is de eerste topic die ik plaats en ik weet zeer weinig van chemie.

Ik heb ongeveer 8 jaar geleden op tv een uitzending gezien hoe ze een domino-effect van chemische middelen lieten werken in waarschijnlijk een oude loods. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dat hebben gezien. Misschien dat ik dan ooit nog achter die beelden aan kan gaan. Ik zal proberen te omschrijven wat ik toen zag.

Bijvoorbeeld: Er stond een bak met water en dat water werd verhit door een gasbrander. De damp van dat water daarvan werd opgevangen en de druppeltjes daarvan werden afgevoerd naar een bakje dat vol zat met "een stof"dat samen met dat water extreem ging bubbelen. Hierdoor ging een metaal balletje rollen dat door de bubbels op een klein plankje in beweging werd gebracht. Dat balletje rolde tegen een metalen plaatje waardoor er een vonkje ontstond, dat de dampen van de omliggende benzine in brand stak. Door de vlammen stak het een draadje in brand waardoor er een emmer zand in een bakje viel. Dat bakje ging door het toenemende gewicht zakken tot het een elektrisch mechanisme in werking stelden die op zijn beurt weer een ballon opblies waardoor het tegen een ander plakje aan drukte zodat het weer diverse andere reacties in werking stelden en ga zo maar door.

Dit is door mij heel simpel vertaald want het zag er vrij ingewikkeld uit, omdat het allemaal chemische reacties waren. Maar het was leuk om naar te kijken ik wil het daarom nog een keer zien. Ik heb ongeveer 20 minuten zitten kijken naar dit programma.

Wat ik wil weten is hoe dat programma heet of iets in die richting dat ik duidelijk kan zoeken naar dat programma.

Alvast bedankt en ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groeten Yin

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Elbert

Elbert

• Functie: Grafisch onderhoud
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 07:57

Weet je misschien nog op welke TV zender het was ??
8 jaar geleden poeh, dat is wel erg lang geleden, toen zat ik nog op de basisschool en deed ik de Cito toets :cry:

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 september 2004 - 07:57

Lijkt me uitermate boeiend :cry:

Kan je nog wat meer details geven, zoals taal, zender, omroep, etc. Elk klein beetje kan een zoektocht op internet goed helpen...

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 12:02

ik weet wat je bedoeld. het was op nederland 2 of 3. rond kerst als ik het goed herinner. Maar wie het regiseerde of waarom????

Het was erg boeiend om te zien.

je kan misschien bij de VNCI informeren. Die hebben wel vaker wat chemische stukjes voor TV gemaakt, misschien weten zij er meer van

Groeten
Jeroen

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 13:56

Ik kan mij inderdaad een soortgelijke programma herinneren, die allerlei van die domino-effecten liet zien. Kan Nederland 3 zijn geweest of de BBC opf zoeiets. Discovery Channel misschien?

Matt

Matt

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 14:53

Een autofabrikant (ik dacht VW of BMW) heef dit concept zelfs gebruikt in een reclame. Behalve kleinschalige "dominostenen" werden ook de onderdelen van de auto gebruikt om uiteindelijk tot de totale auto te komen. Dit filmpje zwerft op het internet. Dit duurde overigens zo'n 10 minuten.
En het TV programma dat je hebt gezien was een programma van de NPS of de RVU. Het is nl. uitgzonden op het 3e net in het kader van een programma (sorry, maar ik ben de naam ff kwijt) dat gepresenteerd werd door Bram Vermeulen. Hopelijk kun je met deze "keywords" wat verder komen.

Mazzel, matt

yin2000nl

yin2000nl

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 15:18

ik weet wat je bedoeld. het was op nederland 2 of 3. rond kerst als ik het goed herinner. Maar wie het regiseerde of waarom????

Het was erg boeiend om te zien.

je kan misschien bij de VNCI informeren. Die hebben wel vaker wat chemische stukjes voor TV gemaakt, misschien weten zij er meer van

Groeten
Jeroen

Ja, ik zat ook aan Ned 2 of 3 te denken maar ik wist het niet zeker. Maar nu jij het zegt kan het wel eens zo zijn… Of het rond de kerst was weet ik niet, maar dat zou ook best kunnen. Acht jaar is een lange tijd geleden, daarom zit ik met pijn en moeite en met jullie hulp in mijn geheugen te graven naar aanwijzingen.

Het filmpje zelf was zonder tekst en uitleg er was ook geen spreker op de achtergrond, dus ik weet niet welke taal het kan zijn. Het enige wat je hoorde waren de effecten van de chemische reacties. Toen het afgelopen was ging de zender dacht ik gelijk over op reclame. Dus daar kon ik destijds ook geen informatie vandaan halen.

Omdat het zo ingenieus in elkaar zat ( Domino D Day is er niks bij) was het inderdaad zeer boeiend. Voor degene die het ook hebben gezien, weten denk ik wel wat ik bedoel.

Ik zal eens bij VNCI informeren. Ik ben in ieder geval al een stapje verder…

Bedankt

Groeten Yin

yin2000nl

yin2000nl

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 15:23

Een autofabrikant (ik dacht VW of BMW) heef dit concept zelfs gebruikt in een reclame. Behalve kleinschalige "dominostenen" werden ook de onderdelen van de auto gebruikt om uiteindelijk tot de totale auto te komen. Dit filmpje zwerft op het internet. Dit duurde overigens zo'n 10 minuten.
En het TV programma dat je hebt gezien was een programma van de NPS of de RVU. Het is nl. uitgzonden op het 3e net in het kader van een programma (sorry, maar ik ben de naam ff kwijt) dat gepresenteerd werd door Bram Vermeulen. Hopelijk kun je met deze "keywords" wat verder komen.

Mazzel, matt

Matt, bedankt. Ik ga gelijk even speuren, aan de hand van je aanwijzingen!

Groeten Yin.

maximus conjugatius

maximus conjugatius

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 15:29

The Incredible Machine. Volgens mij heette dat programma ook zo.
http://194.29.64.17/thecog/movie.html (5 MB)
Is een typische Honda-reclame op die manier.

Jorim: Even een andere link geplaatst, Quiktime inplaats van flash

Veranderd door Jorim, 29 september 2004 - 18:51

Als iedereen naar rechts kijkt is het verstandig om ook eens naar links te kijken.

yin2000nl

yin2000nl

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 19:26

Ik zit nu op mijn werk waar ik deze filmpjes niet kan bekijken. Zodra ik thuis ben ga ik gelijk kijken wat de inhoud is!

yin2000nl

yin2000nl

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2004 - 01:09

Ik zit nu op mijn werk waar ik deze filmpjes niet kan bekijken. Zodra ik thuis ben ga ik gelijk kijken wat de inhoud is!

Ja inderdaad! Dit is bijna wat ik bedoel alleen wat je nu ziet met auto onderdelen, zie je dan met heel veel type chemicaliŽn maar het is inderdaad dit effect! Bedankt voor dit filmpje!

Ik hoop dat iemand mij dat filmpje van de chemicaliŽn ook nog kan laten zien?

Echt gaaf dit moeten ze meer doen! Misschien een leuke opvolger voor Domino D Day?

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 14 oktober 2004 - 15:43

Verbazing heette het programma en was inderdaad van de RVU en werd gepresenteerd door Bram Vermeulen. Helaas ligt die serie opgeslagen in het zogenaamde 'buitenarchief' en het is nogal kostbaar om deze weer tevoorschijn te halen.

Misschien is het mogelijk om via andere wegen deze aflevering te bemachtigen, ik heb ook interesse :cry:.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 oktober 2004 - 16:42

Ik ga wel even hengelen, misschien heb ik een ideetje.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2004 - 12:17

Ja ik ken wel zoiets, mijn collega had zo'n soort videoband:

Lauf der Dingen

of zoiets, mijn Duits is niet zo goed.

yin2000nl

yin2000nl

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 07:26

Ik ben zelf ook nog een beetje aan het rond vragen of die beelden nog te verkrijgen zijn…

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures