Ongelijke ruis in een signaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Ongelijke ruis in een signaal

Ik ben bezig met het optimaliseren van een calibratie, en daarvoor heb ik een emissiespectrum van een lichtbron waarin, lijkt het althans, ongelijke ruis voorkomt (in het lagere deel is de ruis lager dan in het hogere deel). Zijn er technieken waarmee ik de ruis over de gehele breedte kan homogeniseren? De ruis mag per se niet weggefilterd worden, dat heb ik nl. weer nodig tijdens mijn optimalisatie...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 14

Re: Ongelijke ruis in een signaal

Dat hangt er denk ik van af wat voor apparaat het is. Als de bron van de ene lamp naar de andere schakelt (om het golflengtedomein te halen) is er weinig aan te doen denk ik.

Iets meer details?
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ongelijke ruis in een signaal

De detector is een CCD, met een golflengte-afhankelijke gevoeligheid.

Hij wordt met een wolfraamlamp, die een mij bekende theoretische emissie heeft, gecalibreerd van 750 tot circa 900 nm (IR dus), zodat latere metingen gecorrigeerd kunnen worden voor die afhankelijke gevoeligheid. Er wordt dus niet geschakeld naar een andere lamp. De lagere intensiteiten van de wolfraamlamp vertonen lagere ruis dan het meer intense deel van de emissieband.

Ik heb helaas geen plaatje bij de hand, anders had ik het misschien duidelijker kunnen uitleggen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer