Springen naar inhoud

help met stoŽchiometrie

• Log in om te kunnen reageren

Dutchie

Dutchie

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 15:12

hey,

het is reeds lang geleden dat ik nog chemie heb gehad, en ik zit wa vast in de hoorcolleges.
als je een vergelijking schrijt, heeft elk element een aantal +kes of -ekes.
dat heeft te maken met het aantal elektronen op de buitenste schil en in balans raken.
ni is de vraag, hoe weet je het aantal pluskes en minnekes.
na wat opzoekwerk heb ik deze gevonden

K:2
L:8
M:18
N:32
O:50
P:72
Q:98

moet men de atoommasse aftrekken van deze schilcijfers, of zit ik er totaal naast ?

please help

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Geert Hurenkamp

Geert Hurenkamp

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 15:49

Uhhhmmm....

Hier lijken heel veel zaken door elkaar te lopen.

Gaat je vraag over reactievergelijkingen opstellen en kloppend maken (zoals de titel stoichiometrie suggereert), gaat het over de lading van atomen/ionen ("pluskes en minnekes") of gaat het over de bouw van een atoom (je vertelt iets dat op de "elektronenopbouw" van een atoom slaat, nl. K, L, M, etc).

Het eerste heeft op zich weinig met het tweede en het derde te maken, maar de elektronenopbouw van een atoom heeft wel weer iets met de lading van atomen te maken.

Probeer iets duidelijker het probleem uit te leggen (of kom zomogelijk met het vraagstuk waar je mee zit), dan is er gemakkelijker wat uit te leggen.

Dutchie

Dutchie

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 16:00

het heeft enkel te maken met de pluske en minnekes, (hoeveel elktronen ze willen afstaan of aantrekken zoals Cl(-) + Ag(+) --> AgCl
hoe weet ge da Cl 1- is en Ag 1+.
kloppend maken is geeb probleem. enkel het hierboven beschreven probleem

Dutchie

Dutchie

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 16:39

kan er aub iemand helpen ?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 17:02

Eens even kijken. Het klopt wat je zegt over de aantallen elektronen in een atoom, maar daar heb je pas wat aan als je dieper in de opbouw van een electronenschil gaat kijken.

Wat betreft lading kan je het volgende regeltje gebruiken: een atoom heeft een zodanige ionlading, dat het wat betreft electronenstructuur lijkt op een edelgas (waarom dat is voert een beetje ver om even kort uit te leggen).

Als je het Periodiek systeem erbij pakt, zie je dat lekker snel.

Vorbeeld: alle elementen in groep XVII (F, Cl, Br, I, de halogenen) hebben allen ťťn electron minder in ongeladen vorm dan de edelgassen van groep 18 (respectievelijk Ne, Ar, Kr, Xe). Dus deze elementen krijgen als ion er ťťn electron bij, zodat ze qua electronen lijken op dat edelgas.

Voor groepen I en II geldt het juist dat ze electronen afstaan totdat ze er evenveel hebben als het edelgas van de vorige periode. Dus Na verliest een electron als ion zodat het op Ne lijkt qua electronenstructuur.

Eigenlijk heel simpel dus:
Groep I >> lading 1+ als ion (Na+ enz.)
Groep II >> lading 2+ als ion (Mg2+ enz.)
Groep XVI >> lading 2- als ion (O2- enz.)
Groep XVII >> lading 1- als ion (F- enz.)

Er zijn wel uitzonderingen, en als je in andere groepen kijkt komt dat vaker voor. Ik hoop dat je voor nu wel al verder kan.

Succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dutchie

Dutchie

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 17:18

en hoe kun ja met de tabel van mendeljev de lading zien ?
in ieder geval al enrom bedankt, is al een, hele stap vooruit

Veranderd door Dutchie, 02 oktober 2004 - 17:18

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 17:22

Het PS geeft je geen lading, alleen informatie over de opbouw van je atomen. De lading van het ion van een atoom zal je dus moeten bepalen aan de hand van de plaats van het element in het periodiek systeem. Iets anders zit er niet op.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dutchie

Dutchie

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 17:35

hmmm, ik begin het te begrijpen, het enige dat ik nu nog moet weten, is hoe je de lading kan bepalen aan de hand van de plaats, en dan hebben jullie mijn leven gered.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 21:19

hmmm, ik begin het te begrijpen, het enige dat ik nu nog moet weten, is hoe je de lading kan bepalen aan de hand van de plaats,...

Ik meen eigenlijk al antwoord te hebben gegeven op die vraag, maar misschien ben je in de war geraakt door de term "groep". Ik zal even duidelijk maken wat ik bedoel.

Een groep elementen is eigenlijk een kolom in het PS. Alle elementen uit groep I (dus de eerste kolom, zijnde H, Li, Na, K, Rb, Cs, Fr) zijn als ion 1+. Alle elementen uit de tweede kolom (groep II) zijn als ion 2+.

Alle elementen uit de op ťťn na rechter kolom (groep XVII, zijnde F, Cl, Br, I) zijn als ion 1-. Evenzo de op twee na rechter kolom, groep XVI, 2-.

Kijk voor eventueel een mooi periodiek systeem om te gebruiken eens in het volgende topic: http://www.chemiefor...p?showtopic=892
Met zo'n tabel erbij kan je ook de groepenindeling beter zien.

Denk eraan, er zijn uitzonderingen mogelijk op deze regels, maar die zijn niet van toepassing op de elementen van groepen I, II, XVI en XVII.

Ik hoop dat je het begrijpt... meer valt er eigenlijk niet over uit te leggen tenzij ik dieper in de opbouw van electronenorbitalen duik. Ik geloof niet dat dat goed is op dit moment.

...en dan hebben jullie mijn leven gered.

:cry: Geplaatste afbeelding

Veranderd door Beryllium, 03 oktober 2004 - 08:40

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2004 - 13:17

Het is ook mogelijk om de lading van een element na te gaan met behulp van de electronenschillen. Bijvoorbeeld Na heeft 1 electron in de buitenste schil. Deze kan gemakkelijk worden gedeeld of afgestaan met als resultaat Na+. Ook kun je daardoor verklaren waarom ijzer bijvoorbeeld 2 of 3 waardig is etc.

Zo geldt dit eigenlijk voor alle atomen, maar een waterdichte methode is het niet!!

tim_CF

tim_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2005 - 13:53

dat is inderdaad zeer handig, maar hoe zit het dan met de andere groepen?

de groep van N P en Bi (XIV) zijn dan -3?

en hoe kom ik bij de groep van zilver en kopen en goud hun groep lading?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures