elektrische geleiding water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

elektrische geleiding water

beste mensen,

waarschijnlijk ga ik een domme vraag stellen maar ik zoek een gemakkelijke formule om de elektrische geleiding van water te bepalen wanneer de "resistance" (ja, ik woon ik Frankrijk) gemeten is met een Ohm-meter (9 Ohm). De sondes hebben een oppervlakte van 0,315 cm2. We houden de sondes op 1 cm van elkaar.

Hoe kunnen we dan de geleiding bepalen?

Bedankt voor jullie hulp!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: elektrische geleiding water

Welkom op Chemieforum.nl :cry: en onthoudt, domme vragen bestaan niet!

Een kleine zoekactie met onze forum zoekmachine leverde dit op:

Uit de Wet van Ohm (R=V/I) volgt de weerstand. Geleidbaarheid is het omgekeerde van weerstand (1/R) en word gemeten in Siemens. Dus het antwoord op jou vraag is 1/9=0,11 siemens.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: elektrische geleiding water

Maar is de geleidbaarheid hetzelfde als ELEKTRISCHE geleiding?

Wij hadden uitleg gekregen warbij we rekening moesten houden met de oppervlakte van de electrodes en de afstand tussen beiden en daar houdt u blijkbaar geen rekening mee...

Vreemd, of hebben wij het mis?

Bedankt alleszins!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: elektrische geleiding water

Het is hetzelfde, maar je hebt gelijk over het rekening houden met oppervlakte en afstand van de electrode, maar dat hoeft niet bij elke situatie, zie de topic waar ik naartoe linkte...

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: elektrische geleiding water

mja, die toîc had ik al bekeken en ik was al op de link gaan kijken ook, maar daar vind ik niet echt een formule die ik kan gebruiken. Tenzij ik er over heen kijk...

Wat is de normale elektrische geleiding van water?

Wordt moeilijk heb ik het gevoel ....
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: elektrische geleiding water

Tja, die zal nooit hetzelfde zijn, want kraanwater of aquariumwater bevat altijd stoffen die meegemeten worden. Ik kon alleen over demi-water vinden dat dat een geleidbaarheid heeft van 0,5 microsiemens en google vertelde mij dat 450 ms geschikt is voor een aquarium.

Maar je hebt er dus wel overheen gelezen. Elke eigen meetcel heeft een celconstante om de meting mee te corrigeren.

celconstante = d (afstand tussen de elektrodes) / a (oppervlak van de elektrodes)

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: elektrische geleiding water

Effe wat meer uitleg...

We zoeken een precieze berekening van electrische geleiding in water. Dit om een goed rendement te bekomen van de groei van onze

planten. In het water worden nutriënten toegevoegd die de electrische geleiding veranderen. Om de juiste hoeveelheid toe te voegen

nutriënten te kennen willen we dus exact de electrische geleiding bepalen.

Weet niet of je ons hiermee meer kunt helpen maar kan misschien een hulp zijn. Of niet?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: elektrische geleiding water

Hallo slakje,

Met wat zoeken krijg ik wat formules waar je denk ik wat mee zou kunnen doen. Wat het effect is voor jouw specifiek geval zal je moeten bekijken.

Het is dus zo, dat geleidbaarheid (conductance) omgekeerd evenredig is met de weerstand:

Code: Selecteer alles

 G = 1/R 
Voor electroden met een oppervlakte A (cm2) en een onderlinge afstand L (cm) geldt dat deze gerelateerd zijn met G:

Code: Selecteer alles

 G = k(A/L) 
waarbij k een proportionele factor is. Deze k-factor zal je moeten kunnen berekenen, maar helaas weet ik even niet hoe :cry:

Info afkomstig van http://www.sjd.water.ca.gov/waterquality/faq/index.cfm

Ik hoop dat je hier al wat mee kunt. Succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer