[scheikunde] 2 basisvragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 15

[scheikunde] 2 basisvragen

Yow,

Ik heb 2 vraagjes die ik graag eens uitgewerkt zou zien.

1) Koolstof komt in de natuur voor onder de vorm van 2 isotopen 12C en 13C. Wat is de relatieve abdunantie van beide isotopen als je weet dat massa van 13C isotoop 13,003 bedraagt?

2) Bereken de dichtheid van een He-Kern

Alvast bedankt,

Napo

p.s. nuttige adressen met basis van chemie zijn welkom, alsook goede boeken.

Berichten: 81

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

Het is koolstof 14

wat is abdunantie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

Hallo Napoleon, welkom op Chemieforum.nl!

De relatieve abundantie van de 12C en 13C kan je eenvoudig berekenen omdat je namelijk ook de gemiddelde massa van koolstof weet: 12,0107.

Stel nu dat je de fractie van 13C wilt berekenen en deze x noemt. Dan kan je de fractie van 12C uitdrukken als 1-x.

Dan kan je dus eenvoudig een forumule opstellen: x(MC-13) + (1-x)(MC-12) = MC-gemiddeld.

En je tweede vraag:

Een heliumkern bestaat uit 2 protonen en 2 neutronen. Dus als je het volume van deze weet kan je (redelijk nauwkeurig) het volume van een heliumkern bepalen. De massa kan je ook eenvoudig opzoeken (bijv. in een tabellenboekje), de dichtheid is dan massa/volume.

Succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

takolin schreef: Het is koolstof 14

wat is abdunantie?
C-14 bestaat ook, inderdaad. Eigenlijk moet je voor heel precieze berkening alle isotopen die in de natuur voorkomen meenemen.

Abundantie is het relatieve voorkomen van het isotoop in de natuur.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

Snelle respons ... fantastisch ik ga nog meer gebruik maken van dit forum :cry:

Om even verder te gaan op mijn vragen:

1)

Per defenitie 12C isotoop= 12 en 13C isotoop=13,003

In periodediek sys: RAM C-atoom= 12,001

=>12,011=x*12,000+(1-x)*13,003

Met x= fractie 12C isotoop van in natuur voorkomende C-atomen

=>x=13,003-12,011/13,003-12,000=0,9890

=>98,90% van de C-atomen in de natuur zijn onder de vorm van 12C atomen.

2)

Dichtheid He kern= Massa kern/Volume kern

Massa kern // Atoommasa He- atoom = 4,0026

= 4,0026*1,66054*10-24g

= 6,646*10-24g

Volume kern

Dichtheid kern // 10fm = 10-12cm

=> Straal kern= 5*10-13cm

Volume bol= 4/3*?*R3=5,236*10-37cm3

Dichtheid kern= 6,646*10-24g/5,236*10-37cm3=1,27*1013g*cm3

Dit zou de oplossing moeten zijn.

Ik was vooral op zoek naar alternatieve methoden om het probleem aan te pakken, om het probleem zo op een andere manier te kunnen bekijken en beter te begrijpen.

Meer inbreng is natuurlijk altijd welkom

Bedankt voor de hulp,

Napo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

Snelle respons ... fantastisch ik ga nog meer gebruik maken van dit forum  :cry:
Vooral niet nalaten!

Volgens mij klopt je berekening over koolstof (ik kom iig op hetzelde getal uit), behalve dat je een tikfoutje maakte (1+x ipv 1-x).
Ik was vooral op zoek naar alternatieve methoden om het probleem aan te pakken, om het probleem zo op een andere manier te kunnen bekijken en beter te begrijpen.
Wat was je eigen methode?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

Foutje is aangepast.

En mijn eigen methode? die is er niet :cry:

Toen we deze moesten oplossen in het leslokaal kon er geen weg mee , vandaar dat ik er wat dieper op in ga. Hetgeen ik gepost heb zijn de oplossingen van de prof.

Beryllium weet jij toevallig geen goede boeken waar je de basis van chemie kan uit leren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

Aan je emailadres zie ik dat je uit België komt, dat houdt in dat ik niet weet over welke boeken je de beschikking hebt.

In welk jaar zit je, en wat weet je al over chemie? Bieden je eigen leerboeken geen optie? In welke richting van de chemie gaat je interesse?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

Ik heb een technische opleiding chemie in het secundair gehad. 1 uur chemie in de week

Momenteel zit ik in eerste bachlor Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen. Dus dat is behooorlijk wat chemie. Het eerste trimester gaat vooral over Algemene chemie en dat krijg ik van prof. Serge Hoste (dunno of die gekend is :cry: ) aan de unief van Gent.

Dus eigenlijk wil ik gewoon een handig boekje waar ik kan op terugvallen om de fundamentele kennis voor chemie na te lezen. Engelstalige boeken vormen niet echt een probleem maar natuurlijk geef ik de voorkeur aan nederlandstalige.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

Serge Hoste (dunno of die gekend is :D ) aan de unief van Gent.
Nope... :cry:

Kijk eens in de bibliotheek naar het boek "Chemical principles" van Stephen Zumdahl. Het is Engels, maar goed te volgen en heel uitgebreid. Het gaat uit van een basiskennis van ongeveer middelbare school, maar gaat geleidelijk diep in de stof door.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

vriendelijk bedankt napoleon ;p

ik doe dezlfd richting als u hehe ;)

maar ik ga het uiteraard ook zelf nog eens proberen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] 2 basisvragen

En daar schop je een topic van 5 jaar oud voor omhoog... [-X Afbeelding

Slot
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten