Spontane polymerisatie van styreen versnellen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Spontane polymerisatie van styreen versnellen

ik ben momenteel met mijn eindwerk bezig over de meest voorkomende kunststoffen en heb daarmee ook een bereiding van polystyreen bij de hand .

Bereiding van polystyreen :

Polystyreen

Polystyreen (PS) is een amorf, zeer bros, hard polymeer met een verwekingspunt van ca. 90 °C. Verbetering van slagsterkte wordt hier bereikt door mengen of copolymerisen met rubber (meestal butadieenrubber), echter ten kost van de stijfheid. Ongemodificeerd PS wordt op grote schaal toegepast als schuim (piepschuim) voor verpakking en warmte-isolatie. Slagvast PS (TPS) wordt gebruikt in o.a. koffiebekertjes, huishoudelijke artikelen etc.

De bereiding van polystyreen vindt in twee stappen plaats:

1. het combineren van etheen en benzeen tot ethylbenzeen met aluminiumchloride als katalysator (er zijn echter ook andere processen om ethylbenzeen te maken bv het SMPO proces van Shell).

2. Dehydrogenatie (waterstof onttrekken) van ethylbenzeen waarbij styreen monomeer gevormd wordt.

Het styreen monomeer gaat spontaan polymeriseren alhoewel dit proces langzaam verloopt. Indien men styreen zelf wilt bewaren moet men daarom een polymerisatie remmer (inhibitor) toevoegen.



en hier de link vanwaar ik het heb gehaald :

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...polystyreen.htm

nu is mijn vraag , is er een manier om de spontane polymerisatie van styreen te versnellen ?

alvast bedankt

P.S.: tungsten , je zou toch moeten weten dat bijna elke bereiding van een organische stof gevolgd moet worden door een zuivering om de stof zo puur mogelijk te bekomen .

Jorim: Even een nieuwe vraag van gemaakt. Probeer zo min mogelijk nieuwe vragen te plaatsen in oude, dit gaat ten kosten van het overzicht! Topic uit deze vraag geknipt...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Spontane polymerisatie van styreen versnellen

Volgens Google zijn daar heel veel mogelijkheden voor. Als je deze zoekresultaten eens bekijkt kan je vast wel wat vinden wat ook uitvoerbaar is voor jou.

Hetzelfde kan je trouwens ook doen met Scirus, dé wetenschappelijke zoekmachine...

Succes!

Berichten: 14

Re: Spontane polymerisatie van styreen versnellen

Hallo Spoeri,

Zoek eens op peroxide initiatie of ionische initiatie. Hierbij worden radicalen gevormd die een additiepolymerisatie kunnen beginnen.

Natuurlijk heeft temperatuurverhoging ook een positief effect op de reactiesnelheid.

A

Berichten: 159

Re: Spontane polymerisatie van styreen versnellen

Voor een ionische initiatie moet je wel in een inert gas en absoluut watervrij werken. Een radicalische polymerisatie is daar wat eenvoudiger. Voordat je commercieel styreen gebruikt, raad ik je aan het eerst te distilleren, aangezien je anders nog de inhibitoren erin hebt zitten die net als doel hebben de reactie te verlangzamen.

Berichten: 14

Re: Spontane polymerisatie van styreen versnellen

Destilleren kan maar is absoluut niet nodig om de reactie snel te laten verlopen. Er zijn overigens verschillende producten op de markt met verschillende hoeveelheden inhibitor.

A

Reageer