Oplosmiddel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Oplosmiddel

Graag zou ik willen weten welk oplosmiddel dit kan zijn:

Met de GC-MS is gemeten:

-10% alifatische stoffen

-10% aromatische stoffen (C10)

-80% aromatische stoffen (C9)

Welk oplosmiddel kan dit zijn? thinner/wasbenzine of wat anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oplosmiddel

Nee, dat lijkt me niet erg waarschijnlijk: wasbenzine en thinner bestaan volgens mij eerder uit alifatische stoffen en niet uit overwegend aromaten. Die zijn immers erg kankerverwekkend.

Weet je zeker dat je niet gewoon een vervuilde aromaat/C9 hebt? Kun je met je gegevens van je MS niet wat meer zeggen over de structuur?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: Oplosmiddel

De analyse heb ik buitenshuis laten uitvoeren. Mijn vraag was ook of er verder geen functionele groepen aan zaten. Het zijn volgens hun gewoon C9/C10 aromaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oplosmiddel

Uit een massaspectrum zouden ze meer informatie moeten kunnen geven; bijvoorbeeld of het overwegend één stof is of een complex mengsel. Ik denk dat je niet veel kan zeggen over wat voor oplosmiddel je hebt tenzij je meer informatie krijgt van de analist!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Oplosmiddel

Ik ben eens een beetje creatief gaan googlen en dat kom je toch best wat boeiende dingen tegen.

Naphtha

High flash aromatic naphtha (HFAN) is a complex mixture of 70-80% C9 aromatic hydrocarbons (primarily ethyltoluene and trimethylbenzene isomers), with the remainder primarily C8 and C10 aromatic molecules.

AROMATIC HYDROCARBON SOLVENT

Solvents made up of aromatic hydrocarbon compounds; Aromatic solvents with less than 80% aromatic compounds are generally referred to as partial aromatic solvents.

Je kan deze Google-resultaten nog even doorspitten, maar als je verder nog een idee hebt waarvoor het oplosmiddel gebruikt wordt, kan dat het zoeken erg versimpelen...

Reageer