Springen naar inhoud

- - - - -

UV-licht zuivert water in Noord-Holland

• Log in om te kunnen reageren

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 oktober 2004 - 08:45

ANDIJK - Het Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland (PWN) heeft woensdag de nieuwe waterzuiveringsinstallatie die gebruik maakt van ultraviolet licht (UV-licht) in gebruik genomen. De installatie staat in Andijk en wordt donderdag officieel geopend door gedeputeerde van Noord-Holland P. Poelmann (Water).

Volgens PWN is het de eerste installatie ter wereld die met deze UV-techniek werkt. "Door een combinatie van peroxide en UV-licht worden organische stoffen afgebroken en alle microverontreinigingen onschadelijk gemaakt. Dat lukte niet met de oude technieken", aldus een woordvoerder. Ook is de installatie veel milieuvriendelijker, omdat er geen chloorgas bij de zuivering wordt gebruikt.

Bron: Nu.nl

"Microverontreinigingen"? Klinkt mooi!
Zorgt de peroxide nou voor een redoxreactie met organische stoffen? Maar peroxide (ik neem aan dat ze waterstofperoxide bedoelen) is toch van zichzelf al redelijk agressief?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 21 oktober 2004 - 09:00

Alle organische stoffen worden door waterstofperoxide in combinatie met UV geoxideerd tot CO2 en alle 'beestjes' gaan dood door het UV. Dit is simpel gezegd de chemische achtergrond, alleen dacht ik dat je ook nog een laag pH nodig had hierbij...

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2004 - 11:27

Dit is simpel gezegd de chemische achtergrond, alleen dacht ik dat je ook nog een laag pH nodig had hierbij...

klopt ze zuren het produkt wel aan anders is de reactie natuurlijk niet zo goed.
En het is dus inderdaad waterstofperoxide. Deze stof maakt de bacterie ook kapot door de celwand te vernietigen. UV licht is zo ie zo een goede micro-organisme bestrijder. Elke flow kast heeft er natuurlijk een UV lamp in zitten.
Nederland heeft door deze techniek zich zelf weer op de kaart gezet :cry:

mvG Ron

Matt

Matt

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2004 - 11:11

De echte winst in deze methode zit 'em overigens in het feit dat men nu ook in staat is om organische stoffen af te breken en dat er geen chloor gebruikt hoeft te worden. "beestjes" doodmaken lukte met chloor ook al voldoende.

Iets wat mij opviel in de nieuwsberichten is overigens het volgende:
"er komen steeds meer organische/chemische verbindingen in ons drinkwater terecht. In engeland is er bijvoorbeeld een vrij hoge concnetratie aan Prozac aangetroffen"
Nou lijkt het mij sterk dat we met al onze verscherpte regelgeving (bijvoorbeeld gebruik van pesticiden in de landbouw) steeds meer chemisch afval lozen. Volgens mij kunnen ze door verbeterde analysetechnieken steeds meer detecteren.

En iets geheel anders: ik zie die Britten niet veel vrolijker worden, dus echt werken doet die Prozac ook al niet ;)

mazzel, matt

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 oktober 2004 - 13:31

Maar peroxide (ik neem aan dat ze waterstofperoxide bedoelen) is toch van zichzelf al redelijk agressief?

Waterstofperoxide + UV-licht geeft 2 OH radicalen die nog wat reactiever zijn dan peroxide in zijn uppie.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2004 - 13:08

Waterstofperoxide + UV-licht geeft 2 OH radicalen die nog wat reactiever zijn dan peroxide in zijn uppie.

correctie het geeft zuurstof radicalen ;)

MvG Ron

Janine_CF

Janine_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2005 - 15:08

Om me er maar even mee te bemoeien...

UV met peroxide geeft zuurstof radicalen? geen OH radicalen?
En reageert dat dan alleen met de micro-organismen? Misschien ook met andere organische verbindingen? En alleen in water, of ook in lucht?

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 24 februari 2005 - 15:19

UV met peroxide geeft zuurstof radicalen? geen OH radicalen?
En reageert dat dan alleen met de micro-organismen? Misschien ook met andere organische verbindingen? En alleen in water, of ook in lucht?

Je krijgt OH· in denk dat Ron ze ziet vliegen :D

Alles wat organisch is wordt kapot geoxideerd door die OH-radicalen dus de beestjes zullen er ook wel last van heben, maar die gaan vooral dood door de UV-straling.

Als je lucht door water leidt dan werkt het ook, maar OH-radicalen kan je niet laten vliegen, lijkt mij...

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 februari 2005 - 20:42

Interessante methode. Ik had al wel eens gehoord van een systeem waar gewoon UV straling werd ingestraald op water. Om de energie in het water te laten opnemen werd er TiO2 in gesuspendeerd. Dit systeem werd gebruikt in een woestijnland en de UV was gewoon zonlicht dat op een buis werd gefocusseerd door een lange parabolische spiegel.

Janine_CF

Janine_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2005 - 11:42

Ik denk niet dat wanneer de lucht door water wordt geleidt deze methode nog werkt. Ik heb namelijk eens gelezen dat luchtbellen in een UV reactor nadelige effecten heeft.
En zouden de (vluchtige) organische verbindingen die in de lucht zitten weer oplossen in water?

Dieuwertje83

Dieuwertje83

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 14:49

Hoe denk je dat UV-peroxide fosfaten uit water kan verwijderen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures