Recessie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Recessie

Weet iemand wat het startsalaris voor een chemische academicus is ?

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Recessie

Daar bestaan volgens mij geen vaste richtlijnen voor. Het ligt maar net aan de functie die je krijgt en bij welke werkgever...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 311

Re: Recessie

Richtlijnen zijn er wel degelijk. ik heb namelijk wel boeken/gebundelde advertenties waar startsalarissen staan vermeld van verschillende bedrijven (.... bedrijvengids of zo iets).

Wat mij is blijven hangen is dat een startslaris van 3000 euro bruto per maand een redelijke schatting is, afhankelijk van het bedrijf (multinational / adviesbureautje etc.)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Recessie

Bedoel jr niet dat er wat voorbeelden zijn? Dat is niet hetzelfde ;) .

De overheid werkt natuurlijk met CAO's, dus die kan je inderdaad wel vinden, maar bij bedrijven denk ik dat dat niet zo werkt.

€3000 bruto per maand lijkt me trouwens erg veel voor een net afgestudeerd academicus!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 311

Re: Recessie

Ik weet het weer. Het was de Nobiles ingenieursgids. Check www.nobiles.nl en klik op bedrijfspresentaties (kolom helemaal rechts).De meeste bedrijven die daar staan geven een indicatie van het bruto jaarsalaris. En ik geef toe, 3000 euro was iets te veel van het goede, maar bij sommige bedrijven kan het wel (niet alle bedrijven hebben werk voor chemici!!)

Een (goed) voorbeeld: Tebodin adviesbureau, bruto jaarsalaris = 37398 (euro, neem ik aan)

internet:

http://www.nobiles.nl/bp/Pres_Display.asp?ID=392

Berichten: 1.153

Re: Recessie

Als AIO krijg je het eerste jaar 1813 bruto

Als PostDoc krijg je ongeveer 2600

Als net gepromoveerd kan je beginnen met ongeveer 3000

Dus ik denk dat een net afgestudeerd academicus ongeveer 2000-2500 kan krijgen

Allemaal per maand natuurlijk ;)

Jorim: Je hebt een bewerk-knop.

Berichten: 2

Re: Recessie

JeroenC schreef: Als AIO krijg je het eerste jaar 1813 bruto

Als PostDoc krijg je ongeveer 2600

Als net gepromoveerd kan je beginnen met ongeveer 3000

Dus ik denk dat een net afgestudeerd academicus ongeveer 2000-2500 kan krijgen

Allemaal per maand natuurlijk ;)

Jorim: Je hebt een bewerk-knop.
Nou dank voor jullie reacties. Ik ben net afgestudeerd in de chemie maar het is niet makkelijk om direct De Baan op niveau te krijgen (te vinden is hij wel, maar goed, je moet als starter altijd eerst nog de kans krijgen).

Reden dat ik het vroeg is omdat ik wel al een tijdelijke baan heb gevonden, en accoord ging met het salaris, maar me rot heb gezocht op internet om een idee te krijgen wat ik als starter zou mogen vragen (kijk, ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ik gelijk een topsalaris kan krijgen). En dat het hele zoeken op internet me gewoon geen duidelijk idee gaf. In ieder geval ging ik ervan uit dat een minimum loon nou niet echt je van het is. Maar goed, zoals ik al zie is een AIO functie wel heel minimaal. 3000 euro bruto vond ik ook wel een hoog salaris als starter.

De richtlijn van tussen de 2000 - 2500 euro vond ik wel aannemelijk.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Recessie

Maar goed, zoals ik al zie is een AIO functie wel heel minimaal.
Vergeleken met vergelijkbare functies in het bedrijfsleven wel ja. Dat heeft echter ook een reden, nl. dat een AiO ook nog veel onderwijs geniet, vooral in het eerste jaar. En je moet er wel even bij weten dat het AiO-salaris sterk stijgt in het 2e, 3e en 4e jaar (stijging van ~35% in 3 jaar).

Het maakt trouwens wel veel uit of je bij een bedrijf gaat werken dat enkel in Nederland zit of juist internationaal is. De laatste bieden vaak meer.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 39

Re: Recessie

Kijk even hier.

Onder 'salariskompas' kun je je achtergond invullen en dan krijg je een overzicht van mensen met vergelijkbare achtergrond.

Ik neem ff aan dat je jonger bent dan 25 jaar en in de industrie wil gaan werken, dan is het gemiddelde startsalaris ca. 28000 per jaar.

Maar informatiever is het histogrammetje dat lager op de pagina staat: dan zie je dat het merendeel van de mensen tussen de 20000 en 25000 euro per jaar zitten (er zijn nl. nog wel eens jokers die een belachelijk hoog salaris invullen en dan verschuift het gemiddelde een beetje).

Ik heb er bij mijn salarisonderhandelingen veel aan gehad.

mazzel, matt

Reageer