verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

Hallo,

Ik ben geen scheikundige, maar voor een vertaling (die niet over scheikunde gaat) zou ik graag willen weten of het volgende zou kunnen kloppen:

"de heldere vloeistof is zuivere gedistilleerde alcohol (ethylalcohol vol% 96,4-96,5)"

mvg Katja

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

Hallo Ghostwriter, welkom op Chemieforum.nl!

Grammaticaal zal het wel kloppen neem ik aan ;)

Ethylalcohol is niet echt een veelgebruikte benaming, in de normale omgang heb je het over ethanol. Het enige waar ik over val is de combinatie "zuivere" en "vol% 96,4-96,5". Dat laatste houdt in dat de alcohol nog ongeveer 3,5% water bevat: het is dus juist niet zuiver.

Als je er van zou maken:

"de heldere vloeistof is gedistilleerde alcohol (ethanol 96,4-96,5 volume%)"

is er chemisch gezien niets op aan te merken!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

Bedankt voor je bericht. Ik denk dat ik de zaak opschrijf zoals jij hierboven hebt aangegeven. Ik was in verwarring, omdat ik dacht dat gedistilleerde dranken een alkoholpercentage hebben dat veel lager is dan 96%. Blijkbaar is de term "gedistilleerde alkohol" iets anders.

grts Katja

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

"Gedestilleerd" heeft meerdere betekenissen... naast een groep sterke dranken duidt het ook op "destillatie", een techniek om bijv. water en alcohol die zijn gemengd (vrijwel) helemaal uit elkaar te halen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

ethanol is moeilijk buiten een laboratoriumsituatie zuiver te houden: het trekt water uit de lucht aan tot het verdund is tot ongeveer 96%. In die toestand kan je het lang bewaren zonder noemenswaardige verdere verdunning.

Ik maak zelf likeur door het trekken van kruiden op "zuivere" alcohol, het gaat hierbij dan om niet gedenatureerde ethanol van 96,3%. Zuiver zou in dit verband dus ook kunnen slaan op het feit dat de alcohol niet gedenatureerd is en dus drinkbaar. Overigens natuurlijk pas na verdunning met water, alcohol van 96% is buitengewoon gevaarlijk om te drinken.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 18

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

hmzz verbeter mij als ik het fout heb.

ik denk dat als je het vacuum destilleerd het alcohol % hoger kan maken bijna 100%

doordat het ethanol geen water uit lucht kan aantrekken zou dit theoretisch moeten kunnen.

rubberduk

Berichten: 9

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

Volgens mij kan bijna 100% niet hoor.

96% is toch ongeveer het maximum.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

Er is wel 100% alcohol te verkrijgen.

Voorbeeld BOOM 100% zeer zuiver ethanol

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

Martijntje schreef:Volgens mij kan bijna 100% niet hoor.

96% is toch ongeveer het maximum.
Een mengsel van 96% alcolhol en 4% water heeft bij normale atmosferische druk een vast kookpunt, en niet zoals andere mengsels en andere verhoudingen een zogenaamd kooktraject. Omdat destillatie erop gericht is mengsels gedurende hun kooktraject te scheiden in componenten lukt dat met dit mengsel niet..... Hoe dat bij andere drukken geldt, weet ik niet.

Een andere manier om dat te bekijken: als je een mengsel van 96% alcohol en 4% water kookt, heeft de damp erboven precies deze zelfde samenstelling.

Een mengsel met deze eigenschappen heet een Azeotroop.

Verder is het interessant dat deze azeotroop een lager kookpunt heeft dan de twee zuivere stoffen (en dan alle andere mengverhoudingen). Er bestaan ook azeotropen die een hoger kookpunt hebben dan de twee stoffen waaruit ze zijn opgebouwd.

Berichten: 9

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

Weer wat geleerd ;)

Berichten: 251

Re: verschil tussen alcohol ethylalcohol, gedsitilleer

Corrigeer mij als ik het mis heb, maar ik meen te weten dat één van de gangbare, eenvoudige methoden om bijna 100% zuivere ethanol te krijgen, is het toevoegen van een voldoende hoeveelheid watervrij kopersulfaat. Zolang het witte kopersulfaat kristalwater opneemt wordt het blauw, blijft het wit dan zou bijna alle water uit het azeotroop mengsel opgenomen moeten zijn.

Groeten,

Jack

Reageer