Titratie H2C2O4

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Titratie H2C2O4

Kan iemand mij een formule geven, waarmee ik voor iedere hoeveelheid toegevoegde base exact de pH kan berekenen?

Het startvolume is: 50 mL, [C2H2O4] = 0,1 M, de gebruikte base is OH- en [OH-] = 0,1 M.

Alles is opgelost in water. Ik hoef niet persé een formule te hebben hoor, als iemand me maar kan vertellen welke reacties er verlopen.

Als het even kan met het eerste evenwicht verwerkt in het tweede? En met de Kw erbij? Als iemand me kan helpen, zou dat erg fijn zijn.

Ik doe mijn profielwerkstuk over titratiecurven in excel, vandaar. Als iemand me tips kan geven, of een kort overzicht van alle reacties, kan ik ze zelf wel verwerken in excel, ik loop nu alleen even vast.

Alvast bedankt!!

Jorim: Een paar extra entertjes in je vraag en sub- en superscript maken het een stuk leesbaarder!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Titratie H2C2O4

Welkom op Chemieforum.nl ;)

Dit is natuurlijk een simpele zuur-base titratie...

C2H2O4 (oxaalzuur neem ik aan) is een tweewaardig zuur.

H2C2O4(aq) + 2OH-(aq) <=> HC2O4-(aq) + H2O(l) + OH- <=> C2O42-(aq) + H2O(l)

En dan krijg je een curve zoals onderstaand:

Afbeelding

ps. Voor de gene die het herkennen: "JA HET IS VISSIM!!!"

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders zeg je het maar weer.

Berichten: 3

Re: Titratie H2C2O4

Halloo, ik zal even op de entertjes letten dit keer hoor,

deze reacties ken ik allemaal wel hoor, ik doe niet voor niets mijn profielwerkstuk over scheikunde en ik weet ook hoe de grafiek eruit moet komen te zien. Probleem is alleen dat hij er niet zo uitkomt als ik die dingen invoer. Mijn probleem is:

ik probeer een formule in excel te zetten, die je vervolgens eindeloos naar beneden kunt kopiëren en hij rekent steeds de goede pH voor je uit. Ik zal even kort vermelden wat ik tot nu toe heb:

Voor het eerste deel (aantal toegevoegde mmol OH- < aantal mmol H2C2O4):

H2C2O4 + H2O <=> H3O+ + HC2O4-

...C.............................0............0.....

..............................+10-7..............

..............................-[OH-]................

..-x...........................+x...........+x....

---------------------------------------------- +

.C-x.........10-7-[OH-]+x...........x...

Hierin is C: (aantal mmol H2C2O4/aantal mL)

Vervolgens kun je x berekenen met behulp van de Kz van H2C2O4

Voor de volledigheid kun je de opgetelde waarde (10-7-[OH-]+x) nog verwerken in het evenwicht:

HC2O4- + H2O <=> H3O+ + C2O42-

door dit op gelijke wijze te laten verschuiven na toevoeging van de H3O+ uit de eerste reactie.

Voor het tweede deel (aantal mmol H2C2O4 < aantal toegevoegde mmol OH- < 2* (aantal mmol H2C2O4)) doe ik precies hetzelfde als bij het eerste deel, alleen nu begin ik meteen bij het tweede evenwicht, dat ik laat verschuiven door de Kw en de toegevoegde base. Met de Kz reken ik vervolgens de 'x'uit en zo [H3O+]

Voor het derde deel (aantal toegevoegde mmol OH- > 2* (aantal mmol H2C2O4) bereken ik de pH gewoon uit de concentratie van OH- (via pOH)

Ik hoop dat het enigszins duidelijk is wat de bedoeling van mijn vraag is: waardoor klopt mijn grafiek niet, oftewel, wat is er fout in mijn redenatie en reactieverzameling. Ik ga er vanuit dat ik de gevonden formules foutloos in excel heb ingevoerd, omdat ik dit tientallen keren heb gecontroleerd. Ik hoop dat iemand kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,

laughingfool

Owja: het is inderdaad oxaalzuur ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Titratie H2C2O4

Ik neem aan dat je mmol OH- in de eerste kolom hebt staan en dan de pH in de kolom ernaast (en natuurlijk nog ergens de rest van de gegevens) wil hebben ???

Berichten: 3

Re: Titratie H2C2O4

Hallo, hier even een overzicht van mijn excelbestand:

Bovenaan de gegevens:

Startvolume: 50,00 mL

Concentratie zuur: 0,100 M

Concentratie base: 0,100 M

Dan de kolommen:

mL base (variabele) | mL zuur | mL totaal | toegevoegd mmol OH- | begin mmol H2C2O4 | eind mmol H3O+ |

eind mmol OH- | [H3O+] | [OH-] | pH |

Hierbij wordt alles berekend uit de gegeven waarden en de variabele hoeveelheid base. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, greetings,

laughingfool

Reageer