Springen naar inhoud

verzepingsgetal van slaolie

• Log in om te kunnen reageren

nicky_CF

nicky_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 19:38

weet iemand het verzepingsgetal van slaolie. ik heb namelijk op school een proef gedaan maar ik moet kijken of het klopt.

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 20:25

Volgens dit PDF'je moet je rekenen op een verzepingsgetal van ongeveer 191,7-191,8.
Persoonlijk zegt me dit niet erg veel, moet ik zeggen... het zal ook afhangen van het merk olie dat je gebruikt neem ik aan.

Om het verhaal voor andere bezoekers een beetje interessanter te maken, kan je vertellen hoe je het verzepingsgetal hebt bepaald? Dan zien we meteen of we de getallen kunnen vergelijken. Als je een andere methode gebruikt dan de auteurs van bovenstaand PDF'je kan je natuurlijk niets vergelijken.

Volgens mij is het trouwens geen Chemometrie, ik verplaats hem maar naar Algemene vragen, ik weet eigenlijk geen betere plaats ;) .
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 20:30

Welkom op Chemieforum.nl ;)

Ik denk dat dat niet zo uit een boek te halen is aangezien niet ťťn slaolie hetzelfde is en bestaat uit meerdere soorten olie (meestal sojaolie en raapzaadolie, of iets anders wat op de wereldmarkt voorradig is). Je zal wel weten dat ze bestaan uit onverzadigde en onverzadigde vetten, dus daar heb je verder weinig aan...

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 11:39

Slaolie is zoals Jorim terecht opmerkte overal op de wereld anders van samenstelling. Dat hangt van het land af waar je dit koopt. In Nederland gaat het bijna altijd om soja olie. Het verzepingsgetal hiervan is 190,6.

Het is misschien beter om een zuivere plantaardige olie te gebruiken, bijvoorbeeld zonnebloem olie, dan weet je zeker welk verzepingsgetal je moet gebruiken.
β-Damascenon en maneschijn

nicky_CF

nicky_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 18:30

bedankt voor de tips.

ik kwam zelf op een verzepingsgetal van 163,7218 mg KOH / g slaolie.
volgens mij is dit dus niet zo goed. ;)

ik heb het via de methode gedaan die op deze website staat vermeld

ik weet niet of dat dezelfde methode is als in het pdf bestand want ik ben niet zo goed engels.

Het is misschien beter om een zuivere plantaardige olie te gebruiken, bijvoorbeeld zonnebloem olie, dan weet je zeker welk verzepingsgetal je moet gebruiken.

je hebt niet altijd iets te kiezen. want meestal kiest mijn docent zelf welke producten hij in huis haalt om te bepalen. maar de volgende keer zal ik het hem zeggen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2004 - 14:14

Ook gezien de andere kandidaat stoffen voor slaolie (raapolie, katoenpit olie etc.) is 163,7 (Jouw uitkomst klopt niet qua signifikantie, lijkt me) wel wat uit de route.
Mogelijk zat er nog wat water in de olie, of heb je te oude KOH oplossing gebruikt (KOH oplossing trekt CO2 uit de lucht aan).

Ik maak zelf zeep, maar de ervaring leert me dat het resultaat nog al eens kan tegenvallen, te vette of te basische zeep.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures