Crosslinker (b.v. in lijmen)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Crosslinker (b.v. in lijmen)

Wie kent er een goede Nederlandse vertaling voor "crosslinker" of "crosslinking agent", een additief dat o.a. wordt toegevoegd aan lijmen? Duits: "Vernetzer", Frans: "réticulant".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Crosslinker (b.v. in lijmen)

vertakkingsmiddel (?)

Berichten: 148

Re: Crosslinker (b.v. in lijmen)

(kruislings)(ver)bindmiddel ;)

Berichten: 311

Re: Crosslinker (b.v. in lijmen)

Vertakkingsmiddel of vernettingsmiddel komen wel het dichts in de buurt. Ook in polymeren en rubbers gebrouiken ze crosslinkers. Misschien dat je daar de betekenis uit de context kan halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Crosslinker (b.v. in lijmen)

Wat heeft dit met spectrometrie te maken? ;)

Verplaatst naar Algemene Vragen...

EDIT

Ik kom het ook tegen in deze vraag. Hier wordt er over "vulstof" gesproken.

"Vertakkingsmiddel" lijkt me niet echt correct, je linkt nl. bestaande ketens aan elkaar met een cosslinker, maar verbeekt ze niet. Ik zat te denken als iets van "brugmaker" of "verbindingsvormer", maar dan heb je het over verzonnen Nederlandse termen. Ik geloof dat in de Nederlandse literatuur ook wel gewoon crosslinker wordt gebruikt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Crosslinker (b.v. in lijmen)

in mijn eindwerk over drukgevoelige tapes heb ik gewoon de naam "vernetter" gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Crosslinker (b.v. in lijmen)

http://come.to/zetmeel

Hier wordt de term verknopen gebruikt. Deze site behandeld informatie over de productie en modificatie van zetmeel, en ook voor lijmen (op zetmeelbasis) :)

Ik heb een gesprek (en een boekje) van de persoon gehad die deze site is gestart (en het boekje zetmeeltechnologie heeft geschreven), en die gebruikte liever inderdaad crosslinking.

OOPS... ik zie dat t wel een heel oud topic is ;)

Hmmm....

Berichten: 592

Re: Crosslinker (b.v. in lijmen)

in de cursus polymeerchemie die ik krijg gebruiken we gewoon " vernetter " of ook crosslinker

Berichten: 4

Re: Crosslinker (b.v. in lijmen)

Vaak wordt in de ze4tmeel chemie (vooral in Belgie) i.p.v. crosslinking ook verknoping cq verknopings reagens/middel gebruikt.

Reageer