Springen naar inhoud

GLC, HPLC, GCMS

• Log in om te kunnen reageren

Ghost

Ghost

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 15:32

hallo,

ik moet een verslag maken over GLC, HPLC, GCMS. Ik heb geen flauw idee wat het is. Het enige wat ik weet is dat het Gaschromatografie is.

Kan iemand mij hierbij helpen, een duidelijke uitleg + beschijving van het apparaat.

Alvast Bedankt. ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 15:41

Hallo Ghost, welkom op Chemieforum.nl!

Let er op dat we er niet zijn om je huiswerk te maken; beter is het om met gerichte vragen te komen. Uiteraard zouden we je alles kunnen vertellen over de technieken, maar daar zou je niets van leren natuurlijk!

Oh, ik kan je wel dit zeggen:

GLC, HPLC, GCMS. Ik heb geen flauw idee wat het is. Het enige wat ik weet is dat het Gaschromatografie is.

Helaas: HPLC is gťťn gaschromatografie. HPLC staat voor High Performance Liquid Chromatography. Dat is dus vloeistofchromatografie... ;)

En GLC is een combinatietechniek....
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 15:45

Even zoeken op het forum levert ook wel wat op. Zoals hier en hier!

Ghost

Ghost

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 15:51

Hallo Ghost, welkom op Chemieforum.nl!

Let er op dat we er niet zijn om je huiswerk te maken; beter is het om met gerichte vragen te komen. Uiteraard zouden we je alles kunnen vertellen over de technieken, maar daar zou je niets van leren natuurlijk!

Dank u voor het reageren,

wat het is ik heb internet helemaal lopen omgooien om informatie te kunnen vinden.
Maar ik word er gewoon depri van..;) er is gewoon nergens een goeie uitleg over die technieken. daarom was dit mijn laatste hoop. :P

Maar dan ga ik maar ff verder zoeken hier en op internet.

iig. hartstikke bedankt.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 17:09

Maar ik word er gewoon depri van..;)

Zie mijn reactie :P Daar staat veel in ook over de onderwerpen in je andere vraag!

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2004 - 00:10

Nog even toevoegen aan de informatie die al op het forum is te vinden:

GC (gaschromatografie) wordt toegepast bij vluchtige organische verbindingen (benzinemengsels, whiskey, etc). Je kunt er de verhouding waarin de verschillende componenten in het mengsel voorkomen mee bepalen. Doordat ze meer of minder aan de kolom blijven "plakken" worden ze gescheiden en komen ze ťťn voor ťťn van de kolom af. Daar wordt dan de concentratie bepaald (bijv. met vlam ionisatie detectie). Belangrijk is dat je enkel de concentratie kunt achterhalen, NIET de identiteit.

GC-MS (gaschromatografie - massaspectrometrie) is eigenlijk een combinatie van GC met een massaspectrometer. Met massaspectrometrie kun je de identiteit van een verbinding bepalen. Met deze combinatie kun je dus zowel de concentratie als de identiteit van de componenten van een vluchtig mengsel bepalen.

Bij HPLC (hoge druk vloeistofchromatografie) worden ook verbindingen gescheiden volgens hetzelfde principe als GC. Alleen dan met een vloeistof ipv een gas als spoelmiddel. Deze techniek wordt gebruikt bij mengsels van niet-vluchtige (organische) verbindingen. Vaak wordt de concentratie van de gescheiden componenten bepaald met UV-absorptie, maar er zijn ook een aantal andere mogelijkheden zoals HPLC-MS (gecombineerd met massaspectrometrie; zie GC-MS) en HPLC-NMR (gecombineerd met nucleaire magnetische resonantie). Bij detectie met MS, NMR en in mindere mate met UV kun je naast de concentratie ook de identiteit van de componenten van een mengsel bepalen.

Misschien heb je er nog wat aan

Lurch

Lurch

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2004 - 14:34

Een goed leerboek in de bibliotheek van een hogeschool of universiteit (of misschien wel in een normale bibliotheek van een middelgrote stad) kan je heel wat verder op weg helpen dan internet ooit zou kunnen.

Bijvoorbeeld "Principles of Instrumental Analysis" van Skoog (et al).
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 28 oktober 2004 - 08:58

... HPLC (hoge druk vloeistofchromatografie) ...

Tegenwoordig staat de P in HPLC niet meer voor Pressure, maar voor Performance. Dus eigenlijk hoge-prestatie vloeistofchromatografie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2004 - 10:01

tegenwoordig heb je bedrijven die verkopen nu UPLC

Ultra Preformance LC

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures