Springen naar inhoud

goocheltruuk

• Log in om te kunnen reageren

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2004 - 21:33

Gezien op tv : een goochelaar schrijft iets met een zwarte "alkohol"stift op een blaadje aluminiumfolie, rolt het ineen en legt het in iemands hand; ff later trekt die door een "warmtegevoel" z'n hand weg.
zonder twijfel een chemisch truukje, maar welk ? Zat er in de stift mss een geconcentreerde NaOH-oplossing met aktieve kool ? Iemand een oplossing ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 oktober 2004 - 07:43

Zal geen geconcentreerde NaOH zijn. Da's nogal corrosief dus zal uit veiligheidsoogpunt niet in zo'n truc gebruikt mogen worden.

Ik denk dat het pigment van de stift een (redox?)reactie aangaat met het aluminium en daarbij wordt omgezet in een kleurloze vorm. Helaas kan je natuurlijk niet zien of er een aantasting van het aluminium is!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 oktober 2004 - 13:28

Dit is een goocheltruc die op een verboden lijst staat omdat hij te gevaarlijk is. Door de oxidatie met geconcentreerd NaOH (toch wel dus) wordt er aluminumoxide en/of aluminumhydroxide gevormd en dat wordt dus niet gewoon warm maar echt gloeiend heet en brandwonden waren dan geen vreemd bijverschijnsel bij deze truc.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2004 - 12:58

Bedankt voor de bevestiging van m'n vermoeden. Toch nog even off-topic vraagje : je sprak in je bericht over een "verboden lijst". Nu kijk ik wel regelmatig eens op "linke soep" en daar trek ik veel conclusies uit, en uiteraard ben ik ook op de hoogte van de gevaarlijke stoffencombinaties. Heb jij soms nog een extra-bron ?
Collegiale groeten,
Jack

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 11 november 2004 - 13:04

Nee niet echt. Ik heb er een keer iets op tv over gezien en daar werd genoemd dat het een bekende truc was, maar door gevaar niet meer werd uitgevoerd, een soort 'zwarte lijst' van goochelaars voor goocheltrucs zoiets...

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2004 - 14:53

Nu ja, het raadsel is tenminste opgelost. BTW, het kon best zijn dat je een amateur-goochelaar was, mijn vroegere huisarts gaf soms al eens een vuurspuwdemonstratie in het plaatselijk studentencafť ;) Heeft weinig patienten ondertussen :P

rubberduk_CF

rubberduk_CF

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2004 - 17:15

Nu kijk ik wel regelmatig eens op "linke soep"

kan je mij die site es geven???

rubberduk

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2004 - 20:28

de link naar "linke soep" kan je bereiken via de site van TOA, heb de URL zelf nergens staan, maar via google kom je zeker al een heel eind

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures