[scheikunde] bakproces oliebollen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

[scheikunde] bakproces oliebollen

1. Zijn er kwaliteitsverschillen tussen de te gebruiken vetten of kun je beter vloeibare olieen gebruiken?

2. Wanneer moet je gebruikte olie of gebruikte olie verversen?

3. Moet je serieus rekening houden met overhitting of valt dat wel mee?

4. Zijn onverzadigde gezonder dan verzadigde vetten? En wat heeft cholesterol daar mee te maken?

5. Wat is aderverkalking

bedankt Niels

PS (Als je een antwoord weet en je zet het erbij kan je dan de vraagnummer erbij zetten?)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] bakproces oliebollen

1. Vetten en olieën zijn precies hetzelfde alleen zijn vetten vast en olieën vloeibaar bij kamertemperatuur. Aangezien vetten uit veel verschillende soorten kunnen bestaan zal er wel degelijk veel verschil tussen de producten zijn. Wat wel bewezen is, is dat onverzadigde vetzuren (veel dubbele bindingen) gezonder is en dat maakt vloeibaar vet (olie) dus wel beter.

2. Ververs het frituurvet na 5 tot 7 maal frituren.

Het is ook tijd om te verversen als het frituurvet:

- een sterke geur of smaak krijgt

- verkleurt naar donkerbruin of zwart

- gaat walmen

- blijft schuimen na het toevoegen van snacks of frites

- stroperig wordt

- onder het minimum niveau komt

Ververs verder als de gefrituurde producten:

- niet meer krokant en te vet worden

- sterker gaan ruiken of smaken

3. Bij te hoge temperatuur vinden er verscheidene processen plaats met het frituurvet, een daarvan is oxidatie. Bij de oxidatie worden er oa. vluchtige koolwaterstoffen en toxische carbonylverbindingen gevormd en die zijn slecht vor je.

4. Verzadigde vetten worden in het lichaam omgezet in cholesterol en zijn daarom erg slecht. Onverzadigde vetten hebben geen invloed op je cholesterol en meervoudig onverzadigde vetten hebben de neiging je cholesterol te verlagen.

5. Verharding (= sclerose = 'verkalking') van de vaatwand van de slagaders (= arteriën) door een vettige aanslag op de binnenwand (cholesterol). De slagaders worden hierdoor nauwer en minder elastisch. Hierdoor wordt de doorbloeding belemmerd en bestaat een grotere kans op afsluiting van de vaten door bloedstolsels, die ter plekke zijn ontstaan of van elders uit lichaam worden aangevoerd.

Bronnen:

http://www.voorlichtingmvo.nl

http://www.nice-info.be/html/PROF/NUTRINEW...rituren0404.PDF

http://users.telenet.be/lode.stevens/cma/chol.htm

http://www.consumed.nl/nieuw/database/indi...ie.php3?id=1501

Berichten: 40

Re: [scheikunde] bakproces oliebollen

Zijn onverzadigde vetten gezonder dan verzadigde vetten?

Graag een toelichting erbij ;)

bedankt....

gr niels

Beryllium: Zoals je ziet heb ik deze vraag bij je andere vragen gevoegd. Omdat het over hetzelfde onderwerp gaat, kan je daarvoor beter geen nieuw topic openen.

Daarbij stel je deze vraag al hier, dus des te meer reden om géén nieuw topic te openen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] bakproces oliebollen

Jorim geeft eigenlijk al antwoord: verzadigde vetten zijn ongezonder omdat ze in cholesterol worden omgezet.

Heb je ook de links die Jorim geeft al eens doorgekeken? Daar staat het antwoord al tussen namelijk. Eventueel kan je nog eens hier kijken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 40

Re: [scheikunde] bakproces oliebollen

Ik heb nog een vraagje over vetten!

Als je in die vetten bakt hoe zit het dan met de gezondheidsrisico's zoals bedreiging van de bloedvaten en kkun je er misschien kanker van krijgen

bedankt Niels [!]

Berichten: 40

Re: [scheikunde] bakproces oliebollen

Hallo

Ik moet een informatiefolder maken over olien, vetten en gezondheid.

Wie weet waar ik informatie over die onderwerpen kan vinden!

Gr Niels

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] bakproces oliebollen

Als je in die vetten bakt hoe zit het dan met de gezondheidsrisico's zoals bedreiging van de bloedvaten en kkun je er misschien kanker van krijgen
Even lezen geeft het antwoord al...

3. Bij te hoge temperatuur vinden er verscheidene processen plaats met het frituurvet, een daarvan is oxidatie. Bij de oxidatie worden er oa. vluchtige koolwaterstoffen en toxische carbonylverbindingen gevormd en die zijn slecht voor je. --> koolwaterstoffen --> kankerverwekkend

4. Verzadigde vetten worden in het lichaam omgezet in cholesterol en zijn daarom erg slecht. Onverzadigde vetten hebben geen invloed op je cholesterol en meervoudig onverzadigde vetten hebben de neiging je cholesterol te verlagen.

5. Verharding (= sclerose = 'verkalking') van de vaatwand van de slagaders (= arteriën) door een vettige aanslag op de binnenwand (cholesterol). De slagaders worden hierdoor nauwer en minder elastisch. Hierdoor wordt de doorbloeding belemmerd en bestaat een grotere kans op afsluiting van de vaten door bloedstolsels, die ter plekke zijn ontstaan of van elders uit lichaam worden aangevoerd.
Ik moet een informatiefolder maken over olien, vetten en gezondheid.

Wie weet waar ik informatie over die onderwerpen kan vinden!
In de links die ik je gegeven hebt staat al 100 keer meer informatie dan ik je hier kan geven en je in een folder kan stoppen

Reageer