Chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Chromatografie

Hallo!

Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen de stationaire-fase en de mobiele fase.(bij papierchromatografie) Ik begrijp dat de mobiele fase meebweegt en de stationaire fase stil blijft staan. Maar wat zijn het precies?En de Rf en Kv waarde? wat hebben die hiermee te maken?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Chromatografie

Wat je zegt klopt. De stationaire fase is de fase die stil blijft staan en dat is dus in dit geval het water dat in het papier zit, niet het papier zelf dus. De mobiele fase is dan het oplosmiddel van de kleustof die deze door het papier trekt.

De Rf (retention factor) geeft aan hoe snel de te meten stof door het papier heen 'loopt'. Is de Rf hoog dan gaat het snel en visa versa.

De Kv is een verdelingsconstante en dan waarschijnlijke van de concentratie in de mobiele en de concentratie in de stationaire fase maar helemaal precies weet ik dat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chromatografie

dat is dus in dit geval het water dat in het papier zit, niet het papier zelf dus.


Dat lijkt me niet helemaal juist. Natuurlijk is het water wat (waterstof)gebonden zit aan het papier ten dele verantwoordelijk voor de interactie van de te scheiden componenten met de stationaire fase. Maar het cellulose zelf (het papier dus) zal ook interacties met de componenten aangaan en daarmee voor scheiding zorgen. De stationaire fase bij papierchromatografie is (lijkt mij) dus nat papier.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Chromatografie

dat is dus in dit geval het water dat in het papier zit, niet het papier zelf dus.


Dat lijkt me niet helemaal juist. Natuurlijk is het water wat (waterstof)gebonden zit aan het papier ten dele verantwoordelijk voor de interactie van de te scheiden componenten met de stationaire fase. Maar het cellulose zelf (het papier dus) zal ook interacties met de componenten aangaan en daarmee voor scheiding zorgen. De stationaire fase bij papierchromatografie is (lijkt mij) dus nat papier.
Ja, dat is inderdaad wel completer...

Berichten: 63

Re: Chromatografie

Mag ik hier uit besluiten dat bij papierchromatografie de drager het papier is (zoals bij dunnelaagchromatografie de drager een glasplaat is ) en de stationaire fase dan cellulose met een zekere vochtigheidsgraad (dus het water gebonden aan cellulose)?

groetjes Peggy

Berichten: 1.122

Re: Chromatografie

Dat mag je zo stellen ja. De glasplaat 'draagt' de stationaire fase.

Grtz Bas

Berichten: 63

Re: Chromatografie

Dank je wel !

Reageer