vergroting vs. scherpstellen microscoop

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

vergroting vs. scherpstellen microscoop

Hallo,

We hebben hier op het labo een vraag over hoe je enerzijds werkt met de vergroting van een microscoop en anderzijds met de fijn- en grofscherpstelling. Ik heb een hele reeks foto`s genomen waarvan telkens per vergrotingssessie de eerste foto scherp gesteld is op de calibratieschaal in het draagglaasje en daarna elke foto scherp gezet is op wat ik fotografeerde. Ik ga/ging Afbeelding er van uit dat de afstand die ik nu wil meten op mijn foto`s correct is, ik gebruik immers dezelfde vergroting voor de hele sessie. Dat ik dan per foto scherp stel (om zo exact mogelijk te meten) doet er toch niet toe? Hier zegt me iemand dat dit toch verkeerde metingen kan opleveren...? Larie en apekool, zeg ik dan...?

Mvg,

Francis ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vergroting vs. scherpstellen microscoop

Ja, dat dat lariekoek is lijkt mij ook.

Sterker nog: je moet elke keer dat je fotografeert opnieuw scherpstellen!

Immers, de aangegeven vergroting van het objectief geldt (volgens mij) enkel in de focus van het objectief (plus of min een kleine correctie misschien) dus bij een bepaalde objectief-sample-afstand. Bij een nieuw monster verandert vrijwel altijd de exacte afstand tot het objectief, dus is opnieuw scherpstellen noodzakelijk.

Ik weet niet wat je aan het fotograferen bent?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: vergroting vs. scherpstellen microscoop

Beste Beryllium,

Aha ;) ,

Dat doet hem dus de das om. Afbeelding

Ik zal dat eens zeggen.

Ik bepaal afstanden en oppervlaktes van staartlamellen van waterjufferlarven. Niet zo chemisch dus, maar ik dacht toch hier een antwoord te kunnen vinden op mijn vraag. Het is dus wel zo dat naargelang de dikte van die lamellen ik telkenmale moet scherpstellen op die rand van de lamellen.

Maar dat maakt dus niets uit bij mjin uiteindelijke meting.

Bedankt!

Franvis [!]

Reageer