Springen naar inhoud

Benzines


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Pim_CF

    Pim_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2004 - 15:58

Geachte mensen,
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk.
en ik wil bepalen wat v-power en gewone benzines verschillen.
we doen dat met een gaschromatograaf. het lukt aardig maar we hebben geen referenie stoffen.
Heeft iemand een flauw idee wat de hoofdbestanddelen van die benzines en v-power zou kunnen zijn? Dan heb ik namelijk wat om te referentere ;) .
Kan iemand mij dat vertellen?
zou super zijn.
Of een telefoon nummer van iemand waar ik het aan zou kunnen vragen>?

Bedankt.
GRz Pimmio

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

joepiedepoepie

    joepiedepoepie


  • >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2004 - 16:49

Shell service lijn over de V-power? De bestanddelen zullen ze misschien niet willen delen met je.

Google al geprobeerd?

#3

Pim_CF

    Pim_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2004 - 22:04

tuurlijk heb ik google al geprobeerd. en ik heb al heel wat instanties gemailt maar bijna niets reageerd en niemand heeft me tot nu toe nog verdergeholpen. dus vandaar mijn noodkreet. ik hoef alleen maar een hoofdbestandeel ;)
maar in iedergeval bedankt.....

#4

Beryllium

    Beryllium


  • >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 november 2004 - 22:17

…ťn hoofdbestanddeel is moeilijk aan te geven. Benzine bestaat uit een complex mengsel van vele koolwaterstoffen.

Wat je zeker tegenkomt in benzine:
Octaan
Iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan)
Hexaan
Pentaan
Benzeen

en verder allerlei vertakte kleinere koolwaterstoffen, aromaten etc.

Van de website van Shell word ik niet veel wijzer. Ik denk niet dat je achter de precieze samenstelling van V-powerbenzine kan komen, uit concurrentie-oogpunt...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

#5

Lurch

    Lurch


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2004 - 22:59

Daarnaast schijnt de samenstelling per land te verschillen, o.a. vanwege weersomstandigheden. (Ik dacht dat de V-Power die in Duitsland uit de pomp komt al anders is dan de onze, met name in Zuid-Duitsland).

Niet dat je daar verder mee komt (integendeel), maar het is misschien leuk om te melden.
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

#6

Michelle_CF

    Michelle_CF


  • >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2004 - 09:22

In benzines zitten inderdaad erg veel verschillende koolwaterstoffen. Zo heb je de normaal alkanen, alkenen, verzadigde ringen, onverzadigde ringen (benzeen), en ga zo maar door. Het kan wel doorgaan tot 4 of 5-rings verbindingen. Maar dat hangt ervan af wat voor benzine je hebt. Maar verder kunnen er ook nog zwavel componenten inzitten en misschien ook nog stikstof componenten.

Wat je nou als beste als referentie kan gebruiken weet ik zo snel ook nog niet. Ik ga het even navragen hier op het lab. (loop stage bij Shell, op de GC-afdeling ;) ). Dus ik denk dat ik zo nog wel een berichtje plaats.

Veranderd door Michelle, 03 november 2004 - 09:48


#7

Michelle_CF

    Michelle_CF


  • >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2004 - 09:31

Heb nog even verder voor je gekeken, ook op de site van Shell. V-power is een zwavelvrije-benzine. Als je het verschil wilt bepalen tussen gewone benzine en V-power, zit daar dus het verschil in.
Maar om zwavel te kunnen bepalen heb je een SCD (zwavel chemiluminescence detector) nodig. Ik weet niet of je daar de beschikking over hebt?
Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie.

Groetjes Michelle

#8

Pim_CF

    Pim_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2004 - 10:20

Hey mensensuper dat jullie zo vriendelijk en zo snel reageren. Ik ga er gelijk voor zorgen dat onze toa in iedergeval de door jullie genoemde spullen kan aanschaffen zodat we al wat hebben.
En Ik ga ook kijken of ik die zwaveldetector ergens kan gebruiken. Super dat jullie mij allemaal zo goed helpen super!!! nouja eigenlijk V-;)

#9

juterh

    juterh


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2004 - 10:55

MTBE moet er ook bij inzitten

#10

Beryllium

    Beryllium


  • >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 03 november 2004 - 16:08

MTBE moet er ook bij inzitten

Misschien even handig om erbij te vermelden ;) : MTBE staat voor Methyl-t-butylether, oftewel:

H3C-O-C(CH3)3
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

#11

Pim_CF

    Pim_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2004 - 20:46

heerlijk dat jullie me zo helpen.
Ik had hier veel eerder aan moeten denken.
Ik heb inmiddels ook al 2 telefoonnummers van mensen binnen Shell.
Misschien kan ik wel een rondleiding krijgen kan ik jullie wel wat laten zien met mijn cam haha.
super jongens.
Ga morge gelijk meten...
het zal me alleen wat tijd kosten man. gaschromatografie kost echt veel tijd ;)

#12

Tom_CF

    Tom_CF


  • >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2004 - 16:38

V-power is een zwavelvrije-benzine. Als je het verschil wilt bepalen tussen gewone benzine en V-power, zit daar dus het verschil in.

Naar mijn weten is tegenwoordig elke benzine zwavelvrij. Als dit namelijk niet het geval zou zijn, dan zou de katalysator aan de uitlaat door de zwavelverbindingen in het uitlaatgas vergiftigd en dus onwerkzaam worden.

Het verschil tussen V-Power en normale benzine is het octaangetal. Dit is bij normale benzine 95 of 98 en bij V-Power is dit 100. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Als een benzine klopvast is, dan wil dat zeggen dat er geen vroegtijdige verbranding in de motor plaatsvindt, en de verbranding in de cylinder gelijkmatiger is. Hoe klopvaster de benzine, hoe meer het benzine-luchtmengsel gecomprimeerd kan worden voordat de verbranding plaatsvindt. Hoe meer dit mengsel voor de verbranding gecomprimeerd is, hoe groter het vermogen van de motor. Alleen het tanken van V-Power verhoogt dus niet het vermogen van de motor; de motor zelf moet ook opnieuw ingesteld worden, zodat de verbranding later wordt gestart.

Het octaangetal is als volgt gedefinieerd: n-octaan, dat een lage klopvastheid heeft, heeft een octaangetal van 0, en iso-octaan (2,2,5-trimethylpentaan), dat een hoge klopvastheid heeft, heeft een octaangetal van 100. Deze waarden zijn willekeurig gekozen.

Om het octaangetal van een bepaalde benzine te bepalen, wordt zijn klopvastheid gemeten en vergeleken met een iso-octaan/n-octaanmengsel met dezelfde klopvastheid. Het percentage iso-octaan in dit referentiemengsel is dan het octaangetal van de benzine. Als de benzine bijvoorbeeld dezelfde klopvastheid heeft als een iso-octaan/n-octaanmengsel in de verhouding 90:10, dan is het octaangetal van de benzine dus 90. Omdat het octaangetal van iso-octaan willekeurig op 100 gelegd is, wil dat niet zeggen dat dit het maximum is. Er zijn stoffen die een octaangetal van meer dan 100 hebben. Dit zijn bijvoorbeeld aromaten als benzeen en tolueen, maar ook ethers zoals MTBE. Het toevoegen van zulke stoffen (antiklopmiddelen) verhoogt de klopvastheid van benzine, en zo ook het octaangetal. Vroeger werd ook wel tetraethyllood (Et4Pb) als antiklopmiddel toegevoegd, maar omdat dit schadelijk is voor het milieu, is dit niet meer toegestaan.

De stoffen die in V-Power zitten zullen dus in grote lijnen overeenkomen met de stoffen die in normale benzine zitten (vertakte en onvertakte alifaten, aromaten, ethers etc.). Er zullen alleen verhoudingsgewijs meer aromaten en ethers in zitten.

#13

Pim_CF

    Pim_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2004 - 11:42

Super dat jullie mij zo helpen.
Die hulpservice van Shell is naatje. Duizentmensen gemailt 3 gereageerd heb ik eindelijk een telefoon nummer krijg ik te horen:
Nee we kunnen je niet helpen ook niet een beetje het is allemaal het geheim van de smit en neej er is geen mogelijkheid dat jullie langs kunnen komen. En nee dat is het geheim van de smit :P Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding
Mafkezen die vertegenwordigers.
Ik heb nog anderhalve week om een beetje wat voor elkaar te krijgen.
Maar we hebben al wel aan kunnen tonen dat pentaan zit in de benzine's jah!!! ;)
Bedankt voor julllie hulp tot nu toe!

#14

Chemistry Master

    Chemistry Master


  • >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2006 - 21:14

Weet iemand of je met GC het verschil tussen benzine van Shell en bijv. PicoBello of TinQ kan bepalen? Ik vraag me namelijk af wat de verschillen hier tussen zijn en of je dat met GC kan zien dat er tussen de componenten een verschil zit.
Moet je voor benzine door je GC te jagen nog monstervoorbewerking doen? Zo,ja heeft iemand misschien een voorschrift?

#15

bteunissen

    bteunissen


  • >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2006 - 08:05

Ik denk dat het verschil zal zitten in minimale verschillen die je op een normale GC niet kan zien. Misschien dat je deze verschillen (als ze er al zijn) kan zien met twee-dimensionale GC (GC*GC) maar dat heb je vast niet tot je beschikking.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures