[scheikunde] waarmee kun je etsen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] waarmee kun je etsen

ff een vraagje voor een opdracht

met welke zuuren kun je etsen

Berichten: 9

Re: [scheikunde] waarmee kun je etsen

google trefwoord etsen. dan kom je heeeeeeeeeeeel ver.

1e die ik tegen kwam lees maar even door

http://home.tiscali.be/de.cooman/jan/nl/etstechniek.htm

staat het zo in.

Beryllium: je kan je post bewerken met de knop "bewerk", dan hoef je niet twee keer zeer kort na elkaar te posten.

Ik heb je posts even samengevoegd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] waarmee kun je etsen

Hallo Isorfir, welkom op Chemieforum.nl!

Voor het etsen zijn veel zuren geschikt, zolang ze maar sterk zijn. Het materiaal dat je wilt etsen bepaalt eigenlijk welk zuur het meest geschikt is.

Voor het etsen van glas (lastiger dan metalen) zijn er zover ik weet in ieder geval twee zuren die gebruikt kunnen worden. De eerste is koningswater (3 delen geconcentreerd HCl + 1 deel geconcentreerd HNO3), de tweede is HF.

LET OP:

Beide zuren zijn ERG agressief en ZEER ZEKER NIET GESCHIKT om te gebruiken door onervaren personen. HF is extreem agressief tegenover glas, zelfs zó dat het niet in glazen containers bewaard kan worden, maar in teflon-gecoat kunststof. Koningswater is vooral agressief door het redoxeffect van het salpeterzuur.

In de industrie zijn dit soort dingen niet van toepassing omdat etsen dan op grote schaal en geautomatiseerd gebeurt.

Eigenlijk geldt voor etsen met zuren in het algemeen, dat veiligheidsmaatregelen extra nauw sluiten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: [scheikunde] waarmee kun je etsen

bedankt hier kom ik een heel eind meey

Berichten: 159

Re: [scheikunde] waarmee kun je etsen

Voor het etsen van glas zijn er zover ik weet in ieder geval twee zuren die gebruikt kunnen worden. De eerste is koningswater...
Koningswater tast glas niet aan. Wij hebben in het laboratorium altijd een (glazen) fles koningswater staan, en die is nog steeds niet aangetast. Koningswater kan door zijn sterke oxiderende werking wel edele metalen aantasten. Aangezien glas siliciumoxide is, valt daar niet veel meer te oxideren. Onder invloed van HF onstaat uit glas echter SiF62-, dat in oplossing gaat.

Ik heb gehoord dat HF inderdaad een vervelend goedje is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld zoutzuur, vormt HF geen ondoordringbare laag op de huid, maar lost erin op, zodat het door het weefsel heen de botten kan aantasten. In hoeverre deze theorie tot de broodje-aap-verhalen hoort weet ik niet, maar ik wilde het even met jullie delen. Bovendien is fluoride al in niet al te grote hoeveelheden giftig, alhoewel het toch als sporenelement voor de mens essentieel is.

Als je koper wilt etsen, dan moet geconcentreerd salpeterzuur voldoende zijn. Dit is weliswaar ook niet zo ongevaarlijk, maar in ieder geval beter dan koningswater of HF.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] waarmee kun je etsen

Kun je duurdere zuren vaker gebruiken bij het ertsen en krijg je mooiere etsen?

Jorim: Samengevoegd...

Berichten: 11

Re: [scheikunde] waarmee kun je etsen

HF zuur is vieze troep, de damp kan op je huid slaan en trekt inderdaad het lichaam in. Ik heb een collega gehad die de damp op zijn huid heeft gehad. Het doet ontzettend zeer en hij moest met speod naar Beverwijk brandwonden centrum worden gebracht. De pijn trok via de armen naar het hart. Daar kunnen ze er een zalf opsmeren. IS ZEER GIFTIG!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] waarmee kun je etsen

Kijk nog even hier....
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: [scheikunde] waarmee kun je etsen

hoi hoi,

bedankt voor jullie hulp. ;)

tot ziens

Reageer