Fisher projectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 232

Fisher projectie

Hallo,

In de leerstof organische chemie zit ik vast bij de Fisher projectie.

Kan er iemand duidelijk uitleggen hoe ik van zijdelingse, newmann of wedge projectie overga naar de Fisher en omgekeerd.

Of kennen jullie mss een paar websites waar die goed staat in uitgelegd?

Berichten: 485

Re: Fisher projectie

Oh jemig, ja dat is best lastig uit te leggen. In het boek 'inleiding tot de bio-organische chemie' van Engbersen staat het goed uitgelegd. Misschien is die in jullie bieb aanwezig? Voordeel is ook dat het in het nederlands is ;)

Berichten: 232

Re: Fisher projectie

Laat het nu net lukken dat ik dat boek onlangs besteld heb.

Dan zal ik er snel aan uitkunnen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fisher projectie

Het staat ook in elk organisch leerboek, maar in t kort komt het hier op neer. Eigenlijk wordt deze projectie alleen gebruikt voor de weergave van open-keten suikers. Voor veel andere (cyclische) chirale verbindingen is deze weergave ongeschikt. Je moet er of wat ruimtelijk inzicht voor hebben of anders een molecuulmodelletje.

Het is het handigst om eerst het Molecuul in de wedge projectie te tekenen. Ik neem aan dat het je wel lukt om een Newmanprojectie in een Wedge-projectie over te laten gaan (wat bedoel je met een zijdelingse projectie?).

Wedge -> Fischer:

Teken het Molecuul met de (langste) koolstofketen vertikaal op het papier, doe dit met de carbonyl koolstof (COH) bovenaan of zo hoog mogelijk in de keten. Let er op dat alle substituenten aan de koolstofketen uit het papier omhoog komen. (Duw je molecuulmodel plat op tafel met alle substituenten die aan de koolstofketen zitten omhoog). Als je de wedge-bindingen vervangt door gewone heb je je Fischerprojectie.

Een voorbeeldje van Glucose staat hieronder.

Afbeelding

Berichten: 232

Re: Fisher projectie

Met zijdelingse projectie bedoel ik de Wedge voorstelling.

Het is idd wel waar dat de Fisher het meest geschikt is voor suikers maar wij moeten ze ook voor niet cyclische moleculen kunnen weergeven.

Ik heb het in mijn cursus een beetje beter bekeken en denk wel dat ik het begrijp (dat zullen we zien als de oefeningen in de les verbeterd worden ;) ).

Toch bedankt allemaal voor de snelle reacties :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fisher projectie

Voor andere Moleculen gaat het eigenlijk hetzelfde. Teken de (langste) koolstofketen met daarin het chirale koolstof atoom (of atomen) vertikaal. Let erop dat het meest geoxideerde koolstofatoom (COOH>COH>CH2OH) bovenaan (of zo hoog mogelijk) staat. Verder moeten de substituenten aan de koolstofketen uit het papier gericht zijn. En dan heb je al je Fischerprojectie ;)

Reageer