[scheikunde] drie reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] drie reacties

Voor een verslag van een paar experimenten (experimenten van H5 Chemie Overal NG/NT 1) dat ik maken moet, moet de reactievergelijkingen er bij maken. Maar van een paar weet ik niet zeker of ze kloppen...

Zn(s) + 2 H+(aq) -> Zn2+(aq) + H2 (g)

2 H+(aq) + S2O32-(aq) --> H2O(l) + S(s) + SO2 (g)

en hoe verloopt de reactie van zwavelzuur- oxaalzuur- oplossing waar kaliumpermanganaat bij word gevoegd?

Alvast bedankt ;)

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de help functie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] drie reacties

Welkom op Chemieforum.nl ;)

Zn2+(aq) + 2 e- <=> Zn(s)

2 H+(aq) + 2 e- <=> H2 (g)

Zn2+(aq) + H2 (g) <=> Zn(s) 2 H+(aq) (de jouwe is dus niet goed)

S2O3-2(aq) + 6 H+ + 4e- <=> 2S(s) + 3 H2O

2 H+(aq) + 2 e- <=> H2 (g)

S2O3-2(aq) + 6 H+ + H2 (g) <=> 2S(s) + 3 H2O + 2 H+(aq) (je draait ook hier dingen om)

H2C2O4 <=> 2 CO2 + 2 H+ + 2 e-

MnO4- + 8 H+ + 5 e- <=> Mn2+ + 8 H2O

2 MnO4- + 6 H+ + 5 H2C2O4 <=> 10 CO2 + 2 Mn2+ + 8 H2O (zwavelzuur is voor het zure milieu H+-jes)

Berichten: 51

Re: [scheikunde] drie reacties

Oeps Jorim, ;)

De E0 van de half-reactie van waterstof is 0.0000 V

en de E0 van zink is -0.76 V

Nu is de regel: de hoogste (E0) oxideert de laagste. Dus H+ oxideert Zn tot

Zn2+

Hij had het dus wel goed. Ook kwalitatief zou je moeten weten dat onedele metalen in zure omgeving oxideren (elektronen afstaan) en als kationen in oplossing zullen komen onder vorming van gas (H2)

Berichten: 11

Re: [scheikunde] drie reacties

Heel erg bedankt voor de snelle reacties :P

srry van het niet subben/superen, ik had de vergelijkingen gekopieerd van Word en er niet echt opgelet ;)

Berichten: 159

Re: [scheikunde] drie reacties

S2O3-2(aq) + 6 H+ + 4e- <=> 2S(s) + 3 H2O
Volgens mijn literatuur (Binas en CRC) is de halfreactie als volgt:

S4O62-(aq) + 2e- <=> 2 S2O32-(aq) E0 = 0,10 V

Waardoor dit de complete reactie wordt:

2 S2O32-(aq) + 2 H+ -> S4O62-(aq) + H2

Doordat het standaard elektrodepotentiaal van de reductor hoger is dan dat van de oxidator, loopt deze reactie alleen af als de H+- en S2O3-2-concentratie hoog genoeg is.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] drie reacties

JvG schreef: Oeps Jorim, ;)

De E0 van de half-reactie van waterstof is 0.0000 V

en de E0 van zink is -0.76 V

Nu is de regel: de hoogste (E0) oxideert de laagste. Dus H+ oxideert Zn tot

Zn2+

Hij had het dus wel goed. Ook kwalitatief zou je moeten weten dat onedele metalen in zure omgeving oxideren (elektronen afstaan) en als kationen in oplossing zullen komen onder vorming van gas (H2)
Ik ben momenteel bezig met polarografie op mijn stage, ook met zink, dus dat was wel redelijk fout ja...

@ Tom: Die van mij is ook goed, want die komt 'erna' een vervolgreactie (zie google :P ).

Berichten: 159

Re: [scheikunde] drie reacties

Die van mij is ook goed, want die komt 'erna' een vervolgreactie


Bij mij wordt het thiosulfaat geoxideerd, bij jou gereduceerd. Dit lijkt mij dus geen vervolgreactie, maar een geheel andere reactie. Aangezien het thiosulfaat met H+ moet reageren, kan het alleen maar geoxideerd worden. Bovendien heb je in jouw totaalreactie de protonen niet tegen elkaar weggestreept (6 protonen links en 2 protonen rechts geven netto 4 protonen links). En om de muggenzifterij compleet te maken ( ;) ): een lading die meer dan één eenheid groot is, wordt aangeduid met een getal, gevolgd door een plus of min (dus niet eerst plus of min en dan het getal). Dus: S2O32- i.p.v. S2O3-2. Ik ben me ervan bewust dat ik nu nogal zeikerig overkom, maar ik let graag op de details.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] drie reacties

hehe, als ik dit zo lees merk ik dat k nog veel te leren heb ;)

maar in elk geval bedankt :P

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] drie reacties

Lading is niet zo netjes ja, dat krijg je als je te lang klooit met sub- en superscript (smoes ja :P )

En ja je hebt gelijk, goh echt een puinhoop ;) , sorry hoor Ignus ik maak het niet simpeler voor je zo. Hieonder nog even de goede (iedereen mag slaan als ik nog steeds uit mijn nek l*l) reacties:

Oxidatie van zink

Zn2+(aq) + 2 e- <=> Zn(s)

2 H+(aq) + 2 e- <=> H2 (g)

Zn(s) + 2 H+(aq) -> Zn2+(aq) + H2 (g)

Oxidatie van thiosulfaat

S4O62-(aq) + 2 e- <=> 2 S2O32-(aq)

2 H+(aq) + 2 e- <=> H2 (g)

2 S2O32-(aq) + 2 H+(aq) <=> S4O62-(aq) + H2 (g)

Oxidatie van oxaalzuur

H2C2O4 <=> 2 CO2 + 2 H+ + 2 e-

MnO4- + 8 H+ + 5 e- <=> Mn2+ + 8 H2O

2 MnO4- + 6 H+ + 5 H2C2O4 <=> 10 CO2 + 2 Mn2+ + 8 H2O (zwavelzuur is voor het zure milieu H+-jes)

Reageer