Conductometer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Conductometer

hallo,

Ik ben bezig met een profielwerkstuk en hiervoor moet ik weten in welke eenheid een conductometer meet... weet iemand dat misschien van jullie?

Met vriendlijke groet,

Wouter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Conductometer

Welkom op Chemieforum.nl! ;)

Als ik het me goed herinner meet een conductometer de geleidbaarheid κ (kappa) van een vloeistof; de eenheid van κ is dacht ik μS cm-1 (microsiemens/centimeter).

Ik ben niet helemaal zeker... ik zal kijken of ik het ergens kan controleren...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Conductometer

Beryllium schreef: Welkom op Chemieforum.nl! ;)

Als ik het me goed herinner meet een conductometer de geleidbaarheid κ (kappa) van een vloeistof; de eenheid van κ is dacht ik μS cm-1 (microsiemens/centimeter).

Ik ben niet helemaal zeker... ik zal kijken of ik het ergens kan controleren...
hij meet inderdaad de geleidbaarheid van een vloeistof... bedankt!

Nou hor ik net dat ik ook nog moet weten hoe deze meter dit eigenlijk meet, ik zal ook is rondkijken op internet maar als jullie toevallig zo een paar links of de werking op kunnen hoesten zou ik dat wel op prijs stellen :P

Alvast bedankt!

Berichten: 159

Re: Conductometer

Nou hor ik net dat ik ook nog moet weten hoe deze meter dit eigenlijk meet
Het principe van een conductometer is vrij eenvoudig: het zijn twee platina elektroden die een bepaalde vaste afstand tot elkaar hebben (normaal gesproken ca. 1 cm). Verder hebben deze elektroden een bepaalde oppervlakte. De geleidbaarheid G is het omgekeerde van de weerstand, en de weerstand wordt berekend uit de verhouding tussen spanning en stroom.

R = U/I [Ω]

G = 1/R-1]

De elektrische geleidbaarheid is echter proportioneel met de oppervlakte A van de elektroden en omgekeerd proportioneel met hun onderlinge afstand s. Daarom wordt de gemeten geleidbaarheid door de oppervlakte gedeeld en met de afstand vermenigvuldigd, zodat je een waarde krijgt die niet van de elektrode afhangt, maar specifiek voor een oplossing is. De afstanden worden hierbij normaal gesproken in cm uitgedrukt.

κ = G·s/A-1·cm-1]

Reageer