[scheikunde] taken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] taken

hoi,

k heb n paar vraagjes:

1.Wat is dunne laag chromatografie?

2. Wat is een pijnstiller?

3.Welke stof in een pijnstiller veroorzaakt maagpijn?

4. Wat is de werkzame stof in een pijnstiller?

alvast bedankt ;) !!

groetjes taak 15

biochemiefreak: ik heb je vraag bewerkt en het tweede bericht verwijdert voor het overzicht.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] taken

ik denk dat je niet zoveel met mijn antwoorden kan...maar toch.

1. zie elders op het forum

2. een medicijn dat het pijngevoel wegneemt

3. velen.....

4. dat is puur afhankelijk van de pijnstiller. Je heb er erg veel. Bij Paracetamol is de werkende stof acetamidofenol (als ik het goed heb)

In asparine is het acetylsalicylzuur.

5 ik hoop dat pijnstillers geen maagpijn geven!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] taken

1. Wat is dunne laag chromatografie?
Om JeroenC even aan te vullen: kijk maar eens hier. Als je de zoekfunctie had gebruikt had je het zo gevonden ;)
2. Wat is een pijnstiller?
Komkom, een beetje logisch nadenken! Dit lijkt er haast op dat je gewoon wat vragen overpent...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] taken

Pijnstillers

Een pijnstiller is een medicijn om pijn te verzachten. Bij de zenuwuiteinden waar de pijn ontstaat, komen dan meer chemische stoffen vrij dan gebruikelijk, waaronder prostaglandinen. Deze stof zorgt ervoor dat de zenuwuiteinden nog gevoeliger worden. Wanneer pijn ontstaat, maakt het lichaam het hormoon endorfine aan om de pijn te onderdrukken. als dit niet gnoeg is dan kunnen pijnstillers worden gbruikt omdat deze de productie van prostaglandinen minderen, zodat de pijn afneemt.

Welke stof in een pijnstiller veroorzaakt maagpijn?

Velen zoals Jeroen al zei. Onder andere acetylsalicylzuur, ibuprofen, NSAID's, naproxen, etc

Welke werkzame stoffen?

Zie maagpijn ;)

Berichten: 47

Re: [scheikunde] taken

De werking van aspirine

Zoals Jorim al zei, maakt je lichaam bij pijn, de chemische stof prostaglandine, welke je zenuwuiteinen erg gevoelige maakt.

enzymen

Als je nog niet weet, hoe een enzym werkt, klik dan op deze link:

Enzymwerking

Het is belangrijk om te weten, dat er in een enzym 1 plek is waar de doelstoffen reageren. Deze plek wordt in het engels de "active site" genoemd

aspirine en cyclooxygenase

Cyclooxygenase is een van de enzymen die mee helpt bij het produceren van prostaglandine.

Op het moment dat er een aspirine molecuul in de buurt van een cyclooxygenase enzym komt, gaat de aspirine op de "active site" zitten. Hierdoor kan dit enzym geen reacties meer versnellen, wat ertoe leidt dat er geen prostaglandine meer aangemaakt wordt.

Minder prostaglandine = Minder pijn

Op de afbeelding zie je het aspirine molecuul, in het grootte cyclooxygenase molecuul zitten:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] taken

Had je niet ook een COX1 en een COX2?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] taken

Bij vraag 3 bedoel je waarschijnlijk waardoor bij gebruik van aspirine (acetylsalicylzuur) maagpijn kan ontstaan. Dit komt door salicylzuur. Dit wordt gevormd in de maag door afsplitsing van de acetylgroep (zure hydrolyse). Salicylzuur zelf wordt in wrattentinctuur e.d. gebruikt.

Reageer